Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Konstruktionshjälp undre bärarmar.
1, 2   >>
5672 besök totalt
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Ska tillverka nya undre bärarmar på min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32278

Kommer att likna dessa som "Alfaholics" säljer, men pinnen för dämparen kommer att bytas ut till ett par fästöron för coiloverdämpare. Coilovern kommer alltså att fästas i det bakre röret, och luta något bakåt.



Hade tänkt använda mig av rör 25x3, eller är det för klent? Även om man förbinder rören med ett tvärrör där coiloverfästet blir?
Ska man istället använda sig av ovala rör eller fyrkantsprofil pga böjkrafterna iom coiloverplaceringen?

Hur stora ledlager bör jag använda?

Bilen kommer att väga under 1000kg.

En inte alltför vacker skiss med lite mått:



Svårt att se måtten, men längden är 350mm, bredden mellan inre ledlagren 235mm, avtånd mellan yttre ledlager och coiloverfäste är ca 50mm.

Är tacksam för synpunkter.

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som yttre led brukar jag föreslå en vanlig kulled eller en svarvad hylsa med ett ledlager i.

Iaf på bilar med McPerson brukar den lösning du visar göra att uniballen går av...

Kanske det inte är lika kännsligt dock på bilar med riktig framvagn pga andra laster.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
När man monterar ledlager så, brukar man bara ha presspassning, eller brukar man säkra med låsring också?

orginal sitter kulleden monterad ovanifrån, nu ska den monteras underifrån.
Så konan i navet blir ju åt fel håll, därför tänkte jag använda ledlager, blir ju enklast så.
Då behöver jag ju endast svarva en konisk bussning, och sen montera ledlagret med en vanlig bult.

/Björn

Andreas Lidström skrev:
Som yttre led brukar jag föreslå en vanlig kulled eller en svarvad hylsa med ett ledlager i.

Iaf på bilar med McPerson brukar den lösning du visar göra att uniballen går av...

Kanske det inte är lika kännsligt dock på bilar med riktig framvagn pga andra laster.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Bilen kommer att reggas som ombyggt fordon.
Så man måste ju väga in SFRos tycke också.
Har för mig att de inte gillar att man har ledlager överallt, stämmer detta?

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Det stämmer att ledlager överallt inte är så poppis. Jag har för mig att jag förklarat mer om det i samband med att Jeppsson undrade?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5106



Andreas Lidström skrev:
Som yttre led brukar jag föreslå en vanlig kulled eller en svarvad hylsa med ett ledlager i.

Iaf på bilar med McPerson brukar den lösning du visar göra att uniballen går av...

Kanske det inte är lika kännsligt dock på bilar med riktig framvagn pga andra laster.


Som Lidström skrev, det kan nog vara vettigt att använda en svarvad hylsa med ett lager likt detta



även dubbla a-armar ser otrevlig böjbelastning på gängorna i den konfiguration du visat.

Flyttar du ut coiloverinfästningen (om möjligt) kan du göra armen något lättare.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det stämmer att ledlager överallt inte är så poppis. Jag har för mig att jag förklarat mer om det i samband med att Jeppsson undrade?

/Gustaf


Har letat efter den tråden, men inte hittat den...
Någon som vet vilken det är, kanske kan lägga upp en länk här?

Det kommer att bli svarvade hylsor och sfäriska lager som yttre kulbult.
Inre fästen verkar det som jag måste ha bussningar, så det blir hylsor där med.
om man endast har bussning i en av de inre fästena, vilket är då att föredra, bakre eller främre?

Gustaf, du är välkommen att kika lite i min byggtråd ibland, och ge synpunkter ur SFRos perspektiv.

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3443



hade nog gjort nåt sånt här vid fästet...


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12881



axe skrev:


Jag kollar och kollar på dessa men får inte ihop hur man kan justera inre lederna utan att ta loss den. Kan du utveckla lite?


Här är bussningssnacket för övrigt;
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=503600#503600
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Svante skrev:
hade nog gjort nåt sånt här vid fästet...


Mmm.... Men, jag måste förskjuta infästningen för coilovern bakåt, kan inte ha den i mitten. Därför tänkte jag sätta fästet på det bakre röret.


Anders Jeppsson skrev:
axe skrev:


Jag kollar och kollar på dessa men får inte ihop hur man kan justera inre lederna utan att ta loss den. Kan du utveckla lite?


Här är bussningssnacket för övrigt;
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=503600#503600


Det är helt riktigt att man inte kan justera dem utan att demontera armen, men jag böhöver inte ha dem justerbara.
Har ett övre camberstag och casterstag, bägge justerbara.

Tack för länken

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12881



Varför består satsen av så mycket delar i så fall?

Tack för att du rätade ut frågetecknet ang. justerbarheten.
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Varför består satsen av så mycket delar i så fall?


Kanske för att det är engelsmän som konstruerat dem?

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3443



Tycker det ser ut som om vissa av delarna är option och inte används på bilden där den är monterad

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



axe skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Varför består satsen av så mycket delar i så fall?


Kanske för att det är engelsmän som konstruerat dem?

