Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
WRC TURBO = inget lag?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4284 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
WRC TURBO = inget lag?

Tjenis!
Fick höra av en vän för idag att WRC bilarna har något intressant system för att turbon inte ska lagga?!?
Hur funkar dom bilarna egentligen?
För turbo utan lag vill väll alla ha i sina bilar?
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Tändningen sänks så att bränsleblandningen inte antänds i förbrännings rummet utan får gå rakt ut i grenröret där det antänds istället. Denna förbränning i grenröret håller turbon snurrande utan att någon kraft tillförs själva motorn.

Ungefär så är det iaf...

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Det brukar kallas för ALS (AntiLagSystem), inte speciellt snällt mot turbon.

Men jag kan ha fel.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



kid skrev:
Det brukar kallas för ALS (AntiLagSystem), inte speciellt snällt mot turbon.

Men jag kan ha fel.


Nej snällt är väl det minnsta man kan kalla det, dom brukar få byta turbo efter varje tävling har jag för mig

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Calle gsi skrev:
kid skrev:
Det brukar kallas för ALS (AntiLagSystem), inte speciellt snällt mot turbon.

Men jag kan ha fel.


Nej snällt är väl det minnsta man kan kalla det, dom brukar få byta turbo efter varje tävling har jag för mig


Hehe, inget man gör med sin vanliga bil med andra ord
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det finns såkallade repsonssystem i elektronikboxarna. Man använder sig då av ngt man kalla "Positiv miss fireing". Man lägger in en extra tändning av tändstiftet då avgasventilen är öppen. Därför smäller det så in i norden när det åks rally iadg. Toyota var först med det på sina Celikor.

Slår man till vippisen för "Respons on" på startlinjen, bara skakar och rister det i hela bilen. Vid växlingar bara skjuter det iväg. På en grupp N-bil uppfattas det som om man fått 40hk extra. Klart intressant...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Kan tillägga att JOCCe med Super Evon och Borren med sin Evo kör med responssystem på sina bilar thumbs up Manligt värre!

_________________
Street Triple RS -18
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



AL skrev:
Det finns såkallade repsonssystem i elektronikboxarna. Man använder sig då av ngt man kalla "Positiv miss fireing". Man lägger in en extra tändning av tändstiftet då avgasventilen är öppen. Därför smäller det så in i norden när det åks rally iadg. Toyota var först med det på sina Celikor.

Slår man till vippisen för "Respons on" på startlinjen, bara skakar och rister det i hela bilen. Vid växlingar bara skjuter det iväg. På en grupp N-bil uppfattas det som om man fått 40hk extra. Klart intressant...


Hmm, är du säker på att det funkar sådär...?

Responssystem = ALS(Anti Lag System)... Man fördröjer tändningen så att det sker förbränning i grenröret och därmed håller man turbotrycket uppe, detta ger häftiga avgassmällar och eldkvastar...

_________________
Anders Berglund
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Respons system brukar ställa ner tädningen så att den blir väldigt sen och samtidigt används en solonoid (stavning ?) för att hålla gasspjället öppet (ca 5-10%) och så skickar man på soppa.

Följden av detta blir laddtryck, en massa värme och ett jävla oväsen... =)

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
så det systemet är alltså bara påslaget när det ska rejsas, vilket iofs WRC bilarna gör konstant när dom körs
hur påverkar det bränsleåtgången? iome att gasspjället konstant är öppet...
Hur länge skulle en vanlig "gubbturbo" hålla med en sånt system?
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Andrew Petrykowski skrev:
så det systemet är alltså bara påslaget när det ska rejsas, vilket iofs WRC bilarna gör konstant när dom körs
hur påverkar det bränsleåtgången? iome att gasspjället konstant är öppet...
Hur länge skulle en vanlig "gubbturbo" hålla med en sånt system?


Det är nog inget man åker omkring med till vardags

Tror dock att det kan hålla relativt bra om man inte tvingar upp laddtrycket så våldsamt högt med responsen, trots allt många gatbilar som har det installerat.

_________________
Anders Berglund
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
abd skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
så det systemet är alltså bara påslaget när det ska rejsas, vilket iofs WRC bilarna gör konstant när dom körs
hur påverkar det bränsleåtgången? iome att gasspjället konstant är öppet...
Hur länge skulle en vanlig "gubbturbo" hålla med en sånt system?


Det är nog inget man åker omkring med till vardags

Tror dock att det kan hålla relativt bra om man inte tvingar upp laddtrycket så våldsamt högt med responsen, trots allt många gatbilar som har det installerat.


