| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spjäll från BMW, felmontage??
|
1261 besök totalt |
|
Hej hopp! Har funnit ett litet problem med spjället som kommer från en BMW 5/740 med V8a. Spjället fastnar ibland i stängt läge.... Har vänt "brickan" ett par ggr men vet inte vilken sida som är rätt
Har någon här inne en sådan här motor som man kan se hur markeringarna skall monteras? (spjället är 80mm/dia)
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
Jag hade ju börjat med att plocka ner den igen, det är ju inte så mycket meck.
Sen skulle jag rengjort, eller polerat rent utrymmet omkring stängningsområdet. Det är ju sugpassning på spjällplattan som det är, men det funkar ju från början. Jag tror att man kan se på plattan att den är lite sned i ytan i profil. Annars tar den ju i så att säga. Men det är även en liten justeringsfråga. Bara att punda på med pillandet...!
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
|
Hmm.. Minns att jag hade samma problem med kärvande spjäll när jag meckade med förgasarbryggan till min honda cb750.
Jag löste problemet genom att stänga spjället utan att ha spännt dom 2 skruvarna som håller plattan mot spjällaxlen (hade skruvarna utskruvade ½ - 1 varv typ) Då spjällaxlen gick till stängt läge skedde nån slags självsjustering *TADA!!* och man kunde spänna lite på skruvarna hela tiden och spjället blev perfekt monterat
Happy
Mvh /Alexander Viksten _________________ Alexander Viksten |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1261 besök totalt |