Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ändrad Ackermann vid spårviddsökning
1560 besök totalt
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Jag klurar på det här med Ackermann i mitt x1/9-bygge. X1/9an har original hjulbas 2202 mm och spårvidd 1335 mm fram. Om jag flyttar ut spindlarna fram, säg 50 mm per sida, så påverkas ju Ackermann, men har det någon praktisk betydelse? Vad säger SFRo om en sådan ändring? (Bilen kommer att reggas som ombyggt fordon.) Hjulbasen blir oförändrad.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ackerman kan du ski... i.
Tumme pekfinger så kommer en 50mm utflytting ge Ackerman på ca ca 105-115% om den var 100% från början. Ligger tom inom toleranserna på vinklarna på styrarmana.
+ att lite mer paralellstyring är ingen nackdel.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Normalt sett är vi (SFRo) nöjda med att Ackerman är "åt rätt håll", det funkar tillräckligt bra för de allra flesta.

/Gustaf

Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Awride ! thumbs up Det är bara att bygga på då!

När bör man kontakta SFRo för "förbesiktning" eller vad det nu kallas? Än så länge har jag ju bara en tom kaross utan skärmar att visa upp. Ska bilen vara körbar elleråtminstone ha hjulupphängningar, eller vad?

Lite OT kanske, men det är ju min tråd, så vadå?

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Rullande chassi, brukar vi säga, med bromsar och styrning (prov)monterat. Det är ju bra om de viktigaste bitarna vi ska titta på finns där ;-)

Är det ett lite "udda" bygge (osäkert när byggbes är lämlig), ring i god tid och kolla hur din besiktningsman vill göra.

/Gustaf

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

fuling skrev:
Ackerman kan du ski... i...

på en bakhjulsdriven bil.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm skall väll gör en förtydling av mitt påstående.

Ja han kan ski... i vad som händer med ackerman om han förlänger bärarmana typ 50mm.

Skall man titta på det mer generällt så skall man inte ski... i ackerman varken på en FWD, RWD eller AWD.
Skall man grucka runt med ackerman måste man ha stenkoll på vad bilen skall användas till, slippvinkar, kurvradier där bilen skall användas i + hasigheter. Så håller man sig runt ackerman 100% så har man inte gjort bort sig i alla fall.

Umeå
Här sen Maj 2004

Re:

therealpinto skrev:
Normalt sett är vi (SFRo) nöjda med att Ackerman är "åt rätt håll", det funkar tillräckligt bra för de allra flesta.

/Gustaf

om man av något skäl vill bygga med negativ ackerman, kommer du att protestera då?

--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus L skrev:
therealpinto skrev:

/Gustaf

om man av något skäl vill bygga med negativ ackerman, kommer du att protestera då?

Ja, som utångspunkt. Sedan kan man alltid diskutera saken, och resonera om det.

/Gustaf

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Re:

therealpinto skrev:
Magnus L skrev:
therealpinto skrev:

/Gustaf

Ja, som utångspunkt. Sedan kan man alltid diskutera saken, och resonera om det.

/Gustaf

Lotus seven hadde ju Ackerman frammför frammaxeln i orginalutförande, tydligen i nåt briliant försök av Colin att ge den understyrningstendenser, så man fick lov att gasa loss bakvagnen

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
1560 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande