| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förslag på sprut?
|
4040 besök totalt |
|
Re: Förslag på sprut?
Motec? Nira? _________________ Daniel Steiner |
||
|
|
||
|
Tanken är att köra med kompressor monterad rakt på insuget och då är det riskabelt med waste spark har jag fått berättat för mig.
Därav sekvensiellt system... Nira klarar inte att köra fullt sekvensiellt och precis som det nämdes så hanterar det enbart 60-2 hjul. Har hört Autronic SM4 nämnas tidigare, kanske värt att ta en titt? Jag sneglade lite på DTA men tydligen har de en lite "annorlunda" mjukvara som gör livet surt för en mappare. Men om det går att köra Waste spark utan risk för blowback eller vad det nu kallas, ja då skulle jag vara mkt nöjd. Waste spark är mkt lättare att hantera då man slipper den extra kamgivaren osv... _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
När det gäller avsaknaden av slutsteg för tändningen så går man lätt kring detta genom att använda induktiva tändspolar med inbyggt tändsteg. Sitter original på ett flertal bilmodeller. Bosch Motorsport tar 39 euro/styck för dem annars.
Är det ok med tändstegen inbyggda i spolarna så finns det ett flertal styrsystem som kan användas: Bosch MS 4 Sport EFI Euro 6 Magneti Marelli MARVEL8 Motec M800 McLaren TAG-400 Pectel SQ6/SQ6M (M = motorsport anslutningar) Pectel T10S-F om du absolut vill köra utan externa tändsteg så tror jag att McLaren TAG-400, Pectel SQ6 och Magneti Marelli MARVEL8 klarar detta. Dock lär det bli en liten skillnad när det gäller pris, ex Bosch MS 4 Sport kostar 1850 euro, med 8 st tändspolar blir det ca 2200 euro eller ca 20kkr. Nu vet jag inte vad de andra styrsystemen ligger på men McLarens tidigare "lågbudgetsprut" kostade kring 70kkr. |
||
|
Jag har ett gammalt MBE och det driver en dubbelspole direkt från boxen.
Jag vet att dom nyare är sekventiella och klarar dina behov, en liten nackdel är dock att dom inte styr tomgångsmotorn. /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||
|
Hej och hå... där dök det upp en bunt namn som jag inte ens visste om att de tillverkade EMS?
Vad tror ni om Waste spark och kompressor direkt på insuget? Riskabelt eller lugnt? Man vill ju inte spränga en kompressor för $3000... _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Hmm...jag kan väldigt lite om kompressorer men rent generellt ser jag ingen större skillnad mellan detta och turbo så länge spridare sitter under kompressorn.
Dvs. det är ganska ointressant vad som trycker in luften så länge det som finns under spridare ser likadant ut. Jag kan tänka mig att enda egentliga risken är att wastespark råkar antända oförbränd blandning vid fel tillfälle och skicka tryckvåg in i kompressorn men har svårt att se hur detta skulle kunna ske av följande skäl: 1. Tändstiften är monterade i cylindern, inte insuget. 2. När "onödiga" gnistan tänds är kolven på väg upp till ÖDP och trycker ut förbrända avgaser genom öppen avgasventil, dvs. insugsventilen är stängd. Dessutom är allt ändå förbränt. Hur ska misständningen nå insuget? Hade man använt gammaldagssätt ibland tilämpad i USA och låtit kompressorn trycka in färdigblandad luft så förstår jag att det fanns risker, men om man använder insugsmonterade spridare ser jag inte något problem med det öht. Kan det vara så att denna skröna (?) med farligt wastespark härstammar från någon som monterade Electromotive wastespark eller dylikt på sin hedenhösinstallation med kompressor som suger in genom förgasare och lyckats spränga den pga. misständning/sura förknasare? Jaa...som sagt, jag har väldigt svårt att se problemet med modern torr installation med spridare efter kompressorn. Någon kanske vet mer?? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Sedan sätter man väl dit ett eller två 'sprängbleck' just för att rädda kompressor om någonting ändå skulle gå fel. Sprägbleck kan inte kosta så mycket, och går annars bra att tillverka själv. _________________ Roland Johansson |
||
|
Varför ens fundera på wastespark när det är så enkelt att fixa ett sekventiellt sprut? Även om det inte skulle vara någon fara för kompressorn så kommer man i varje fall slita ut tändstiften i förtid med wastespark.
Är man jäkligt sniken så kan man köpa VEMS + 8 st induktiva tändspolar från ex Volvo, spolarna kostar ett par hundra kr styck. Då har man ett sekventiellt sprut till en V8'a för under 10k. Är man beredd på att betala mer samt vill ha ett styrsystem som klarar lite till, ja då kan man kika på de system jag nämnde tidigare. |
||
|
Jag tycker man ska köra med externa drivsteg. Nöjer man sig med det så kan man köpa massvis med sprut däribland Haltech E11v2 som har 14 kanaler. Dvs man kan ta 8 till tändingen och 4 till bränslet och köra spridarna två åt gången.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Re:
En lite intressant notis. Cosworth körde med sekventiell bränsleinsprutning/tändning på deras XD motor utan att använda någon extra fasgivare. Istället så lät man styrsystemet prova sig fram i startögonblicket, startade motorn, ja då har man hittat rätt fas. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Förslag på sprut?
|
4040 besök totalt |