Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Schema till shiftlight | << 1, 2 1 besök senaste veckan (16255 totalt) |
I vår busrejserwannabe-bil, ShoppingClion, Monterade jag ett shiftlight som Pär Hylanders kompis Magnus konstruerat.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag stoppade i de fyra LED'arna i en liten låda (ELFA) som jag tar fram ur handskfacket och fäster med kardborre uppe på panelen vid behov. "Centralenheten" med elektroniken i handskfacket. Den mjuka sladden plockade jag från en slaktad datormus. Funkar superbra. |
||||
En sak att tänka på är att de arrayer som finns att köpa på Elfa är riktigt små. Den Lars visar har ju minst 1 cm c-c mellan dioderna (är det 10mm eller 5mm dioder?)
om man ska ha nåt som "rör sig" i sidled så behöver det vara en ganska stor rörelse för att det skall "bära information" när man inte har det i fokus. Man vill ju slippa behöva nöstirra på shiftlighten för att avgöra om det är två eller fem element som lyser. Men ska man använda alla på en gång så spelar det ingen roll. A93B/4SUR är 25mm bred, det är inte mycket. Då blir det kanske bättre med några 10mm dioder och en snygg hållare till dem. |
||||
_________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
||||
Är inget större problem att de sitter tätt, man ser skillnad ändå. Det snackades om HUD tidigare, på hojarna har jag AIM loggers monterade och de vanliga lysdioderna reflekteras perfekt i kåpglaset så man håller bara nere huvudet och när det är dags för växling blänker det till några gånger i kåpglaset. Stör inte sikten heller och man behöver inte ändra ögonens fokus. Torde gå lika bra att montera under rutan cirka 10cm under/bakom riktade upp mot rutan skulle jag tro för likadan funktion. _________________ Roland Johansson |
||||
IG- signalen (i diagnosuttaget) på miatan är ett 12V "pulståg" (en ren och snygg 5ms(?) 12V spik per tändning (eller var det 12V med 0V dips istället?)). Andra bilar kanske har andra lösningar (betydligt mindre filtrerat om du tar signal i närheten av tändspolen). DataTool Revlight är ju en smidig lösning, men säljs inte längre. (och ebay.uk är inte vän med mig) |
||||
Menar du att den ger signal för varje cylinder som tänds eller bara för en av dem? Enligt Wikipedia har din bil fyra cylindrar, så om signal ges vid samtliga cylindertändningar kommer dessa med blott 5 ms mellanrum redan vid 3000 varv per minut, och det stämmer ju dåligt med att varje puls skulle vara 5 ms lång. |
||||
Det var Josen som höll koll på ocilloskopet, men signalen såg jättefin ut (väldigt fyrkantig). Det kan ha varit kortare pulser också men avståndet mellan pulserna närmade sig pulsbredden vid höga varv. |
||||
Ehh, har inte du tvåtaktsmotor som alla andra? Du har förstås rätt, jag tänkte fel. om man vill bygga enklaste möjliga krets (kanske för att man är ovan med elektronik) tror jag man kan göra så här: Pulståget kommer in som spänningen U_1 och lågpassfiltreras så att U_3 glider in mot ett värde som är proportionell mot pulstätheten (och därmed motorns varvtal). Med R_3 skruvar man in en referensspänning och när U_3 överstiger denna tänds lyset. Jag har räknat med att pulserna är 2,5 ms långa och följande verkar då vara lämpliga komponentvärden (jag har inte testbyggt, men simulerat i datamaskinen):
Kretsen drar som mest 1,2 mA från pulstågssignalen. Jag hoppas det är OK. Vill man ha fler lampor skapar man nya referensspänningar och jämför U_3 även med dessa. |
||||
Sparade trådar/FAQ Schema till shiftlight | << 1, 2 1 besök senaste veckan (16255 totalt) |