| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däck + gamla originalstötisar?
|
1206 besök totalt |
|
Det verkar som att de coilovers jag beställde blir försenade (om de överhuvud taget kommer... > ) och då har jag börjat undra lite.
Kommer det funka att sätta på r-däcken med 13-14 år gamla stötdämpare och fjädrar? Chassit utsätts ju antagligen för bra mycket högre påfrestning och jag är rädd att sabba nåt. Jag vill inte köra gatdäcken på bana eftersom det är rena skräpet (Typhoon). Konbana kanske funkar, men "riktig" bana provade jag i höstas (Gelleråsen) och mer än två-tre varv är inte att rekommendera...
Jag har lekt med tanken att skaffa ett lite bättre däck till gatfälgarna, typ Hankook z212, men det blir ju ändå en utgift jag inte räknat med och helst slipper. Dessutom är det tråkigt att ha nya r-däck liggande i ett källarförråd medan man är på banan... Så vad tror ni; är min oro befogad? Ska jag låta r-däcken ligga till jag har bytt till coilovers, eller kanske sätta på dem och köra lite försiktigare? Mvh, Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
Risken är att du sliter ut dina nya r-däck med dom felaktiga hjulvinklar som blir med ökad roll.
Bättre att köra med gatdäck _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Testade i helgen med 406an (brukshäck), antagligen 22000mil gamla orginalstötisar, ingen notis i serviceboken om att dom skulle varit bytta när jag köpte bilen (vid 12000mil).
Nog greppar däcken, men bilen kränger så det blir läskigt.
Slitage på däcken var inget jag bekymmrade mig om, ville inte bara slita på mina gatdäck och R-däcken är ändå slitna. Så nog fungerar det, iallafall greppmässigt, men körkänslan var låångt ifrån räserbil.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Justera hjulviklarna och utå kör. Jag körde orginaldämpare när jag började. Men med mer aggresiv camber för att däcken skulle greppa mer och hålla längre. Funkade bra..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Re:
Funderade på detta alternativ, men det är så trist att lägga den där 12hundringen på hjulinställning nu och sedan göra det igen när/om coiloverkittet dyker upp. För det måste jag väl då jag sänker sisådär 30 mm? _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
Re:
Du borde kolla med fler däckfirmor vad dom tar för en hjulinställning.
Min senaste 4-hjulsinställning gick väl på något i 500:- klassen. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Jag gjorde det själv tillsammans med min far. Det var också rätt billigt. Blev ju hyfsat bra.
en sådan här var en bra början... http://www.biltema.se/products/produ _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1206 besök totalt |