Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 52 besök idag (20088 totalt) |
Har varit och tränat på Knutan idag... Här kommer en kortare och mindre händelserik rapport än senast;
![]() Under veckan så har fjäderbenen satts på plats ordentligt och dessutom så har vi sänkt bilen lite fram. De gamla problemen med lite diffus instyrning och vandrande camber skulle nu förhoppningsvis vara bortblåsta. Jag behöver en hel del tjuvträning inför juni månads deltävling i Porsche Sports Cup, som går på Knutan. Förra säsongen så låg bästa tiderna i min min klass på 1,10,2. Fram på höstkvisten så lyckades jag visserligen pressa ner cabben mot dom tiderna - men i år kommer det förmodligen att gå ännu snabbare. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om Kaarle, Bohn, Berg eller någon annan snabb rackare går ner mot 1,09 låga... Så: Dagens mission var enkel: Hitta nya knep och knäck åtminstone 1,10-vallen! Det gick sådär.. Efter ungefär 40 varv idag, så stod jag fortfarande och stampade runt höga 1,10-tider. Övergången från Yokohama till Michelin hade inte gjort något väsentligt för tidena eller bilens beteende, allt kändes ungefär som förra säsongen.. Så: Som om det skulle vara någon stor överraskning, så skulle jag alltså vara tvungen att ändra spårval och/eller körstil, för att det skulle gå fortare.... ![]() Kallade då in det tunga gardet i form av Claes Jarl, vår alltid lika hjälpsamma mek och raceguru.. Claes satt för dagen i en lagom banpreparerad BMW M3 E36 - en alldeles utmärkt visa-spåret-kärra. (Följ rökmolnet, bara ![]() Med Claes hjälp så la jag framför allt om spåret ut ur hårnålen och in i den följande vänster-höger-kombinationen. På egen hand så ändrade jag också spårvalet in i Liton till en betydligt tightare ingång. och vips - så fort Claes flyttade på den där bromsklossen till BMW från banan ![]() krypa neråt. Dagens två bästa tider blev 1.10.02 och 1,09,91. Det får räcka för tillfället - nu vet jag var det finns mer tid att hämta. ![]() _________________ -- |
||
vad skall man säga! Tror nog att du kan komma ner till 1.08 på själva tävlingen om det är bra väder. Ni kommer säkert att vara 4-5 st som ligger under eller runt 1.10.
Hur gick det för den röda? / ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
|
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Re:
Tjen killen! Grattis till tiden, det går undan för mannen. ![]() Beträffande Yokohama kontra Michelin tror jag inte att det påverkar vartiden nämnvärt. Som du kanske vet tvingades jag lämna Michelin till förmån för Yokohama nu i månadsskiftet. Min känsla är att inbromsingarna är MYCKET bättre med Yoko, däremot är sidogreppet lite lömskare. Yokisarna är till för män med hår i röven ![]() ![]() Totalt på varvet är det ingen skilnad mellan Michelin och Yokohama, men dom har helt olika egenskaper. Janko _________________ Janko Lind |
||
Re:
Sorry, problem med läskunnigheten. ![]() ![]() _________________ Janko Lind |
||
Re:
Jag håller helt med om beskrivningen. Trots effektskillnaden på några hk, så åker vi ju jämntunga bilar, med liknande däckdimensioner... ![]() Yokisarna förstärker dessutom drifting-effekten genom att skrika som grisar, vilket gör att man tror att man inte har något grepp alls. ![]() _________________ -- |
||
Re: Cargraphic fälgarna?
Jag tycker dom är snygga! Äh, allvarligt: Kolla upp priset på extra fälgbanor, bara. Det kan ju ibland hända att man kör in i hårda saker och behöver byta... ![]() Då är det skönt om man slipper betala för en hel fälg... _________________ -- |
||
Ny racerapport från helgen på Knutan (Utan bilder än så länge.. Fyller på i tråden när det dyker upp något passande.)
