Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fråga ang vad sbp säger om toyota samt hjälmkross stag i bil
2 besök senaste veckan (1390 totalt)
Getz
Vallentuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare

vad sbp säger om toyota samt hjälmkross vid regg besiktngen

bilen jag bygger på är en kadett e sedan så jag har lite kortare dörrar äv vad som sitter på en 2 dörrars
buren är en full grupp h gussbur men undrar vad sbp kommer att säga om stagen

jag har försökt fåtag i nån på sbp hela dagen idag och i fredags men konstant upptaget hoss deras igengörer

vad säger reglerna om dessa? får jag änns ha dom i bilen eller anses dom vara en fara eller att dom sitter i vägen?

skulle ju hällst vilja ha dessa i bilen då dom dels stagar upp bilen å buren en hel del samt skyddar bättre vid en ev olycka

//Jhon

Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar)
Projektbilen
http://gallery.voodoo-people.com/album390
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Citera
Getz
Vallentuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
jag har läst igenom samtliga inlägg i dom 3 trådarna nu och även om dom är intresanta så har jag fortfarande inget direkt svar på vad bilprovningen tycker om dessa 2 stag

dock om jag skall köra nått seriösare än klubb träffarna enligt sbf reglemente så måste jag ha dessa 2 dock så kan man få dispans för toyota om den visar sej vara ivägen för att kunna ta sej i eller ur bilen på ett bra sätt

jag vill som sagt ha i dessa 2 men det beror mycket på vad sbp säger om dom
kan ju regga utan dom och kompletera efter reggningen frågan är bara vad sbp säger i deras papper om dom finns med vid reggningen eller inte eller om man måste ha fått en dispans för att få ha dom i bilen

//Jhon

Projektbilen
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har idag pratat med Per på SBF och vi konstaterade följande:

Min bil har inga fjäderbenstorn. Därmed behövs givetvis inte heller stagen till dessa.

Min bil är och skall förbli gatregad. Detta innebär att SBP's krav går före SBF's. Enligt Per så kommer de förmodligen inte att godkänna varken Toyotastag eller hjälmkrossarstag då detta stör insteget i bilen. Det bästa är att prata med någon på bilprovningen på den station man kommer att besiktiga. De får sen avgöra vilka rör som de kan godkänna och inte. De rör som de inte kan godkänna kommer inte heller SBF att kräva! Detta under förutsättning att bilen är besiktigad, skattad vid vagnboksbesiktningen.

Min bil är regad för 2 pers, och det innebär att staget från bakre fjäderbenslagringen till foten på huvudbågen inte är ivägen, samt att jag måste sätta en extra sträva innanför dörren på ett sätt som inte stör insteget i bilen. Denna kommer att placeras långt ner innanför tröskeln.

Vad var fel med detta svar som fanns i första länken
Hjälmkrossarn får sättas bakom huvudbågen och Toyotastaget är förhandlingsbart med vagnboksbesiktaren.

Anders Bisting
Citera
Getz
Vallentuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack för infon

nu så va det inte så mycket vad sbf skulle säga om avsaknaden av rören utan vad sbp skulle säga om att dom sitter där

hällst så vill jag ju ha dessa på plats i bilen då det blir en säkrare bil av detta
men om nu sbp sätter stopp för dom så känns det inte som om det är värt att montera in dom innan besiktningen utan ev efter att en reggbesiktning har gorts om det nu går

då jag kör sedan och min huvudbåge hamnar i bakre dörren då min b stolpe sitter längre fram än en motsvarande 2 dörrars (som buren är avsedd för från början då det inte finns en färdig till min bil) så hamnar hjälmkrossen innanför b stolpen och tar på så sätt ingen plats i dörrhålet på min bil

//Jhon

Projektbilen
Citera
Getz
Vallentuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ser ut som om det har löst sej
jag va tidigare nu i veckan till min lokala reggbesiktnings man och visa lite bilder på buren och vart toyota samt hjälmkross skulle hamna

mycket trevlig kille för övrig och ett givande samtal då jag monterar in dom på söndag

så ett problem löst o en hel bunt kvar att lösa men det går framåt

bilder på buren

http://gallery.voodoo-people.com/album698

Projektbilen
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (1390 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande