Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11711 besök totalt |
Re:
Då kan man väl lika väl, eller ännu hellre köpa en Boxster? om man nu inte vill ha en gammelbil som en 911 faktiskt är (även om de är underbara). ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Jo, om man kan stå ut med hur Boxstern ser ut, och att den har lite för lite vikt på bakhjulen ![]() Boxtern har också lite av samma problem som Miatan, den är lite i minsta laget i kupén. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Appropå gammelbil:
Köper man en 78 så är den veteran nästa år. Min 77 blev veteran i år och kostar nu ingen skatt och 2500kr/helår, helförsäkring, en vanlig helförsäkring ingen entusiast så jag kan köra hur jag vill. Förra året kostade den nästan 8500kr... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Jo, det är klara fördelar med gammelbilar med charm. Speciellt om de har samma kompetens som en 911. ![]() Frågan är om det överväger fördelar som andra bilar har. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Jag är 1,90 m lång och har inga som helst problem att få plats - vilket inte en av mina bekanta som är betydligt närmare 2,00m heller hade, så frågan är väl snarast hur lång (eller kanske bred) du är? ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jag är 1.90 och kanske lite för bred... Jag tycker dock att det är lite huvud plats och att man får överkant på "vindruteramen" för långt ned i synfältet. Nu vill jag dock sitta ganska upprätt när jag kör bana/slalom. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Hmmmmm, nån gång vill man ju äga en 911...
Såg en dekaltrimmad -85 idag(till carrera). Snacka lite med ägaren. Den hade bur och lite chassiemods plus R-däck. Såg riktigt lockande ut! Man har ju hittat en del på Blocket för runt 150,000, vilken motor? Det verkar finnas 2,7 och 3,2. Fler? |
||||||
Re:
911orna mellan 84 till 88 heter carrera, de har en 3.2 litersmotor på 230 hk. 2.7 or satt det i dom mellan 74 och 77 (räknar vanliga modeller) mellan 150-175 hk beroende på modell och årsmodell. 911 SC 78-83 har en 3 liters motor på mellan 180 och 204 hk beroende på årsmodell. 3 litersmotorn och uppåt brukar allmänt anses som några av de mest driftsäkra porsche gjort och 20000+ mil är inget problem. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Aha! Den jag tycker är läckrast är ju de som inte har varken Targa eller taklucka. Tack för infon!! ![]() |
||||||
Re:
Hur är det med insprutet, sitter ju K-Jetronik i SC eller hur? Sånt åldras också. Visserligen är väl inte Carrerans L-Jetronik (eller vilken variant det nu är) så där himla modernt, men det är åtminstone elektroniskt, vilket underlättar om man skulle vilja byta till något bättre. |
||||||
Jo, k-jetronicen har den ju. EDIT: Skulle kanske ha skrivit "Mekaniskt diftsäker" i mitt tidigare inlägg.
Det är ju bränslefördelaren som är kritisk när den blir sliten, resten är ju basic. Skulle man vilja finns det EFI-kit till k-jetronicen som använder MegaSquirt och befintlig hårdvara (fast utan bränslefördelaren) som bas. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det skulle vara lättare att byta motronicen. Ska man byta ut insprutningen byter man ju oftast till förgasare eller någon EFI med ITB:er och då river man ju hela skiten. EDIT: Vad jag menar är att det finns ingen anledning att byta ut Carrerans insprutning om det inte är mot något radikalt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Det här har iofs inget med trådens ursprungliga fråga att göra men kanske det bidra lite, i allafall...
Problemet är inte att byta insprutningssystem, utan att besiktiga med det man satt dit istället. Den K-Jetronik-konvertering du beskriver, hur pass osynlig är den? Ser det ut som vanligt? En bil utrustad med ett elektroniskt insprut från början är ju så mycket enklare att uppgradera utan att det syns. Något förenklat, byt styrboxen och vips har du en ny motor. Varför man väljer att göra något sådant, ja, man får kontroll över motorn utan att behöva pilla med EPROM och liknande. Om behov uppstår, vill säga. Jag skulle undvika en K-Jetronikbil av det enkla skälet att man är en aning låst den dagen rejsbegäret går överstyr och motoruppgradering blir nödvändig. Även om K-Jet:et är i toppenskick. Tycker jag ![]() Finns det någon speciell orsak att välja en SC framför en Carrera? Priset förstås, men annars? |
||||||
Re:
Jag tror du gör en liten miss som utgår från erfarenheter baserade på (antar jag) helt andra bilmodeller. En av de saker som gör att jag skulle välja en SC före en Carrera är faktiskt , förutom priset, motorkaraktären som upplevs som betydligt piggare i en 3,0 SC (med 204 hk) än i 3,2 Carreran (med 231). Vilken bokstavsbenämning insprutningssystemet råkar ha, bestämmer inte alltid slutresultatet. ![]() Den dagen rejsbegäret går helt överstyr så är potentialen i båda modellerna ungefär lika liten och den billigaste uppgraderingen blir troligtvis ett byte av modell. ![]() _________________ -- |
||||||
Re:
Jo, man kan byta chip i Motronicen, men du är fortfarande lika begänsad i val av kamaxlar som med en SC med k-jet. Du måste byta till ett system utan gemensamt plenum och dessutom behöver man byta kolvar, då är man ändå på väg utför backen... Kitet är väldigt osynligt, man har ett par fuel-rais över insprutningsventilerna och så saknas bränslefördelaren. Det måste vara en jäkligt kunning besiktningsman för att upptäcka det. Se på: www.bitzracing.com Nej, priset är väl enda anledningen att välja en SC. Ja, vi kommer lite offtopic, kanske ska sluta här innan trådskaparen blir irriterad... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
http://www.blocket.se/vi/11772792.ht
SVENSKSÅLD SERVICEBOK HELT NYA DÄCK/FÄLGAR TAKLUCKA BRUKSSKICK, SEDVANLIG UTRUSTNING. BILEN ÄR EJ OMBYGGD/UPPGRADERAD FÖR TÄVLING RACE ELLER LIKNANDE. HELT ORIGINAL FÖRUTOM FÄLGAR. FUCHS KAN INGÅ FÖR EN RINGA KOSTNAD. Hmmmm?? |
||||||
Ganska billigt. Klassiskt vit Porsche!
Pruta med Fuchs fälgarna så kan man ha de där fula fälgarna som sitter på nu till r-däck. Sen 10 papp till för stavar och stötdämpare, så funkar den för bana. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Japp, en sån gillar jag skarpt! ![]() Men det kanske ska kikas på en del innan med! Kan hända att de blir billigare framåt hösten när semestern är slut... ![]() |
||||||
Re:
Jag tror inte det. Som det varit de sista 3 åren (som jag har kolla priser) har priserna bara stigit. Vanligtvis brukar carrerrorna ligga högre än 150 kkr. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Snart går bostadsräntorna upp ![]() Haha, naeh, men det är ju trevligt att priserna håller sig på en konstant nivå! ![]() Ungefär som Miatorna. Vissa bilar.... ![]() |
||||||
Re:
[quote="safe"]
Hejsan, jag blir inte alls irriterad, tycker detta är jätteintressant och har lärt mig en hel del tack vare er alla. Tips är alltid välkomna ![]() Angående 911an så ser den riktigt rolig ut, men tyvär ligger den lite för högt i pris för vad jag hade tänkt mig lägga på bil. Jag vill helst skruva så lite som möjligt o köra så mycket som möjligt ![]() mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11711 besök totalt |