Jag har lyckats att identifiera alla delarna, men 'kan inte förstå varför de fyra tunna insexskruvarna inte har samma längd.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
ice skrev:

...kan inte förstå varför de fyra tunna insexskruvarna inte har samma längd.


Inte jag heller...

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



Andreas Lidström skrev:
Som yttre led brukar jag föreslå en vanlig kulled eller en svarvad hylsa med ett ledlager i.

Iaf på bilar med McPerson brukar den lösning du visar göra att uniballen går av...

Kanske det inte är lika kännsligt dock på bilar med riktig framvagn pga andra laster.


Hur stora är krafterna på länkhuvudet horisontellt och vertikalt?
Hur stora (eller små) är de när de går sönder, och i vilken applikation (banåka, gatåka, rally, rc...)?
Är det skillnad på kraften om det är McPh eller dubbla a-armar?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

Jag har kört rally i 3 år med en bil som hade ett länklager längst ut (McPersson/Audi)
utan några problem. Förvisso rättså stort, ca M20 (det var tum)

Gick av en gång men det var i samband med en voltning.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5106



axe skrev:
therealpinto skrev:
Det stämmer att ledlager överallt inte är så poppis. Jag har för mig att jag förklarat mer om det i samband med att Jeppsson undrade?

/Gustaf


Har letat efter den tråden, men inte hittat den...
Någon som vet vilken det är, kanske kan lägga upp en länk här?

Det kommer att bli svarvade hylsor och sfäriska lager som yttre kulbult.
Inre fästen verkar det som jag måste ha bussningar, så det blir hylsor där med.
om man endast har bussning i en av de inre fästena, vilket är då att föredra, bakre eller främre?

Gustaf, du är välkommen att kika lite i min byggtråd ibland, och ge synpunkter ur SFRos perspektiv.

/Björn


Främre fästet ser mest dragkrafter (vid broms), bakre tryck, lika stora om fästena sitter symmetriskt i förhållande till yttre.

Svantes coiloverinfästning ser vettig ut, dock om möjligt kan man flytta upp fästet så coiloverns axel träffar ledlagret, vilket visserligen blir en axiell last på det, men den är svår att komma ifrån ändå, för att skona A-armen från böjlast i största möjliga mån

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Christian Carlsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
Som yttre led brukar jag föreslå en vanlig kulled eller en svarvad hylsa med ett ledlager i.

Iaf på bilar med McPerson brukar den lösning du visar göra att uniballen går av...

Kanske det inte är lika kännsligt dock på bilar med riktig framvagn pga andra laster.


Hur stora är krafterna på länkhuvudet horisontellt och vertikalt?
Hur stora (eller små) är de när de går sönder, och i vilken applikation (banåka, gatåka, rally, rc...)?
Är det skillnad på kraften om det är McPh eller dubbla a-armar?


Här hade jag missat att ngn försöker få mig att tänka till en extra gång. thumbs up

Vilka krafter det handlar om var just det jag for efter själv då jag är osäker.
Ev skillnader mellan McP och A-arm tänkte jag mig kunde förekomma då lasterna inte kommer in exakt lika samt att de skilljer en del i antalet infärstningspunkter osv.

De bilar jag vet de hade problem med en gångad uniball längst ut var på BMW M3 Grp.A för banracing. Den modellen försvann nästan direkt och ersattes av en annan konstruktion med en svarvad hylsa och ledlager ipressat. Uniballens gängor gav antagligen en brottanvisning som orsakade att de gick av.

Har du svar så berätta gärna för detta är mkt intressant.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Angående olika laster på McPherson vs. A-armar.
Denna text hittade jag på SFRos hemsida:

På en bil med dubbla länkarmar och fjädern vilande mot undre länkarmen går den största kraften:
- upp genom hjulet
- fortsätter genom spindeln NER till undre kulled
- över till undre länkarmen
- och vidare in i fjädern.
På en traditionell McPherson går kraften
- upp genom hjulet
- fortsätter genom spindeln direkt UPP till fjädern
- obs! UTAN att passera kulleden.

Alltså på en vanlig dubbla länkarmskonstruktion (typ Volvo 140) är kulleden dimensionerad för att klara STORA dragande krafter. Det finns också bilar där kulleden är tryckande då länkarmen är på OVANSIDAN av undre infästningspunkten (Jaguar, Alfa o.s.v.)

På en McPherson är kulleden INTE konstruerad för så stora dragande krafter, därför finns en viss risk för kulledsbrott. Sådan har också uppstått i racingsammanhang. I samband med detta sågades ett stort antal kulleder isär. Det visade sig vara markant mindre gods i McPhersonlederna. Särskilt i lastfallet dragande läge. Ett antal dragprov gjordes också och generellt var McPhersonlederna betydligt svagare i draglast.

En sammanfattning:
Endast länkarmskulleder avsedda för dragande last får användas i konstruktioner med dragande last.


Säg till om någon tycker det är olämpligt att jag kopierat in dennaa text från SFRos hemsida, då raderar jag inlägget.

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mkt intressant och betänkvärt. thumbs up

Bra att behöva använda de grå då och då för att riktigt tänka till hur saker å ting hänger ihop.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
Konstruktionshjälp undre bärarmar.
1, 2   >>
5672 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande