| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera större ventilsäte och ventil
|
4296 besök totalt |
|
Funderar på att montera lite större ventiler i en topp men behöver då också byta sätet. Hur gör man då detta enklast? Hur ser verktyget ut som förstorar brunnen för sätet? Nått man över huvudtaget kan göra själv? Funderade först på någon konstruktion där ventilstyrningen får agera centreringshål åt en "pinne med en fräs på" _________________ Stefan thull Leksand |
||
|
Re: Montera större ventilsäte och ventil
Sätesbrunnen förstorar man förslagsvis med en mira-fräs. Så har då jag gjort när jag har monterat i större sätesringar
|
||
|
Har sökt runt lite nu å det verkar som alla talar om mira frästa säten osv.
Någon som har en mira fräs stående? Skulle man kunna förstora sätesbrunnen med ett 90stål på den billigaste modellen av fräs? Är dom handvevade?
http://www.miratool.ch/products/index.html _________________ Stefan thull Leksand |
||
|
Kan du göra det största delen av jobbet själv, plocka ur ventiler mm. Så lämna bort jobbet för att ta ur säterna och styrningarna till en motorrenoerings firma. Att plana toppen och låta dom byta styrningar och säten kostar inte många 100lappar i arbete. Lika bra att lämna med ventilerna också för att få dom inslipade.
Sen så kan du ju montera ihop allt hemma om du tycker dom tar för mycket betalt. Är inte lönt att köpa grejer för eget bruk, ska va om du vill hålla på med andras toppar i framtiden. Mitt tips. Emil _________________ Emil Rehnfors |
||
|
Re:
Iom att en ny mira-fräs kostar runt 50000 ny så är det inte så många som har en ståendes.. :P Sen kostar varje stål och varje styrpinne runt 1000 kr.. Men visst är det så man gör, ett 90°igt stål som man kör rakt ner bara.. Motordrivningen köper man oftast till som extrautrustning, kostar endast 20000:-
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4296 besök totalt |