Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4284 totalt) |
WRC TURBO = inget lag?
Tjenis! Fick höra av en vän för idag att WRC bilarna har något intressant system för att turbon inte ska lagga?!? Hur funkar dom bilarna egentligen? För turbo utan lag vill väll alla ha i sina bilar? ![]() |
||||||||
Tändningen sänks så att bränsleblandningen inte antänds i förbrännings rummet utan får gå rakt ut i grenröret där det antänds istället. Denna förbränning i grenröret håller turbon snurrande utan att någon kraft tillförs själva motorn.
Ungefär så är det iaf... _________________ Street Triple RS -18 |
||||||||
Nej snällt är väl det minnsta man kan kalla det, dom brukar få byta turbo efter varje tävling har jag för mig ![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||||
Hehe, inget man gör med sin vanliga bil med andra ord ![]() |
||||||||
Det finns såkallade repsonssystem i elektronikboxarna. Man använder sig då av ngt man kalla "Positiv miss fireing". Man lägger in en extra tändning av tändstiftet då avgasventilen är öppen. Därför smäller det så in i norden när det åks rally iadg. Toyota var först med det på sina Celikor.
Slår man till vippisen för "Respons on" på startlinjen, bara skakar och rister det i hela bilen. Vid växlingar bara skjuter det iväg. På en grupp N-bil uppfattas det som om man fått 40hk extra. Klart intressant... ![]() |
||||||||
Hmm, är du säker på att det funkar sådär...? Responssystem = ALS(Anti Lag System)... Man fördröjer tändningen så att det sker förbränning i grenröret och därmed håller man turbotrycket uppe, detta ger häftiga avgassmällar och eldkvastar... _________________ Anders Berglund |
||||||||
Respons system brukar ställa ner tädningen så att den blir väldigt sen och samtidigt används en solonoid (stavning ?) för att hålla gasspjället öppet (ca 5-10%) och så skickar man på soppa.
Följden av detta blir laddtryck, en massa värme och ett jävla oväsen... =) _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||||||
så det systemet är alltså bara påslaget när det ska rejsas, vilket iofs WRC bilarna gör konstant när dom körs
![]() hur påverkar det bränsleåtgången? iome att gasspjället konstant är öppet... Hur länge skulle en vanlig "gubbturbo" hålla med en sånt system? |
||||||||
Det är nog inget man åker omkring med till vardags ![]() Tror dock att det kan hålla relativt bra om man inte tvingar upp laddtrycket så våldsamt högt med responsen, trots allt många gatbilar som har det installerat. _________________ Anders Berglund |
||||||||
Nej, iofs är det väll svårt att övertyga en TT (turbotönt ![]() ![]() |
||||||||
Hur menar du nu? ![]() Gasrespons är inte motsatsen till högt turbotryck... _________________ Anders Berglund |
||||||||
Det var "denna förklaring jag fick"/läste mig till iaf då de allra första responssystemen kom på Celicorna. Är ingen turboexpert så jag ska inte säga benhårt att det är så nu. Iom utvecklingen på styrsystem i första han de senaste 10 åren så blir ju variablerna fler och fler man kan leka med. För det ni andra berättar om låter oxå bekant och vettigt. Kanske är en utveckling/komplettering av det första responssystemet. Det var kanske lite primitivt? |
||||||||
Jag menade att vad jag förstod från den här tråden så skulle en turbobil klara sig ganska bra med ett ALS om man inte laddade för högt, för turbons bästa så att säga... |
||||||||
så i princip så laddar dom fullt hela tiden, vilket leder till att turbon borde bli ganska så varm... ![]() |
||||||||
My point exactly! Fast nu är det väll inte så att det måste vara därför... men med tanke på hur varma grejjerna blir lär det väl ha en ganska så stor bidragande faktor om inte annat ![]() |
||||||||
Det är inte bara temperaturerna som aggregaten inte gillar. Det kan bli ganska ordentliga smällar så att axeln går av i aggregaten. Man ska nog se turboaggregatet som förbrukningsartikel om man använder ALS till vardags.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Hej..
I Grupp A (som WRC ingår i) kan man slå responssystemet på och av, i regel slår man på det när dom säger "10 sekunder kvar" i starten, men Grupp N så är det påslaget hela tiden, reglerna gör att man inte få ha det avstängningsbart. Mvh Roger _________________ ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4284 totalt) |