Ber redan här om ursäkt för några svordomar i texten, men "tusan" är inte tillräckligt kraftfullt i några av situationerna. Inför denna helg så var förutsättningarna bättre än inför Mantorp. Bilen var perfekt intrimmad och föraren var i bra balans. Dessutom har jag ju hunnit med att tjuvträna på Knutan den här säsongen, så mitt mål var tydligt: Varvrekord och förstaplats. ![]() Jag kände mig som en lättviktsboxare, inför en titelmatch, ni vet dom där snabba killarna som kommer in i ringen, iklädda badrock, som studsar runt lite lojt och så kommer en serie slag blixtrande. Pang-pang- pang... Ja.. superfånigt, men just så kände jag mig under dom första träningspassen och det är uppenbarligen en bra känsla om man ska köra bil fort. Kom ner till - i mina ögon - helt fantastiska 1,09,6 som bäst under träningen, då jag ändå mest körde runt och finåkte, för att emellanåt ladda på med några tuffa varv. Förutom något smärre gräsbesök så kändes körningen helt perfekt och det var verkligen hur kul som helst. Höll också ett öga på klass- konkurrenterna, där Åke Berg var närmast - runt sekunden efter mig. Mycket lugnande besked.. ![]() Sista lilla passet innan tidskvalet så började jag märka en liten försämring i bilen. Den börjar flyta runt lite mer på banan och jag drar ner trycket lite i däcken, utan att det blir bättre på något sätt. Skumt. Nåväl. Så blir det dags för tidskval. Körningen känns fortfarande helt okej, och bilen går också bra, fast känns alltså lite "simmigare" än förut. Det har blivit lite varmare och jag förutsätter att det är det som påverkar lite. "Borde inte vara några bekymmer ändå", tänker jag i min lilla kaxighet.. Jag åker ut tidigt och får Björn Larsson i sin 944 bakom mig. "Han ska inte få någon draghjälp", tänker jag och vinkar förbi Björn efter något varv. Släpper en liten lucka för att få plats, när jag ska sätta mina tider. Sedan trycker jag på några varv. Det känns helt okej, men jag tar inte in på Björn.. snarare tvärtom.. Vad fan? #1 ![]() När passet är slut så har jag i alla fall kvalat som tvåa i klassen. Björn åkte 1,10,1 och jag 1,10,2. Helt okej, men inte riktigt enligt ritningarna... Dags för race och det stora startfältet, runt 25 bilar, mullrar ut på rakan för en rullande start. Jag är betydligt mer fokuserad än på Mantorp, där jag var alldeles för passiv när lampan släcktes. Starten går och jag tar direkt några bilar från andra klasser. In i första högern ligger jag på utsidan, jämsides med Björn. Innanför Björn blir det också trångt och jag tvingas till slut ta mig över curbsen och ut på gräset i utgången av kurvan, innan svackan upp mot NGK. Tappar några placeringar på det här, men behåller fokus framåt. De kommande 2-3 varven blir lite "klassisk" race-körning med kamikazebromsningar, finter och andra mer eller mindre obalanserade manövrar och till slut är jag ikapp Björn igen, som tack och lov fortfarande bromsas upp av en Boxster från en av de snabbare (!) klasserna. Under tiden som jag jobbat mig upp till Björn igen, så har Åke Berg kommit allt närmare i backspegeln. Vad faaan? #2. Efter tekniska problem på kvalet fick Åke starta från sista ruta, men nu var han tillbaka, snabbare än någonsin - i min backspegel och han blir större och större. Åke, back from the dead.. Tätt packade efter Boxstern följer nu en serie omkörningsförsök från både mig, Åke och Björn. Till slut hade alla fyra bytt plats med varandra och positionen inför de sista två varven var 1) Åke 2) Jag 3) Björn 4) Boxstern. Nu händer något som lyckas överträffa min tidigare omskrivna avåkning på Mantorp. Ingredienserna är Microkrönet, Glykol, Fetsläpp och Fyrans jävla växel. Varför ska allt hända när man ligger på stödgas på fyran? Nå. Jag hade alltså hyfsat häng på Åke, när vi kommer in mot Microkrönet. Blicken är helt fokuserad på hans bil några meter framför mig. Bromsar till lite inför krönet och styr in precis som vanligt, då plötsligt baken glider ut i en rejäl sladd. Vad fan? #3 "Fasen, nu har bakdäcken börjat smälta" tänker jag, medan jag häver sladden och gasar vidare ner mot den snabba vänstern. Jag har missat att en GT3:a framför oss precis har släppt ut en massa glykol på banan och nere i den snabba vänstern kommer det slutgiltiga bakvagnssläppet - det hade mycket väl kunnat bli det sista släppet för cabben någonsin.. Vad fan? #4, 5, 6 och 7 Driver ut i gruset med högersidan före. Färdas parallellt med banan, i hög fart. Är fullständigt beredd på att volta, men behåller greppet om ratten och viftar och parerar så gott det går. ... (Ni ska veta att det inte är gott om plats för konståkning mellan banan och räcket här.) . Jag snurrar vidare ut på gräset och bilen vänder plötsligt framåt igen mot astalten, fortfarande med hygglig fart. Flera bilar åker av på samma ställe och alla lyckas missa mig både mig och räcket med flera millimeters marginal. Jag hinner inte bekymra mig så mycket om det, utan har sedan länge petat i tvåan och fortsatt jakten på Åke, som dock hinner gå i mål dryga tre sekunder före mig, som en mycket välförtjänt segrare.. ![]() ![]() Epilog: Bilens tilltagande simmighet under dagen fick en förklaring senare på kvällen. Insidan av mitt högra framdäck var nere på corden... Rejält. En inte alltför vild gissning är att jag har gått på curbsen lite hårt under dagen och sabbat hjulinställningarna, med grym snedslitning som resultat. På grund av detta var jag också tvungen att avstå söndagsracet, då jag inte hade någon möjlighet eller lust att stressmeka ihop något på lördagkvällen. Jag är totalt sett ändå väldigt nöjd med helgen. Facit hade kunnat bli mycket sämre än en andraplats och ett trasigt däck. ![]() ![]() _________________ -- |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Tummen upp!
Kul Fredrik att det går så bra för dig. När du kör dina pass mäter du temperatur i däcken? Ibland kan tempen (slitaget) regleras med lufttrycket. Lite mindre luft och kompresionerna trycker ner en större del av däcket och friktionsytan blir större. Öhhh hoppas att du föstår vad jag menar ![]() ![]() Kan ibland vara bra med lite trix. Men detta kanske funkar bättre på ![]() Mera gas, vi hejar på dig ![]() ![]() ![]() Janko _________________ Janko Lind |
||
ojojoj, de var hemst vad spännande denna säsongen började för dig!!! Tur att det gick bra och grattis till pallplatsen!!
//Björn |
||
Det var riktigt spännande läsning Fredik
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Hittade en bild på min lilla glykol-resa.. Jorå, jag finns nånstans där i grusmolnet...
![]() ![]() Fler läckra bilder från helgen finns på http://cahlin.se/driversplayground_com/?view=50. _________________ -- |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 52 besök idag (20088 totalt) |