Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken Porsche ska man satsa på?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11711 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

safe skrev:
Du borde kunna hitta 911 SC (78-83) för runt 150 kkr, dom har stigit lite i pris, med de är ju bättre än pengar på banken.
Sen får man räkna med ca: 10kkr i grövre torsionsstavar och dämpare (nytt) för att få den i någorlunda banskick.
Sen är ju en 911 alltid en 911, den överglänser ju både Miator och 944:or med hästlängder hos gemeneman, om man bryr sig om sånt. De är speciella bilar att både köra och äga.

De är inte speciellt dyra i underhåll, ja förutom att en bil som är 25-30 år kan behöva lite omsorg.

Då kan man väl lika väl, eller ännu hellre köpa en Boxster? om man nu inte vill ha en gammelbil som en 911 faktiskt är (även om de är underbara).

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

sweanders skrev:
safe skrev:
Du borde kunna hitta 911 SC (78-83) för runt 150 kkr, dom har stigit lite i pris, med de är ju bättre än pengar på banken.
Sen får man räkna med ca: 10kkr i grövre torsionsstavar och dämpare (nytt) för att få den i någorlunda banskick.
Sen är ju en 911 alltid en 911, den överglänser ju både Miator och 944:or med hästlängder hos gemeneman, om man bryr sig om sånt. De är speciella bilar att både köra och äga.

De är inte speciellt dyra i underhåll, ja förutom att en bil som är 25-30 år kan behöva lite omsorg.

Då kan man väl lika väl, eller ännu hellre köpa en Boxster? om man nu inte vill ha en gammelbil som en 911 faktiskt är (även om de är underbara).

Jo, om man kan stå ut med hur Boxstern ser ut, och att den har lite för lite vikt på bakhjulen

Boxtern har också lite av samma problem som Miatan, den är lite i minsta laget i kupén.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Appropå gammelbil:
Köper man en 78 så är den veteran nästa år. Min 77 blev veteran i år och kostar nu ingen skatt och 2500kr/helår, helförsäkring, en vanlig helförsäkring ingen entusiast så jag kan köra hur jag vill. Förra året kostade den nästan 8500kr...

Porsche 931 -79
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

safe skrev:
Appropå gammelbil:
Köper man en 78 så är den veteran nästa år. Min 77 blev veteran i år och kostar nu ingen skatt och 2500kr/helår, helförsäkring, en vanlig helförsäkring ingen entusiast så jag kan köra hur jag vill. Förra året kostade den nästan 8500kr...

Jo, det är klara fördelar med gammelbilar med charm. Speciellt om de har samma kompetens som en 911.

Frågan är om det överväger fördelar som andra bilar har.

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Re:

safe skrev:
Boxtern har också lite av samma problem som Miatan, den är lite i minsta laget i kupén.

Jag är 1,90 m lång och har inga som helst problem att få plats - vilket inte en av mina bekanta som är betydligt närmare 2,00m heller hade, så frågan är väl snarast hur lång (eller kanske bred) du är?

Här sen Jan 2006

Re:

Atariman skrev:
safe skrev:

Jag är 1,90 m lång och har inga som helst problem att få plats - vilket inte en av mina bekanta som är betydligt närmare 2,00m heller hade, så frågan är väl snarast hur lång (eller kanske bred) du är?

Jag är 1.90 och kanske lite för bred... Jag tycker dock att det är lite huvud plats och att man får överkant på "vindruteramen" för långt ned i synfältet. Nu vill jag dock sitta ganska upprätt när jag kör bana/slalom.

Porsche 931 -79
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Hmmmmm, nån gång vill man ju äga en 911...
Såg en dekaltrimmad -85 idag(till carrera). Snacka lite med ägaren. Den hade bur och lite chassiemods plus R-däck.
Såg riktigt lockande ut!
Man har ju hittat en del på Blocket för runt 150,000, vilken motor? Det verkar finnas 2,7 och 3,2. Fler?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Såg en dekaltrimmad -85 idag(till carrera). Snacka lite med ägaren. Den hade bur och lite chassiemods plus R-däck.
Såg riktigt lockande ut!
Man har ju hittat en del på Blocket för runt 150,000, vilken motor? Det verkar finnas 2,7 och 3,2. Fler?

911orna mellan 84 till 88 heter carrera, de har en 3.2 litersmotor på 230 hk.

2.7 or satt det i dom mellan 74 och 77 (räknar vanliga modeller) mellan 150-175 hk beroende på modell och årsmodell.
911 SC 78-83 har en 3 liters motor på mellan 180 och 204 hk beroende på årsmodell.

3 litersmotorn och uppåt brukar allmänt anses som några av de mest driftsäkra porsche gjort och 20000+ mil är inget problem.

Porsche 931 -79
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

safe skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Såg riktigt lockande ut!

911orna mellan 84 till 88 heter carrera, de har en 3.2 litersmotor på 230 hk.

2.7 or satt det i dom mellan 74 och 77 (räknar vanliga modeller) mellan 150-175 hk beroende på modell och årsmodell.
911 SC 78-83 har en 3 liters motor på mellan 180 och 204 hk beroende på årsmodell.

3 litersmotorn och uppåt brukar allmänt anses som några av de mest driftsäkra porsche gjort och 20000+ mil är inget problem.

Aha!
Den jag tycker är läckrast är ju de som inte har varken Targa eller taklucka.
Tack för infon!!
thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Re:

safe skrev:

Hur är det med insprutet, sitter ju K-Jetronik i SC eller hur? Sånt åldras också.

Visserligen är väl inte Carrerans L-Jetronik (eller vilken variant det nu är) så där himla modernt, men det är åtminstone elektroniskt, vilket underlättar om man skulle vilja byta till något bättre.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Jo, k-jetronicen har den ju. EDIT: Skulle kanske ha skrivit "Mekaniskt diftsäker" i mitt tidigare inlägg.
Det är ju bränslefördelaren som är kritisk när den blir sliten, resten är ju basic.

Skulle man vilja finns det EFI-kit till k-jetronicen som använder MegaSquirt och befintlig hårdvara (fast utan bränslefördelaren) som bas.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det skulle vara lättare att byta motronicen. Ska man byta ut insprutningen byter man ju oftast till förgasare eller någon EFI med ITB:er och då river man ju hela skiten.

EDIT: Vad jag menar är att det finns ingen anledning att byta ut Carrerans insprutning om det inte är mot något radikalt.

Porsche 931 -79
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Det här har iofs inget med trådens ursprungliga fråga att göra men kanske det bidra lite, i allafall...

Problemet är inte att byta insprutningssystem, utan att besiktiga med det man satt dit istället.
Den K-Jetronik-konvertering du beskriver, hur pass osynlig är den? Ser det ut som vanligt?

En bil utrustad med ett elektroniskt insprut från början är ju så mycket enklare att uppgradera utan att det syns. Något förenklat, byt styrboxen och vips har du en ny motor.
Varför man väljer att göra något sådant, ja, man får kontroll över motorn utan att behöva pilla med EPROM och liknande. Om behov uppstår, vill säga.

Jag skulle undvika en K-Jetronikbil av det enkla skälet att man är en aning låst den dagen rejsbegäret går överstyr och motoruppgradering blir nödvändig. Även om K-Jet:et är i toppenskick.

Tycker jag

Finns det någon speciell orsak att välja en SC framför en Carrera? Priset förstås, men annars?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

poh99 skrev:

Jag skulle undvika en K-Jetronikbil av det enkla skälet att man är en aning låst den dagen rejsbegäret går överstyr och motoruppgradering blir nödvändig. Även om K-Jet:et är i toppenskick.

Tycker jag

Finns det någon speciell orsak att välja en SC framför en Carrera? Priset förstås, men annars?

Jag tror du gör en liten miss som utgår från erfarenheter baserade på (antar jag) helt andra bilmodeller.

En av de saker som gör att jag skulle välja en SC före en Carrera är faktiskt , förutom priset,
motorkaraktären som upplevs som betydligt piggare i en 3,0 SC (med 204 hk) än i 3,2 Carreran (med 231).

Vilken bokstavsbenämning insprutningssystemet råkar ha, bestämmer inte alltid slutresultatet.

