Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förkortningar temp/tryck m.m
3 besök senaste veckan (3431 totalt)
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Håller på att ta fram några små digitala instrument för visning av olika data från motorn. Kommer göra en svensk och en engelsk version och undrar över förståeliga förkortningar. Förkortningarna får vara på max 3 bokstäver. Följande data kommer visas:

Lambda
Bredbandslambda
Bensintryck
oljetryck
Laddtryck
Varvtal
Avgastemperatur
Insugstemperatur
oljetemperatur
Vattentemperatur
Fullgasbrytare
Spjällägesgivare

Tips på förkortningar alla förstår?

Vargön
Här sen Feb 2003

Re: Förkortningar temp/tryck m.m

David L skrev:
Håller på att ta fram några små digitala instrument för visning av olika data från motorn. Kommer göra en svensk och en engelsk version och undrar över förståeliga förkortningar. Förkortningarna får vara på max 3 bokstäver. Följande data kommer visas:

Lambda - AFR
Bredbandslambda - WAF
Bensintryck - FPR
oljetryck - OPR
Laddtryck - BST
Varvtal -RPM
Avgastemperatur - EGT
Insugstemperatur -INT
oljetemperatur - OIL
Vattentemperatur - WAT
Fullgasbrytare - ?
Spjällägesgivare - ?

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Spjällägesgivare - TPS

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re: Förkortningar temp/tryck m.m

Mats Karlsson skrev:
David L skrev:

Lambda - AFR
Bredbandslambda - WAF
Bensintryck - FPR
oljetryck - OPR
Laddtryck - BST
Varvtal -RPM
Avgastemperatur - EGT
Insugstemperatur -INT
oljetemperatur - OIL
Vattentemperatur - WAT
Fullgasbrytare - ?
Spjällägesgivare - ?

Fast ska man vara petig är lambda och AFR inte samma sak, inte med den begreppsbild jag har i alla fall. Lambda 1.0 motsvarar AFR (air/fuel ratio) på 14,5:1 (ungefär) för bensin men för etanol till exempel, är det annorlunda.

Insugstemp kallas IAT (intake air temperature) och kylvattentemp CLT på "Megasquirtspråk". Spjällägesgivare TPS (throttle position sensor).

/Gustaf

Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Det beror ju lite på om det är ingenjörer som är vana vid vissa vedertagna (ofta engelska) förkortningar eller helt vanliga dödliga som ska förstå förkortningarna.

Jag har några förslag ändå som jag själv tycker känns begripliga som den halvingenjör jag är.

FUNKTION SVE ENG
Lambda L EGo
Bredbandslambda BBL UEGo
Bensintryck BTR FPR
oljetryck OTR OPR
Laddtryck LTR IPR
Varvtal (ROT)* RPM
Avgastemperatur ATE ETE
Insugstemperatur ITE ITE
oljetemperatur OTE OTE
Vattentemperatur VTE WTE
Fullgasbrytare FGB FTS
Spjällägesgivare SLG TPS

* Varvtal var en svår nöt. Ibland kan man istället för att förkorta beteckningen använda en förkortning av en beskrivning av rörelse eller annan egenskap. ROT är en beskrivning av rörelsen (rotation) från vilken varvtalet utläses. Beror lite på sammanhanget om detta kan passa.

Saxar lite om detta från tnc.se;
"rpm
Fråga: Enheten "varv per minut" förekommer ofta i vår katalog och på etiketter till t.ex. borrmaskiner, och vi är oense om vilken svensk förkortning vi bör använda. Förkortningen rpm har föreslagits, men det är ju en engelsk förkortning. Vi behöver en kort form eftersom utrymmet ofta är begränsat.

Svar: I svensk standard skrivs följande om storheten varvfrekvens/rotationsfrekvens: "För uppgift om antalet varv per sekund eller per minut kan i tekniska beskrivningar och tabeller på märkplåtar o d användas enhetsbeteckningarna r/s och r/min." 1 r/s = 1 varv per sekund och 1 r/min = 1 varv per minut = 1/60 r/s. (r syftar på rotationsvarv). Den gamla benämningen varvtal för storheten bör undvikas och den korrekta benämningen är varvfrekvens som betecknas n. Det är också felaktigt att tala om t.ex. varvminut istället för varv per minut."

3 besök senaste veckan (3431 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande