Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI 16v -88 | 1, 2 >> 7813 besök totalt |
Efter mycket letande och velande föll valet på en gammal GTI 16v mest för att den skall kunna användas till och från dagis och det skall inte vara för dyrt om den blir närgången med något räcke motsv.
Fakta Vinröd Metallic 139hk KR 21 500 mil orginalskick nästan rostfri bil från Jämtland Förbättringar Motor: Ny kamrem Ny ventilkåpspackning Ny motorolja Ny växellådsolja Nya spridarbussningar Nytt lock vid urtrampningslager (der gamla började läcka på SBP). Ny termostat Bromsar: Brembo Max skivor fram Nya ok runtom Yellow stuff belägg i fram (vi får väl se om det håller hittade info på forumet som inte var så upplyftande men då var det redan beställt). Shell Donax Do bromsvätska 270 graders kokpunkt. Hjul: Toora 7*15 Förbättringar Toora FIA sittastillstol H&R justerbart cup kit 35mm sänkning. Fjäderbensstag fram över. under och bak Toora 2-ekrad Ratt Växelspaksknopp. Förbättringar på gång: På sikt. Vassare kammar Extraktor luftburk av nått slag kom gärna med tips och ideer. Nyhemkommen Ganska rent Nya fälgar Lock till urtrampningslager (gör det i smörplåt vetja) Rent och nytt! _________________ Lars Johansson |
Det var väl på tiden att du la upp bilen!
Konstigt att locket var så dåligt med tanke på hur fin bilen ser ut i övrigt. Hoppas du blir nöjd med den! (Av någon anledning så tror jag att du blir det...) _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
Fin 16v de där, har för mig jag såg den på annons förut...
Lycka till med projektet iaf!! _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
Nu har jag lyckats få dit en skalstol, ny ratt och växelspaksknopp (mkt viktig). Det var lite pyssel men jag åkte till skroten och köpte en annan gti stol så slapp jag ju förstöra min fina orginalstol . Jag skar sedan underredet rent och svetsade dit (med hjälp av en händig dansk) fästen till stolen. Jag lyckades bibehålla längs och höjdjustering. Det blev väl inte direkt lätt men väldigt stabilt och funkis.
Stolen Ratten o knoppen Hemslöjd Snart kommer mitt chassiekit och lite stag och annat godis just nu gungar det väldigt mystiskt vänster fram misstänker att stötdämparen ar gjort sitt då den är väldigt VÄLDIGT långsam i returen. /Lars Snart finns det inga ursäkter för att inte åka till banan. _________________ Lars Johansson |
Idag började mina nya bromsar fungera som jag hade förväntat mig de har nämligen kännts svampiga de har liksom saknat det där suget som jag hoppats på trots att jag luftat och gjort rent skivorna flera gånger. Det var efter några inbromsningar på flygrakan i närheten som bettet infann sig så nu känns det bara bra .
Lyckades sänka förarstolen ytterligare 2-3 cm så nu är jag nöjd med det också. Vägde också bilen med halv tank, reservhjul och domkraft men utan förare vågen stannade på 1060kg det tycker jag är helt OK så det kan ju inte vara något problem att komma under 1000kg om man rensar lite. I morgon har DHL LOVAT att komma med mitt nya chassie . /Lars _________________ Lars Johansson |
Mycket fin bil!
Du går Nisses väg med en ren snygg stil!? Rätt färg åxå om man vill likna hans bil Dock lite för många dörrar kanske. Nee men riktigt snygg och den verkar ju anpassas med svängarvänliga saker!? _________________ Jocke Hellqvist. |
Det är ju lite svårt att välja färg när man köper en 20 år gammal bil. Jag får väl pensla den rosa så att den blir unik .
Vägde in den härom dagen 1040kg stannade vågen på givetvis utan förare och med halv tank. _________________ Lars Johansson |
Visst var det den där som var till salu ett tag på blocket?
orginalskick som någon tagit ner från norrland. Stod Jämtland i ditt första inlägg där men den hamnade i örebro eller i den regionen väl? Sneglade själv på den man har ju aldrig några pengar så den fick vara. _________________ Jocke Hellqvist. |
Jag köpte den i Västerås och den är i bra skick . Dock så upptäcker man ju alltid små brister och skavanker när man håller på och miklar. Den enda rost jag hittat är på förardörren annars är den rostfri dch så är vissa delar omlackade men det kan jag leva med. Jag tycker att bränsleförbrukningen i färddatorn stämmer dåligt har du ngn ide vad det kan vara?
_________________ Lars Johansson |
Då var den äntligen testad på den närbelägna räserbanan. Jag kom väl fram till några saker som jag måste ta tag i.
1. Frambromsarna!! troligtvis har jag luft kvar för det tar dåligt och låser i bak trots att den lastkännande ventilen är justerad för sänkningen. 2. Däcken 3. Skärmkanterna. 4. Avgassystemets upphängning/ motorbussningarna. Det var i varje fall mycket roligt att komma ut på banan och det känns som man kan ha tillräckligt roligt i en gammal golf åtminståne tills det att plånboken tillåter ngt med mer pulver. En svettig golf med en svettig fotograf. _________________ Lars Johansson |
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
Ja allt är ju till salu för rätt peng. Så jag är öppen för bud eller bytesförslag. Har faktiskt 2 spekulanter som kommer i helgen
Funderar på Clio sport, Honda?, trimmad golf eller en "färdig banbil". Annars kan man ju alltid behålla Golfen den är ju trots allt i mkt bra skick. /Lars _________________ Lars Johansson |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI 16v -88 | 1, 2 >> 7813 besök totalt |