Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW M3 E92
<<   1, 2
4320 besök totalt
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Re:

William Ekström skrev:
Kan man säga nåt om utvecklingen i bilens vikt om man går från m3 e30 fram till den nyaste?

Kan man säga att det är likadant med alla bilmodeller

Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

Nya M3an stod i depån vid GP banan under VLN racet i lördags, den ser riktigt brutal ut! Enda jag inte gillade var inbuktningen mellan dörrar och bakskärmar. Ser ut som den blivit på körd.

Kör BMW
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

bjorre82 skrev:
William Ekström skrev:
Kan man säga nåt om utvecklingen i bilens vikt om man går från m3 e30 fram till den nyaste?

Kan man säga att det är likadant med alla bilmodeller

Det är intressant att man alltid klagar på vikten på nyare bilar, är själv också väldigt bra på det Men man skulle kunna vända på resonmanget och säga så här:

En BMW M3 E30 från 1990 (siffror tagna från Sport Auto 12/90) har 215hk väger 1308kg gör 0-100 på 7.6 sekunder.
M3 E92 har alltså 420hk väger 1655kg gör 0-100 på 4.8 sekunder.
E30:n släpar på 6.08 kg per hk och E92an på 3.94 kg per hk

Så hur man än vänder å vrider på det går väl utvecklingen framåt

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Re:

bmw130 skrev:

En BMW M3 E30 från 1990 (siffror tagna från Sport Auto 12/90) har 215hk väger 1308kg gör 0-100 på 7.6 sekunder.
M3 E92 har alltså 420hk väger 1655kg gör 0-100 på 4.8 sekunder.
E30:n släpar på 6.08 kg per hk och E92an på 3.94 kg per hk

Fast så kan man ju inte heller jämföra riktigt. Då skulle ju en SL65 AMG eller liknande va ännu bättre.
Men visst går utvecklingen frammåt. Men det kompromissas mera mellan lyx och prestanda nu också. Fast jag litar på att BMW har gjort en perfekt mix även denna gång.

Hoppas många beställer vita så jag kan köpa en lagom begagnad om några år.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

bmw130 skrev:

Japp, och har vi bara tur så kommer BMW (för att leda utvecklingen, inte bara följa den) med en riktig anorexi-bantad M3CSL. Sub 1000kg vore smaskens - total hardcore. Enda elektronikprylen som följer med är en fabriksmonterad driftbox med en onlineuppkoppling till Peteulenring (BMWs HQ i Mûnchen för er som inte är så nördiga som jag) för mjukvaru-updates. Andra licht-features skulle vara: Bältesspänne till sexpunktet i titan, singeltorkare, limmad baklucka (vill man ha med sig något får det läggas in ifrån kupén), omöjligt att beställa AC, radio, klima etc. etc.

Men så blir det väl förstår inte, farligt lätt att bli så här nördigt önsketänkande....
Det slutar aldrig bra, snart så sitter man väl och önskar sig F1:or med riktig H-låda, slicks och ving-förbud.

Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Samuel Lindkvist skrev:

Fast så kan man ju inte heller jämföra riktigt. Då skulle ju en SL65 AMG eller liknande va ännu bättre.
Men visst går utvecklingen frammåt. Men det kompromissas mera mellan lyx och prestanda nu också. Fast jag litar på att BMW har gjort en perfekt mix även denna gång.

Hoppas många beställer vita så jag kan köpa en lagom begagnad om några år.

Glömde att tillägga att E92:an e snabbare på bana också än E30 (utan att trampa E30-ägare på tårna )
SL 65an kostar 3 gånger så mycket å är nog knappt snabbare än en E92 så den får va

Klart man ska ha en vit, vem kan välja något annat

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

BTG skrev:

Japp, och har vi bara tur så kommer BMW (för att leda utvecklingen, inte bara följa den) med en riktig anorexi-bantad M3CSL. Sub 1000kg vore smaskens - total hardcore. Enda elektronikprylen som följer med är en fabriksmonterad driftbox med en onlineuppkoppling till Peteulenring (BMWs HQ i Mûnchen för er som inte är så nördiga som jag) för mjukvaru-updates. Andra licht-features skulle vara: Bältesspänne till sexpunktet i titan, singeltorkare, limmad baklucka (vill man ha med sig något får det läggas in ifrån kupén), omöjligt att beställa AC, radio, klima etc. etc.

Men så blir det väl förstår inte, farligt lätt att bli så här nördigt önsketänkande....
Det slutar aldrig bra, snart så sitter man väl och önskar sig F1:or med riktig H-låda, slicks och ving-förbud.

Vissa drömmer mer än andra
Jag blir nöjd om det kommer en CSL överhuvudtaget, så länge den är snabbare än den gamla runt ringen vilket nog tyvärr blir svårt Dock måste jag erkänna att Mickes variant på CSL låter bra mycket smaskigare

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

BTG skrev:
...Peteulenring (BMWs HQ i Mûnchen för er som inte är så nördiga som jag)...

Petuelring 130.

Sorry, kunde inte låta bli...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Christian Eick skrev:
BTG skrev:
...Peteulenring (BMWs HQ i Mûnchen för er som inte är så nördiga som jag)...

Petuelring 130.

Sorry, kunde inte låta bli...

Jag var på väg att skriva ut nuffrorna men tänkte att det får räcka...

BMW M3 E92
<<   1, 2
4320 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande