Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
18 besök senaste veckan (16894 totalt) |
Översätta toe som är i grader och minuter till mm
Jag var och ställde min vinklar häromdagen och de värden jag fått från Lotus, dessa är i mm. Protokollet jag fick tillbaka i min hand, detta var i grader och minuter. Jag har förökt minnas lite geometri från skolan, men det går inget bra. Finns det någon vänlig här som har järnkoll på detta? Jag har följande: fram= +0 grader och 10 minuter bak= -0 grader och 2 minuter Jag vet att 1 grad är 60 minuter, vilket skulle innebära i mitt fall 0,17grader resp. 0,033 grader. Har jag tänkt rätt? Men sedan då, är det sinus som gäller och fälgens radie som är viktig? _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||
om B är däckets diameter (eller fälgens det spelar ingen roll för uträkningen)
A är vinkeln i grader. toe = B*sin(A) Vill du jämföra mellan dina mm-värden från Lotus och vinklarna från hjulinställningen kommer däckstorleken att komma in och spela roll. Ett större B ger ett större toe-värde för samma värde på A. Klart som korvspad? 195/50 - 15 fram ger toe = 1.68 mm (B=576mm A=0.167 grader) 225/45 - 17 bak ger toe = 0.37 mm (B=634.3mm A=0.033 grader) _________________ Rickard Madsen |
||
Eh, du ställde ju samma fråga i en annan topic för mindre än ett år sedan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Alzheimer light? ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Re:
hehe, be nice!! Hade nog missat det. _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||
Re:
Perfekt, då har vi en tabell som fungerar. _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||
![]() |
Racetech
![]() |
18 besök senaste veckan (16894 totalt) |