Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (14970 totalt) |
Efter 2 trevliga dagar på Mantorp med BMWCS känns det som bilen har rätt att presenteras under denna rubrik
![]() Efter en trevande körning på fredagens licenskurs ![]() ![]() ![]() Bilen är en standard 130i med M-sport paket. Originalbromsarna fungerade utan att mattas under de två 20 minuters pass jag körde under Lördagen, men till nästa gång kommer jag att byta bromsolja för att vara på säkra sidan. Diffbroms (Quaife) och short-shifter (Hartge) är beställda och kommer i mitten av maj. Det kommer att bli kul att se hur bilen går när dessa monterats... Avslutar med några bilder på bilen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Kul att man får lite 130-släktingar här på rejsa
![]() ![]() ![]() Snygg i vitt måste jag säga ![]() Vad blev det för R-däck? |
||||
Visst är det ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Hur fick du reda på vilken diffspärr du skulle ha? Kontaktade Quaife men dom visste inte vad jag skulle ha till min bil, det får jag ta reda på själv sa dom. _________________ bmw bmwsson |
||||
Kul - tackar!! Hörde från instruktörshåll att du gjorde riktigt bra ifrån dig (när han åkte med mig var det bilen som imponerade mer än föraren ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Från Birds i UK som har tagit fram en till 130i/330i. De tog in en bil, mätte upp den och beställde direkt från Quaife. Första batchen har tillverkats nu och leveranser skall starta runt den 20 maj ![]() _________________ ![]() |
||||
Jo det kändes rätt bra att köra ![]() Tycker ettans balans i chassit passade Mantorp rätt bra, långa snabba svepande böjar ![]() Diff skulle sitta fint på min bil också, fan 400Nm från 1500varv är rätt intressant ![]() |
||||
Har hört att det är flera som är sugna på detta, men vet inte om det finns någon sådan på marknaden ännu. Skriv till Birds och fråga - är ni tillräckligt många som efterfrågar det så tar de säkert fram en ![]() _________________ ![]() |
||||
Då var första modifieringen gjord - en Quaife diffbroms är nu monterad! Imorgon skall jag till Lunda och köra konbana och det skall bli intressant att vad det blir för skillnad mot för två veckor sedan utan LSD
![]() _________________ ![]() |
||||
Nu har jag testat bilen med diffbromsen monterad på Lazzats körning på Lunda. Betydligt bättre driv och roligare att kunna styra med högerfoten. Helt enkelt en lyckad modifiering
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Tack för åkturen ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Var bara tvungen att uppdatera med några bilder på resultatet av gårdagens polering av bilen som tog i stort sett hela dagen i anspråk. Nu är den dock i bra skick igen
![]() Har funderat litet på hur bra bromsarna på 130i tål bankörning egentligen. Jag hade inga problem när jag körde på Mantorp sist, men då gick bilen inte så hårt. Har förstått att kylningen av bromsarna är väldigt viktig och när jag kollade noga så ser jag att M-sport fronten på 1-serien faktiskt har rätt så väldimensionerade kylkanaler direkt till framoken ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Fin bil, gör sig bra i Alpinvit och med M-sport! Kul att du fått dit Quaifediffen också!
![]() Kollat med Stacke om sensor för slitage passar på bromsbelägget? Jag monterade nämligen mina XP8 belägg i veckan och jag fick koppla ur sensorn då den ej passade Carbotechbelägget. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Tack! Nej, jag har inte kollat att det passar - får hoppas att det gör det annars får jag väl också koppla ur sensorn ![]() _________________ ![]() |
||||
Det blir ingen uppdatering av klossar till Knutstorpsträffen verkar det som... När Stacke gick igenom leveransen som kommit från Carbotech visade det sig att de inte skickat med några klossar till min bil eftersom 130i inte finns i USA och de därför inte kan garantera att de har några som passar
![]() Byte av bromsvätska gick hur som helst bra och det känns då i alla fall som den viktigaste uppdateringen av bromsarna blev gjord i alla fall. Träffen lär väl hur som helst bli ett bra test av hur mycket värme originalklossarna tål ![]() _________________ ![]() |
||||
Ständiga problemet med att vara 130 ägare...
![]() Jag kikade efter bromsbelägg förut och det som iaf finns och kostar tom mindre än orginalbeläggen är EBC, sökte runt lite här på rejsa och det verkade vara blandade recensioner, men de flesta var nog ändå relativt nöjda med dem. Bara ett tips om du inte undersökt hela marknaden ![]() ![]() |
||||
Tack för input - har inte dammsugit marknaden, men Birds hävdar att Pagid skall ha belägg som bör passa. Får se vad Stacke kan komma fram till. _________________ ![]() |
||||
Då har man varit iväg på ytterligare ett toppenarrangemang med BMWSC
![]() Jag och brorsan delade på bilen den här gången - jag körde passen för licensierade förare och han PR-passen. Totalt blev det ungefär 200 varv - 150 för mig och 50 för honom. Det var riktigt kul och sakta men säkert gled varvtiderna nedåt allteftersom jag hittade spårvalen bättre och bilens gränser tydligare. Skitkul var det ![]() Det känns som bilen är en riktigt bra nybörjarkärra - en motor som drar snällt från alla varv, ett chassi som är extremt neutralt och förlåtande (=inga retursladdar) och med diffbroms som gör det riktig enkelt att dosera överstyrningen med högerfoten ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Fick information från en 130i cup förare att e36 m3 / e46 m3 pads skall passa på 130i = stort urval möjligt alltså! Då bromsarna fungerade riktigt bra under intensiv körning i värme på Knutstorp tänkte jag vänta med att byta pads till jag slitit litet mer på de jag har. Du kanske vill vara testkanin den här gången ![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (14970 totalt) |