Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 15084 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Med samma ekvation innebär det att Knutstorp skulle gå på 0:40 med en F1:a..... ![]() ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Moderna F1:or har aldrig tävlat på Mantorp, så vem vet? Men 2/3 av STCC är strax under en minut, vilket väl inte skall vara omöjligt. Badoer körde väl strax över en minut vid sin uppvisning, så en minst 10%-ig förbättring på det skall väl gå. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nu börjar det bli intressant....
![]() Kvalsnittet på Monaco de senaste åren är 150-180 blås så det lirar i egen division långsamhetsmässigt. Då är det en kurva där man kör med full steering lock på ettan.... inte så NS likt iaf. Alternativ 1 Det borde med nån av racingssimulatorerna gå att få fram en bra uppskattning tycker jag dock. Alternativ 2 Vad är Ringen mest likt? Vilken bana alltså?! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Schubert Motors har kört BMW 320i STW (E46) i VLN och 24h med Stuck, Hürtgen, Priaulx och för all del Göransson och Björk bakom ratten. De här bilarna är nog det närmaste WTCC-bil på ringen vi kommer i en ev. jämförelse (iaf vad jag kan komma på just nu). Varvtiderna låg då ganska stadigt på dryga 9 minuter (har ett svagt minne av att man kört 8:99 men jag kan ha fel) på den bana man kör i VLN . Mao Nordslinga och kort variant av GP-slinga, vilket torde vara samma sträckning Heidfeld körde i lördags. Bör även nämnas att 320:n, som startade i SP3 (upp till 2 liter), höll hyfsat jämn takt med merparten av bilarna i SP6 (upp till 3.5 liter). _________________ Anders Dauner |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Spa utan La Source och Bus stop, eller kanske Suzuka? På de banorna ligger F1:orna på ca 240 km/h i snitt, Spa lite över och Suzuka strax under. Vad snittar t.ex. en Carrera Cup-bil på Spa respektive NS? Varvrekordet för supercup-bilarna på Spa är 2:29.871, alltså ett snitt på 168 km/h. (Schumi kvalade på 1.43,726 (69% av Supercup-tiden) där för några år sedan, alltså 243 km/h i snitt.) Nu vet jag inte riktigt vilket sträckning av NS vi pratar om, men ett snitt på 168 km/h över 22 km ger en tid på 7:51. Avverkar en Supercup-bil 22 km av NS på under eller över den tiden? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
om man tar den sträckning som körs i VLN (24.433 km) så är det lättare att hitta pålitliga tider. De snabbaste cup-porscharna (997 GT3 Cup) i lördagens tävling körde som bäst på 8:43. _________________ Anders Dauner |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
När man ser filmerna så är det en parameter som iaf inte jag tog med i beräkningarna som är så otroligt uppenbar, publiken står tamejfan på banan.
![]() En avåkning skulle resultera i stora problem eftersom det inte finns nåt som skyddar publiken. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Det blir ju rätt så precis ett snitt på 168 km/h, så det kanske finns anledning att tro att en optimerad F1:a skulle klara av NS på ungefär samma snitt som runt Spa, alltså lite drygt 240 km/h, eller trakterna därikring. Förutom Suzuka så ligger ju även Silverstone kring de snitthastigheterna. De modernare GP-banorna är lite mer av start-stopp-karaktär, så att man skall få lite mer omkörningstillfällen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hmm, vem känner för att jämföra tiderna från onboard kameran från Heidfeldts F1 med onboardkameran från Porsches 962 med Bell bakom ratten.
Då kunde man åtminstonde få skillnaden i segmenttid. =) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
Nej men derrek bell kör sin 956a på 6:41. Kamerorna var på den tiden så stora att extratyngden gjorde bilarna märkbart långsammare. Kolla i filmen hur Ickx utan kamera och på kvalvarv susar förbi i Fuchsröhe. Så 6:11 varvet kan omöjligtvis finnas på film =) EDIT:hittade filmer från riktiga race från 1985 (bl.a. när Bellof dog filmat från Ickx bil) så då hade de åtminstonde onboard kameror "skarpt". Fast kameran som satt i Bells 1983 var en stor häck (typ 20kg) Måltiden för Bellof var förresten sub 6:16.85 för att kvala in som 1:a http://www.youtube.com/watch?v=0M11G _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Re:
http://www.youtube.com/watch?v=NqFrq fast jag undrar hur mycket som egentligen är från 6:11 varvet! Knappast med kamera och så mycket trafik! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 15084 besök totalt |