Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R däck och regn är bra, myt eller sanning?
3299 besök totalt
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006

Trådstartare
R däck och regn är bra, myt eller sanning?

Hej,
Nu har jag skannat och letat i ett bra tag efter svar men det verkar vara tve eggat.
Är R däck bra i regn?
I mitt fall är det 195/55/15 A032.

En tydlig indikering är att dom måste kunna få upp lite värme, annars är resultatet inte bra.
(hur fasen man nu får upp värme i regn?)

Mitt alternativ är ju att ha med mig en uppsättning andra däck och fälgar men i så fall vad för däck?
Jag har inget klassreglement att ta hänsyn till.

Kan någon hjälpa mig reda ut det hela?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Så länge det inte blir så mycket stående vatten på banan att det vattenplanar så är R-däcken överlägsna gatdäcken enligt min erfarenhet.

BMW 330i -05
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Relativt nya Pirelli Zero Corsa i riktigt ösregn ger i alla fall vattenplaning på motorväg vid hastighet strax över 90 km/h.
Egen erfarenhet på väg till Mantorp 2006

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Jag har provat på gata i det absolut extermaste regnet man kan tänka sig. Hade inte några problem med fästet då. Samma dimension som du fast re540s däck istället. Då stod det flodvis men det var svårt att få det att släppa. Dock höll jag mig undan toppfartstest . Däremot har jag märkt att kyla är väldigt läbbigt, då händer det grejer...

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Genom att bara titta på R-däck så inser man att dom inte är optimala för blöta förhållanden. När de sedan har gått några varv på en bana och mönsterdjupet är runt 2-3mm så blir det inte bättre så att säga. Så nej det är ingen myt att R-däck är sämre i regn i förhållande till gatdäck som är konstruerade för att avleda vatten på ett effektivt sätt.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

MaZ skrev:
Så länge det inte blir så mycket stående vatten på banan att det vattenplanar så är R-däcken överlägsna gatdäcken enligt min erfarenhet.

Word!

Nyköping
Här sen Mar 2004

Ett par Re540 som gått en hel sommar överraskade mig mycket då det regnade på gelleråsen förra året..
riktigt mycket fäste för att vara blött och utslitna r-däck.. thumbs up thumbs up

Så ja.. R-däck i regn är en bra kombination

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Hmm... här får du inga entydiga svar...

Jag är lite kluven, min erfarenhet är att de vattenplanar lättare i stående vatten men handlar det bara om väl dränerad men blöt vägbana så är R-däcken åtminstone lika bra som gatdäck...

Här är ett tyskt test som dock pekar på att R-däck är avsevärt mycket sämre än standarddäck i väta:

http://img152.imageshack.us/my.php?image=testreifen016ly.jpg
http://img152.imageshack.us/my.php?image=testreifen028cl.jpg
http://img152.imageshack.us/my.php?image=testreifen030td.jpg

Skåne
Här sen Sep 2003

Jag tycker inte att det största problemet är att r-däck avleder vatten sämre utan att det är svårare att få upp temperaturen i däcken när det är riktigt blött. Och kalla r-däck är däremot betydligt jobbigare än kalla gatdäck!

Här sen Dec 2002

Re:

Nik skrev:
kalla r-däck är däremot betydligt jobbigare än kalla gatdäck!

Jobbigare? Vad betyder det?

Som sagt, man måste särskilja på olika vägförhållanden (våt vs. pölar) och olika r-däck (mer eller mindre mönsterdjup) - härligt, en 2x2 matris

Våt vägbana: r-däcken är bättre greppsmässigt (så länge utomhustemperaturen inte understiger 5-6°C) oavsett mönsterdjup

Pölig vägbana: R-däck givetvis sämre, inte så farligt med mkt mönsterdjup (jag har inte haft några vattenplaningsproblem med min Westfield och yokohama däcken - mkt mönsterdjup). När mönstret är borta är det givetvis vattenplaningsproblem oavsett däckstyp.

NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Re:

Westfield skrev:
Nik skrev:
kalla r-däck är däremot betydligt jobbigare än kalla gatdäck!

Jobbigare? Vad betyder det?

Mer inkonsistenta, oberäkneliga etc. Det kan släppa lite när som och när det sker så gör det det med besked!

Här sen Dec 2002

Toyo 888

Med en motorsvag Miata så kan jag säga att enda sättet att kunna drifta är med Toyo 888 och blöt asfalt. Då släpper det friskt, men det finns fortfarande kontroll känns det som, jag inbillar mig att jag har det iaf .

Toyota Celica ST -77
BMW I4 M50 -23,
+ Aprilia Touno -18
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag tycker inte R-däck är mer eller mindre "lömska"/jobbiga/plötsliga än vanliga däck när det är blött - men så kör jag ju också flugviktsbil (nästan iafl) där man känner minsta förändring i greppet. Kanske är det annorlunda på tyngre bilar.

NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Re:

Westfield skrev:
Jag tycker inte R-däck är mer eller mindre "lömska"/jobbiga/plötsliga än vanliga däck när det är blött - men så kör jag ju också flugviktsbil (nästan iafl) där man känner minsta förändring i greppet. Kanske är det annorlunda på tyngre bilar.

Har främst erfarenhet av två bilar med vikt på runt 900 resp 1100 kg. Bägge är FWD, rätt kort hjulbas och har viktfördelning typ 70/30.
När man inser att man sladdar så har man redan svängt runt 60 grader
Mycket obehagligt!

Men givetvis med en bil som driver på bakhjulen, är lite mer balanserad och där man sitter rakt över bakhjulen är kanske lite trevligare ur det perspektivet!

3299 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande