| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsuppgradering M3 E36 -96
|
4992 besök totalt |
|
Måste uppgradera bromsarna fram på min M3 E36 -96, och tänkte kolla lite om jag kan få lite tips på färdiga uppgraderingskit. Jag har funderat på alternativet att bara byta till riktigt bra skivor och belägg ( kör med orginal skivor samt Ferodo DS3000 idag ) men mer och mer lutar det åt ett kit med större ok etc. Har hittat ett för mig nytt kit om heter D2 racing, dyker upp lite här och där, vet någon om det är bra grejer ? Jag vill absolut inte ha något skräp, måste vara riktigt bra grejer, och de brukas ju nästa bara på bana, så det måste så klart fungera riktigt bra !! Ge mig gärna lite tips
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
Jag tror inte du behöver göra mer än att sätta sådana sköldar jag köpte av dig samt slangar från frontspoilern.
Att fläska många lusentappar upp för att jättekit tror jag är ganska onödigt. Slang köper du 3 meter för 89:- på K-Rauta och sköldarna kan du kanske tom få någon som kapar upp och svetsar om originalgrejor? En mycket billig och relativt enkel grej att testa! Reflektion: Tom F1:or har kylscoop till bromsarna. Mao, montera det först, skulle sedan inte det räcka kanske man får köpa hårdvara, men inte utan att ha testat med kylning först! _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Jag ska börja i den ordning du nämner Micke, jag har ju ett jättefint kolfiberkit ( bling bling ) som ligger och väntar på att bli monterat...ska vara på innan G-åsen !!!
||||
|
Re:
Kanon, Bling och Taut på en och samma gång! Eftersom jag försöker introducera begreppet taut som kontrast till bling kommer här en förklarande översättning: Taut - Kept in trim shape; neat and tidy Marked by the efficient, sparing, or concise use of something Pulled or drawn tight; not slack _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Suck....ytterligare en anledning till att gå en engelskakurs....
||||
|
Sans eller romans?
Jag är attraherad av lite större bromsar av något märke med röda produkter. Men ändå - du ska inte testa med andra belägg innan du drar iväg en beställning värd 50 000? Jag satte på 318mm (tror jag - standarddimension i alla fall) Performance Friction skivor fram och PF klossar runt om. Ja, också stålomspunna slangar. Efter det så har jag inte en gång tvivlat på bromsarna. De tar precis lika bra varv efter varv. Säg att jag gjort 100 varv på Knutstorp. Med risk för att låta oseriös så är jag övertygad om att mina nya bromskomponenter går väsentligt mycket svalare än de gamla utan att jag påverkat kylningen. Jag tror det är direkt beroende på klossarna. Beläggen glaseras aldrig vilket gör att jag inte behöver trampa hårdare - temperaturen ligger pårätt nivå. Innan kunde man knappt hålla handen utanför fälgen på grund av strålningsvärmen. Nu så undrar man lite om man precis kört 20 varv på banan, snabbare än någonsin förr. Jag kan förstå om du köper nya komponenter. Ett par 360 mm skivor och 19" fälgar vore mumma. (och jag vill gärna åka med dig något varv om du sätter på sådana). Men det är en faktor fem som skiljer... Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Re: Sans eller romans?
Bromsar för 50000 sek är knappast aktuellt...
Först och främst ska orentlig kylning på, så får vi se hu det håller då.... Mitt största problem är inte att jag inte litar på bromsarna, utan mest att de slits fort. Får väl se hur man ska göra, många verkar slå ett slag för PFC kitet med både skivor och klossar i kombination, kanske ska man testa det då på sikt, innan man går på större grejer.....!?
||||
|
Senaste idén är M3 E46 skivorna som är något större, i kombination med M3 E46 oken, som också ska vara lite större som jag förstått det !?
Vad tror ni om detta ? Hänger dock på att jag får hjälp att ta fram en adapter mellan spindel och ok, vilket jag inte kan själv
||||
|
Jag köpte StopTech prylarna av triss. Har ingen erfarenhet av dem än mer än en licensuppkörning på mantorp. Men det bromsar som satan iaf! Kommer väl en utvärdering snart hoppas ja...
_________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
|
Re:
Hur stort är det kitet, det som fungerar under 17" ? Vilka belägg kör du med ? Kom gärna också med åsikter om tankarna på E46 kitet !
||||
|
Re:
om du ber om det så....
Så stor skillnad är det inte mellan E36 o E46, samma ok tom tror jag. (Jag har E46-skivor och E36-ok, innan jag fixade kylning så strulade det ofta - efter kylning så har jag inga problem. Jag har säkert 100 hk mindre än du och är +200kg lättare?) Satsa på kylning ist.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Att byta till M3E46 ok lär inte ge någon märkbar skillnad mer än i plånboken. Däremot är E46 skivan något större och lite förbättrad mot E36. Så skivan är ingen dum idé. Sen finns det en PFC-skiva till M3E46 som Per Stacke på PEAN säljer som rekomenderas stark. Det är riktigt fina grejer.
Nu har jag faktiskt plockat ihop ett kit till M3E36 bestående av modifierade Porsche ok, adapter och M3E46 skiva. Jag lovade Martin att försöka ta fram ett kit så fort jag hade tid. Nu fick jag special uppdrag igår av en annan kund att ha det klart redan idag!! Så jag har precis levererad det första kittet. Blev snuskigt bra.
Jag kan lägga upp bilder ikväll. |
||||
|
Re:
Har PM:at dig Samuel, du är en kvick rackare...
||||
|
Här kommer en bild. Notera hur väl oken och beläggen matchar skivan. Man utnyttjar hela skivan samt svepradien på ok och skiva matchar 100%. Det är inte alltid det gör på eftermarknadskit.
Man kan även välja en originalskiva från BMW. Men på bilden är det en PFC-skiva. Det är är nog det bästa man kan komma i skivväg. Oken är från porsche och är ett monoblock-ok. Alltså ej 2-delat med allt vad det innebär. Per Stacke kan svara mer om skivor och belägg. Något pris komplett är för tidigt att säga då jag inte har priserna än på ok och skivor. Det kommer hårdtestas på Nurburgring nu under maj.
|
||||
|
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
|
Re:
Storleksmässigt ska det inte vara några problem. Men sen sitter ju ekrarna olika på olika fälgar. Men det problemet är ju detsamma även med 18 och 19". Z3M ska det passa på lika bra på. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4992 besök totalt |