Den dagen rejsbegäret går helt överstyr så är potentialen i båda modellerna ungefär lika liten
och den billigaste uppgraderingen blir troligtvis ett byte av modell.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

poh99 skrev:
Det här har iofs inget med trådens ursprungliga fråga att göra men kanske det bidra lite, i allafall...

Problemet är inte att byta insprutningssystem, utan att besiktiga med det man satt dit istället.
Den K-Jetronik-konvertering du beskriver, hur pass osynlig är den? Ser det ut som vanligt?

En bil utrustad med ett elektroniskt insprut från början är ju så mycket enklare att uppgradera utan att det syns. Något förenklat, byt styrboxen och vips har du en ny motor.
Varför man väljer att göra något sådant, ja, man får kontroll över motorn utan att behöva pilla med EPROM och liknande. Om behov uppstår, vill säga.

Tycker jag

Jo, man kan byta chip i Motronicen, men du är fortfarande lika begänsad i val av kamaxlar som med en SC med k-jet. Du måste byta till ett system utan gemensamt plenum och dessutom behöver man byta kolvar, då är man ändå på väg utför backen...

Kitet är väldigt osynligt, man har ett par fuel-rais över insprutningsventilerna och så saknas bränslefördelaren.
Det måste vara en jäkligt kunning besiktningsman för att upptäcka det.
Se på: www.bitzracing.com

Nej, priset är väl enda anledningen att välja en SC.

Ja, vi kommer lite offtopic, kanske ska sluta här innan trådskaparen blir irriterad...

Porsche 931 -79
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Re:

FredrikÅ skrev:
Jag tror du gör en liten miss som utgår från erfarenheter baserade på (antar jag) helt andra bilmodeller.

Jo, det har du nog rätt i. Köp en Saab istället.
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

http://www.blocket.se/vi/11772792.htm?ca=20_s

SVENSKSÅLD
SERVICEBOK
HELT NYA DÄCK/FÄLGAR
TAKLUCKA
BRUKSSKICK,

SEDVANLIG UTRUSTNING.

BILEN ÄR EJ OMBYGGD/UPPGRADERAD FÖR TÄVLING RACE ELLER LIKNANDE.

HELT ORIGINAL
FÖRUTOM FÄLGAR.
FUCHS KAN INGÅ FÖR EN RINGA KOSTNAD.

Hmmmm??

MexBeetle -90 1600cc
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Ganska billigt. Klassiskt vit Porsche!
Pruta med Fuchs fälgarna så kan man ha de där fula fälgarna som sitter på nu till r-däck.
Sen 10 papp till för stavar och stötdämpare, så funkar den för bana.

Porsche 931 -79
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

safe skrev:
Pruta med Fuchs fälgarna så kan man ha de där fula fälgarna som sitter på nu till r-däck.

Japp, en sån gillar jag skarpt! thumbs up
Men det kanske ska kikas på en del innan med!
Kan hända att de blir billigare framåt hösten när semestern är slut...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Roger Gustafsson skrev:
safe skrev:

Jag tror inte det. Som det varit de sista 3 åren (som jag har kolla priser) har priserna bara stigit. Vanligtvis brukar carrerrorna ligga högre än 150 kkr.

Porsche 931 -79
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

safe skrev:
Roger Gustafsson skrev:
safe skrev:

Jag tror inte det. Som det varit de sista 3 åren (som jag har kolla priser) har priserna bara stigit. Vanligtvis brukar carrerrorna ligga högre än 150 kkr.

Snart går bostadsräntorna upp

Haha, naeh, men det är ju trevligt att priserna håller sig på en konstant nivå! thumbs up
Ungefär som Miatorna. Vissa bilar....

MexBeetle -90 1600cc
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

[quote="safe"]
poh99 skrev:

Ja, vi kommer lite offtopic, kanske ska sluta här innan trådskaparen blir irriterad...

Hejsan,
jag blir inte alls irriterad, tycker detta är jätteintressant och har lärt mig en hel del tack vare er alla. Tips är alltid välkomna

Angående 911an så ser den riktigt rolig ut, men tyvär ligger den lite för högt i pris för vad jag hade tänkt mig lägga på bil. Jag vill helst skruva så lite som möjligt o köra så mycket som möjligt
mvh
Alex

Allmänt banåkaforum
Vilken Porsche ska man satsa på?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11711 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande