| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
A008 eller A032R?
|
2005 besök totalt |
|
A008 eller A032R?
Behöver nya däck (165/70 10) till koja. Kommer inte att tävla. Skiter i priset. Vilka är fördelarna respektive nackdelarna för a008 och a032r? Livslängd? Hur funkar de i regn? Trodde förresten att a008 utgått ur sortimentet. Vet visserligen att däck inte åldras så mycket innan de används men man vill ju ändå ha så nya som möjligt... Hur gamla kan ett par "nya" a008:or tänkas vara? Eller finns det kanske helt andra alternativ som är bättre? _________________ Thomas ottosson |
||||
|
Re: A008 eller A032R?
Vem säljer 008? Trodde de försvann för 10 år sen. Då var det ett riktigt bra däck dock. 032r funkar i regn tills det blir vatten som står på banan. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Däcken säljs på www.dackonline.se. Har även hittat dem på utländska siter.
_________________ Thomas ottosson |
||||
|
Re:
Ja det var värst. Kanske har funnits utomlands hela tiden. Det är samma mönster ivarjefall. Som sagt var det ett kanondäck när det kom ivarjefall. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
om man vill köra på A008R som man har liggandes så är de tydligen gamla men kan de ställa till det i kurvorna på grund av ålder? Vilka egenskaper "försvinner"? Jag kommer inte att köra stenhårt utan lite så där lagom hårt runt Knutan
Bilen väger väl lite under 1000 kg och jag kommer att chansa på 1,8 i tryck i däcken... efter att ha läst lite i olika trådar
_________________ Magnus Bengtsson |
||||
|
Re:
Hur är de lagrade? 1.8 kall är nog lagom att börja på. _________________ Daniel Steiner |
||||
Gamla däck; 'brukar lida av håller i, håller i, håller i, Borta-symptomet. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Kanske skall tilläggas att de inte är nya utan har använts av tidigare ägare så de är slitna med några mm kvar i mönsterdjup. De senaste 5 åren har de förvarats i "sval" källare och i villagarage med temp runt 10/15 grader. Jag har aldrig kört bana med r-däck tidigare
_________________ Magnus Bengtsson |
||||
|
Re:
Är väl som mest lite hårda då. Ut och kör dem varma en gång innan du ska dit. R-däck är vanliga däck med mer grepp i bara, folk överdriver det hela - det är som vilka däck som helst enligt mig. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Jag körde ett banmöte med nästan 10 år gamla 008or.. Kändes som de greppade betydligt bättre än 032 jag bytte till sen.
|
||||
![]() |
Däck för banåka
A008 eller A032R?
|
2005 besök totalt |