| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hur mycket bättre är R-däck? (R888 195 vs Toyo T1-R 215/225)
|
1266 besök totalt |
|
Hur mycket bättre är R-däck? (R888 195 vs Toyo T1-R 215/225)
Jag körde några konbanor och en banträff i fjol med mina gatdäck (Toyo Proxes T1-R, 215/40-16 fram, 225/40-16 bak) och på banträffen (Gälleråsen) märkte jag vissa överhettningstendenser. Ska köpa r-däck till i år, och eftersom Puppan har ordnat så fina priser så blir det 15-tums Toyo R888. Lutar åt 195/50-15 för att vara säker på att man kan svänga med dem, och för att de var väldigt prisvärda. Kan man säga generellt hur de kommer bete sig mot mina gatdäck? De är ju en bit smalare. Grepp, värme, slitage? Är helt grön på r-däck... Bonusfråga: Vilket varmtryck borde man ha i R888? _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
|
Jag tycker det är en otrolig skillnad.
Körde med Toyo T1R på en 318is ett par varv på Mantorp för ett år sedan, kasade och understyrde. Senare körde jag en annan is på Gotland Ring med Michelin Pilot Sport Cup (R-däck) och det var minst tre gånger så kul. Helt annat grepp och styrkänsla, gick nog i dubbla hastigheten jämfört med gatdäck
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||
|
Re:
Även om man som jag minskar bredden en bra bit? och som sagt, vad bör man ha för varmtryck? Kommer bli skoj det här.
_________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
![]() |
Däck för banåka
Hur mycket bättre är R-däck? (R888 195 vs Toyo T1-R 215/225)
|
1266 besök totalt |

