Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad gör man när 98oktan försvunnit?
1, 2   >>
3701 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13292


Trådstartare
Vad gör man när 98oktan försvunnit?

Precis lagom till att man blev klar med sin motor verkar de flesta mackarna tagit bort 98oktanig soppa till förmån för E85 eller diesel.
I Lund vet jag en mack som har kvar 98soppa... på andra sidan stan.

I sommar lär jag behöva tanka på andra ställen än just den macken och det känns ju lite osäkert att dra iväg någonstans utan att veta om man kan tanka eller inte.

Finns det någon lämplig oktanbooster att använda sig av? Ska man hälla i några procent E85?

I dagsläget räcker inte spridarna till för att köra E85, så jag håller mig till bensin. Iaf ett tag till.


Tips?
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6706



Är det så illa?
Nu till dagens körning på Sturup så tankade jag Kadetten först i Jönköping, sen vid Svedala för att ha fullt med bensin till träffen. Inga problem att få 98 på nån av dessa Statoilmackar.

Känns som om man håller sig till bemannade mackar så finns det 98?!? Iaf i en stor utsträckning.
Jag hoppas den finns kvar iaf

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re: Vad gör man när 98oktan försvunnit?

Anders Jeppsson skrev:
I Lund vet jag en mack som har kvar 98soppa... på andra sidan stan.
Det är ju såå långt

De pumpar som jag sett bytas ut verkar vara förberedda för alla fyra (95, 98, E85 och diesel) men om de vill poppa till det lite med befintliga 2/3slangspumpar så kanske 98 får stryka på foten (det lär väl säljas betydligt mindre än 95 iaf).

Kan du inte ställa ner tändningen lite då?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000



Shell har V-Power på båda sina stationer i Lund....

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Idag när jag var på Sturup, så sökte jag efter bensinmackar på navigatorn och där fanns en eller två Shell i Lund-området. De har ju 99 okt. Dock körde jag aldrig dit, då jag tankade 98 okt vid flygplatsen, så jag vet inte om det är bemannade stationer eller inte.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Du får sluta tanka på oljekooperativet OK, Passar ändå inte din bils image
Eller är det svordomen från Norge som spökar
Shell har ju lite mer nyanserad inställning till vad bilar behöver.
Där brukar det finnas både 98 och V-Power.
Skaffa bara ett nytt bensinkort sig löser det sig

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Byt spridare

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Va? Kör inte du jänk?
De går väl på 92-oktanig...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Vad gör man när 98oktan försvunnit?

Niklas Falk skrev:
Anders Jeppsson skrev:
I Lund vet jag en mack som har kvar 98soppa... på andra sidan stan.
Det är ju såå långt




Då har han ju bara halv tank när han är hemma igen

_________________
Daniel Steiner
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Re: Vad gör man när 98oktan försvunnit?

Anders Jeppsson skrev:
I sommar lär jag behöva tanka på andra ställen än just den macken och det känns ju lite osäkert att dra iväg någonstans utan att veta om man kan tanka eller inte.
Va...menar du att den skall ner från pallbockarna
Som dom flesta andra förslagit så är ju V-power ett bra alternativ

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



Är det nåt fel på E85? Själv kör jag på 75% så ofta jag får tillfälle. Har hört att man kan blanda uppåt 90% i vissa bilar utan modifiering. Känns jämnare och luktar goare. Enda nackdelen är att jag inte vet vad jag har för bränsleförbrukning just nu, eftersom jag inte har nån trippmätare.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13292


Trådstartare
Re: Vad gör man när 98oktan försvunnit?

super7 skrev:
Va...menar du att den skall ner från pallbockarna
Som dom flesta andra förslagit så är ju V-power ett bra alternativ


You bet!


Ja, V-power får väl funka som komplement. Den verkar ju fungera rätt bra i andra röda bilar.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Vad gör man när 98oktan försvunnit?

När det ändå är uppe...

Kan/bör man verkligen mappa/ställa tändningen så hårt på vanlig handelsbensin?
Är den så jämn i kvalitén?

Största anledning vad jag lärt/hört osv att köra på dunkbensin är just att man
får likadan soppa var gång, inte att den har högre syre/oktan osv.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Herr V
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 193



Lite OT: Kan bara komma på två shellmackar i Lund, men en av dem är obemannad, den som ligger precis innan påfarten till e22an mot malmö, när kommer från centrum och den som ligger vid polhemsskolan fast på andra sidan rondellen, den obemannade har bara 95-blyfri och diesel, var finns den tredje, bemannade(?), shellmacken?

får hjärnsläpp för en liten detalj...