Nej, iofs är det väll svårt att övertyga en TT (turbotönt ) om att gasrespons är bättre än tokhögt turbotryck som ger flera miljarder okörbara hästar thumbs down
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Andrew Petrykowski skrev:
abd skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
så det systemet är alltså bara påslaget när det ska rejsas, vilket iofs WRC bilarna gör konstant när dom körs
hur påverkar det bränsleåtgången? iome att gasspjället konstant är öppet...
Hur länge skulle en vanlig "gubbturbo" hålla med en sånt system?


Det är nog inget man åker omkring med till vardags

Tror dock att det kan hålla relativt bra om man inte tvingar upp laddtrycket så våldsamt högt med responsen, trots allt många gatbilar som har det installerat.


Nej, iofs är det väll svårt att övertyga en TT (turbotönt ) om att gasrespons är bättre än tokhögt turbotryck som ger flera miljarder okörbara hästar thumbs down


Hur menar du nu?

Gasrespons är inte motsatsen till högt turbotryck...

_________________
Anders Berglund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



abd skrev:
AL skrev:
Det finns såkallade repsonssystem i elektronikboxarna. Man använder sig då av ngt man kalla "Positiv miss fireing". Man lägger in en extra tändning av tändstiftet då avgasventilen är öppen. Därför smäller det så in i norden när det åks rally iadg. Toyota var först med det på sina Celikor.

Slår man till vippisen för "Respons on" på startlinjen, bara skakar och rister det i hela bilen. Vid växlingar bara skjuter det iväg. På en grupp N-bil uppfattas det som om man fått 40hk extra. Klart intressant...


Hmm, är du säker på att det funkar sådär...?

Responssystem = ALS(Anti Lag System)... Man fördröjer tändningen så att det sker förbränning i grenröret och därmed håller man turbotrycket uppe, detta ger häftiga avgassmällar och eldkvastar...


Det var "denna förklaring jag fick"/läste mig till iaf då de allra första responssystemen kom på Celicorna. Är ingen turboexpert så jag ska inte säga benhårt att det är så nu.

Iom utvecklingen på styrsystem i första han de senaste 10 åren så blir ju variablerna fler och fler man kan leka med. För det ni andra berättar om låter oxå bekant och vettigt. Kanske är en utveckling/komplettering av det första responssystemet. Det var kanske lite primitivt?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
abd skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
abd skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
så det systemet är alltså bara påslaget när det ska rejsas, vilket iofs WRC bilarna gör konstant när dom körs
hur påverkar det bränsleåtgången? iome att gasspjället konstant är öppet...
Hur länge skulle en vanlig "gubbturbo" hålla med en sånt system?


Det är nog inget man åker omkring med till vardags

Tror dock att det kan hålla relativt bra om man inte tvingar upp laddtrycket så våldsamt högt med responsen, trots allt många gatbilar som har det installerat.


Nej, iofs är det väll svårt att övertyga en TT (turbotönt ) om att gasrespons är bättre än tokhögt turbotryck som ger flera miljarder okörbara hästar thumbs down


Hur menar du nu?

Gasrespons är inte motsatsen till högt turbotryck...


Jag menade att vad jag förstod från den här tråden så skulle en turbobil klara sig ganska bra med ett ALS om man inte laddade för högt, för turbons bästa så att säga...
Citera
cwik
Sollentuna
Här sen Feb 2003
Inlägg: 132



ALS'en går att ställa från nästan inget till fullt tryck. Vad jag har läst kör WRC bilarna med fullt laddtryck vid noll (manuell) gas. Aj!

_________________
Claes Wikdahl

Audi RS4 B9 2018
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
strat skrev:
ALS'en går att ställa från nästan inget till fullt tryck. Vad jag har läst kör WRC bilarna med fullt laddtryck vid noll (manuell) gas. Aj!


så i princip så laddar dom fullt hela tiden, vilket leder till att turbon borde bli ganska så varm...
Citera
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156



...det är väl just värmen som gör ALS/respons så taskigt för turbo o grenrör

_________________
Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Whitewheels skrev:
...det är väl just värmen som gör ALS/respons så taskigt för turbo o grenrör


My point exactly!
Fast nu är det väll inte så att det måste vara därför... men med tanke på hur varma grejjerna blir lär det väl ha en ganska så stor bidragande faktor om inte annat
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17955



Det är inte bara temperaturerna som aggregaten inte gillar. Det kan bli ganska ordentliga smällar så att axeln går av i aggregaten. Man ska nog se turboaggregatet som förbrukningsartikel om man använder ALS till vardags.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Roger
Ryd
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12



Hej..
I Grupp A (som WRC ingår i) kan man slå responssystemet på och av, i regel slår man på det när dom säger "10 sekunder kvar" i starten, men Grupp N så är det påslaget hela tiden, reglerna gör att man inte få ha det avstängningsbart.

Mvh Roger

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
WRC TURBO = inget lag?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4284 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande