| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Omvandla färgkod
|
2 besök senaste veckan (11900 totalt) |
|
Omvandla färgkod
Frågan platsar väl knappast igentligen....
Min räserbil är lackad en gul brytfärg, Herberts 521 har jag för mig. Fick tag en halvliter sådan lack förra året som nu är förbrukad. Dessutom var den bökig att använda eftersom det behövdes riktig lackspruta och härdare. Jag vill istället ha färgstift och sprayburk för små bättringar efter svetsning etc. Widik bildelar kan fixa både och genom att blanda, grejen är bara den att jag vetetusan hur man ska omvandla specen "Herberts 521" till något som dom allt annat serviceminded killarna på Widik begriper. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
om det är orginal kulören på bilen så är det ju bara och kika på lilla märkningen.. Uppge de och sen be de blanda.. Eller kan du ta bilen dit så kan det leta fram med färgkartor. De brukar vara rätt jäkliga på det med och hitta rätt färg!!
|
||||||
|
De flesta brukar gå efter NCS färgkoder. Det finns provböcker med små lappar där man kan plocka ut färgkoderna.
Kolla om de inte kan låna ut den gula delen så kan du jämföra med lacken vilken NCS-kod du ska ha. När du väl har gjort det en gång så är det betydligt lättare i framtiden för med den koden så kan du vartsomhelst och få hjälp. http://www.ncscolor.com/ inom den grafiska industrin använder man Pantone (PMS) eller CMYK koder eller RGB etc för bildskärmar. De är inte jämförbara fullt ut med lackfärger så det är bättre att man just använder NCS-systemet. EDIT: vet inte om detta gäller metallicfärger, tvivlar på det.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
|
Nä, det är ingen orginalfärg. Det ska tydligen vara en brytfärg men jag är inte säker på att verkligen ändå så att säga enbart är 100% gul.
Widik hade bara färgkartor som innehöll olika färdiga billacker, så det jag hittade som var närmast var en gul renaultfärg, men sen visade det sig inte stämma så bra ändå. Blir det rätt om jag lånar färgkartan från som min bekante som målar hus använder? Sen gäller det att få sömngångarna på Widik att tala om hur man omvandlar från NCS till ngt deras blandningsmaskin begriper (om den nu inte använder NCS själv, men det är väl för mycket att hoppas på) Ngn som vet ngn annan firma som kan fixa lackstift och sprayburk i valfri nyans? _________________ Pär Hylander |
||||||
Det finns en bra firma bakom McDonalds/vid Fredriksdal i Helsingborg. Jag kommer dock inte ihåg vad de heter. Kan kolla om det är av intresse. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
|
Är inte det lättaste att se på en karta vilken kulör man har. Krävs en del träning av färgseendet för detta. Sen kan det vara bra att höra med dem som ska blanda sprayburken (eller vad du nu ska ha för sorts smet) vilken brytsystem dem använder. Om det är vanlig högblank lackfärg du vill ha så är NCS bra. RAL kan färghandlaren oftast få fram bra också
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
Gärna, för är dom lite på hugget så att räcker att säga Herbets 521 och dom fixar det hela så är det ju värt att ta det i samband med annat besök i Hbg. Var är Fredriksdal? _________________ Pär Hylander |
||||||
Vi lackade Porschen i Laholm. I samband med omlackning pga en lättare parkeringsskada på Ring Knutstorp så beställdes 2 nya liter. Stämmde inte alls, lackeraren hade slarvat bort receptet. Tillslut så lämnade jag in en plåtbit för spektrometermätning och då blev det rätt färg. (Har för mig att det var du som hämtade färgen åt mig Pär??) Du kanske kan få mäta där?? Men jag föreslår att du först kollar Halmstad Lackdepå i Söndrums industriområde (035-377 37). Dom har tappat på sprayburk åt oss tidigare. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
|
Hmm, DuPont köpte upp Herberts Automotive 99, kika här om du kan hitta nåt för där kan man söka på färger
http://www.dupontrefinish.com/ _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
|
Jag köpte Multona 0026 för det skall enligt www.kwasny.de vara Alpinweiss II (218) Men när jag igår sprejade visade sig burken innehålla en Amazon-kräm-vit...
Är det någon som vet var man hittar färg i rätt nyans till sin bil? Färghandlaren eller måste man till en lackerare? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
BMW borde väl ha rätt bättringsfärg på sprayburk? _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
|
Re:
Njo, kanske. Isf. en fingerborg för 286:- Jag tänkte att det kanske fanns andra alt. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Dom flesta biltillbehörsaffärerna som tex Mekonomen, Micro mfl har ju.
titta i denna tråden på autopower: http://www.autopower.se/forum/topic. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
|
Många biltillbehörsbutiker trycker riktig färg på sprayburk. Kostar lite mer men är bättre och lättare att lägga bra än Motip, multona mfl standard bättringsfärger.
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
|
Re:
BMW är inte så dyra på färg, har köpt där ett par ggr själv och har för mig att en liten, 200ml, burk går på ca 70-80:-. Annars så tar du dig till Mekonomen i Solna, nästan vid huvudsta centrum, där bryter de rätt kulör och har mätare för att få fram rätt färg _________________ Jonas Edling |
||||||
|
Re:
Gott! Det får bli mekonomen då. Tar med mig bilen. Kanske svänger förbi Norra stationsgatan också och skaffar mig "lite" bromsvätska.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Jag hade sett ut några kulörer i en Pantone färgnyckel som vi hade på jobbet. Glad i hågen så tog jag med nyckeln till färgaffären, men de klarade inte pantone, så de tog fram en spektrometer och fick direkt på displayen upp vad det motsvarade i NCS. Så, åk som sagt till någon lackerare eller färghandlare!
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
|
Re:
Det finns runt 2000 NCS-kulörer, ögat ser 16 miljoner kulörer . Om man ska ha fram så nära som möjligt finns det inga genvägar utan man blandar, målar upp, blandar om, målar upp..... Kallas fribrytning och jag har gjort detta 1000 ggr. Har aldrig varit med om at en spektrometer gett rett kulör.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Omvandla färgkod
|
2 besök senaste veckan (11900 totalt) |