_________________
Eric Bolin
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13292


Trådstartare
Re:

Herr V skrev:
Lite OT: Kan bara komma på två shellmackar i Lund, men en av dem är obemannad, den som ligger precis innan påfarten till e22an mot malmö, när kommer från centrum och den som ligger vid polhemsskolan fast på andra sidan rondellen, den obemannade har bara 95-blyfri och diesel, var finns den tredje, bemannade(?), shellmacken?

får hjärnsläpp för en liten detalj...


Mobiliarondellen (vid nova) kör du mot Bjärred i. Den ligger efter ca 100 meter till vänster.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re: Vad gör man när 98oktan försvunnit?

Svartlock skrev:
När det ändå är uppe...

Kan/bör man verkligen mappa/ställa tändningen så hårt på vanlig handelsbensin?
Är den så jämn i kvalitén?

Största anledning vad jag lärt/hört osv att köra på dunkbensin är just att man
får likadan soppa var gång, inte att den har högre syre/oktan osv.


om du har knacksensor kan du ha elak kurva, i stort sett det enda som då händer är att du förlorar mer effekt än en lite snällare tändkurva hade gett.

Vanlig macksoppa kan vara sopdålig i oktantal, ÄVEN om det är 98 man tankar. Lite som rysk roulette.

Vad är dunkbensin?

_________________
Roland Johansson
Citera
Herr V
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 193



Re:

Anders Jeppsson skrev:
Herr V skrev:
Lite OT: Kan bara komma på två shellmackar i Lund, men en av dem är obemannad, den som ligger precis innan påfarten till e22an mot malmö, när kommer från centrum och den som ligger vid polhemsskolan fast på andra sidan rondellen, den obemannade har bara 95-blyfri och diesel, var finns den tredje, bemannade(?), shellmacken?

får hjärnsläpp för en liten detalj...


Mobiliarondellen (vid nova) kör du mot Bjärred i. Den ligger efter ca 100 meter till vänster.


Ahhh, just det, går alltid så himla fort där så man kollar inte så noga

_________________
Eric Bolin
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Med dom nya svinhårda avgaskraven så lär vi inte få sämre soppa i framtiden iaf. *hoppas*

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re:

MaZ skrev:
Med dom nya svinhårda avgaskraven så lär vi inte få sämre soppa i framtiden iaf. *hoppas*


Det är väl just det vi får?

Ta lite gammal hederlig blyad 98 om du råkar hitta det i en dunk och provkör en vända med en lite äldre bil där du enkelt kan vrida fördelaren. Vrid tills det börjar knastra ;-)

Vrid tillbaka rejält och prova om med färsk mack98

Eller att det behövs väldigt mycket mer bränsle när de tar bort energiinnehållet. (litet hopp till diesel). Vår gamla nu pensionerade merchabuss drog när den var ung ungefär 1,3liter/milen. Sakta men säkert har den förbrukningen ökat till någonstans mellan 1,9 till 2liter/milen beroende på om det är 'stadsdiesel' eller landsvägsdiesel vi tankar.
Visst motorn blir mer sliten etc etc men när vi för några år sedan var ner till Slovakien blev vi tvugna att tanka några liter av deras naftadiesel. Ganska snart var förbrukningen nere på 1,4liter/milen. Och där stod den sig även med tysk påfyllning i tanken.
Är en ökad förbrukning med 70-80% miljövänligt? Jag tvivlar starkt på det.

Likadant fenomen har jag fått med personbilar bensindrivna, när man tankat någon tank tysk bensin sjunker bränsleförbrukningen en gnutta. Inte alls lika mycket, typ 10% ungefär. Spelar ingen roll om vi pratar stadstrafik eller autobahn.

Är väl som vanligt när det gäller miljöaspekter att visar man att man minskat ett skadligt ämne så är allting frid och fröjd, även om det egentligen blir sämre.

Tacka vet jag riktig räjsbensin på fat thumbs up

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Fast nu är det väl Co/Km som skall regleras? Då måste ju soppan vara bra om dom skall kunna driva bilen utan att släppa ut massa elände. Högre oktantal osv. Eller tänker jag fel?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Vad gör man när 98oktan försvunnit?

Rolle Scirocco skrev:

Vad är dunkbensin?


Rolle Scirocco skrev:


Tacka vet jag riktig räjsbensin på fat thumbs up


Det var det jag menade

Vi fattiga köper det på dunk :P

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad gör man när 98oktan försvunnit?
1, 2   >>
3701 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande