Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NSP - New Sportcar Prototyp -08
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (24941 totalt)
audittquattro
Kristianstad
Här sen Nov 2005
Inlägg: 640



Kaross

Kolla lite på mazada 787b!

_________________
Emil Larsson

Sponsorer:PRD Motorsport/MH-GTR
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Måste bara berömma hela projektet thumbs up ! någon gång måste jag ta bygga från scratch åxå...
keep up the good work!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
peteråstrand
Östra Husby
Här sen Sep 2004
Inlägg: 12



snyggt jobbat niklas! ska bli kul att se den sen när den blir färdig.

_________________
Peter Åstrand
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Citat:

Håller även på att designa karossen, så några bilder kanske slinker ut snart..


Vi väntar....

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Re:

Stefan_A skrev:
Citat:

Håller även på att designa karossen, så några bilder kanske slinker ut snart..


Vi väntar....


Här är en skiss som jag och Daniel Gunnarsson ifrån Umeå håller på med.. Det här är endast en sträckskiss ifrån Daniel än så länge men kommer mer "finare" mer detaljerade skisser senare när vi väl kommer helt överäns om formen på bilen.... Bilderna får ej användas utan mitt godkännande...


_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Såg ut som en modern "Batman-bil" thumbs up

ballt med luftintagen som små öron uppe på taket.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



woooooo hooooo!

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
slimm
Södertälje
Här sen Apr 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag kan bara säga ... wow.

Läckra skisser, blir sugen på att se mera kan man väl lugnt säga :-)
Gillar fronten skarpt, speciellt framlyktorna och dom "balla" luftintagen på taket.

Ser inte luftintaget på "näsan" lite Alfainfluerad ut föresten?

_________________
// Tomas Lind

The best drug in the world is still adrenaline.
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Ruggigt brutalt thumbs up thumbs up .
"Första" skepnaden såg också bra ut, men denna är grym

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Såg ut som en modern "Batman-bil" thumbs up

ballt med luftintagen som små öron uppe på taket.....


Öron? Mina tankar går mer åt horn...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Så då har man hunnit men att bygga ihop bärarmarna....


Bak

Fram



_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
overdrift-johan

Här sen Dec 2006
Inlägg: 44



Vilket bygge! Det är sånna som dig som inspirerar till stordåd inom bilbyggande.

Lycka till, kommer följa projektet med hök ögon.

_________________
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 268



Grymt, skisserna är ju helt

Funkar det bra att ha sådär i länkarmarna med uniballs i alla lager utom i spindeln i undre? Jag trodde det var "No-No!" att ha det vid spindeln pga brytkrafter men kanske går bra om man inte har det i undre vid dubbla-A ?

Ps. Nu såg jag att det bara var så där bak ..

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13226



ska du regga den där för gatan egentligen?
Vad säger SFRo om att du stoppat uniballs i alla leder och skippat någon form av mjuk bussning någonstans?
Liknande fråga som i förra posten, men jag tänkte mest för att få den godkänd.
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Re:

Leffler skrev:

Grymt, skisserna är ju helt

Funkar det bra att ha sådär i länkarmarna med uniballs i alla lager utom i spindeln i undre? Jag trodde det var "No-No!" att ha det vid spindeln pga brytkrafter men kanske går bra om man inte har det i undre vid dubbla-A ?

Ps. Nu såg jag att det bara var så där bak ..


Är med på vad du menar, men har försökt att hålla krafterna i chack och i rätt riktning.

Därför sitter det två st i nederkant bak för att minska belastnigarna på dom. Dessutom kommer det bli en pushrod som sitter på uprighten. Så om jag inte räknat helt galet så ska den lösningen va ca 10gånger starkare än vad belastningen kommer vara på dom två.

I Fram kommer det sitta en pressad uniball i hyllsan jag svarvat med en segesring underifrån. Men i fram kommer puschroden sitta längst ut på bärarmen. Därför har jag valt denhär lösningen fram för att just som du säger inte få belastningen på "gängan". Även i fram är det räknat på att uniballen ska klara ca 10gånger starkare än vad belastningen kommer vara.

Men jag är ju inte ensam om att köra på det här viset med uniballs, finns ju ett antal projekt här på rejsa med ungefär samma uppbyggnads sätt. Sen finns det många riktiga formelbilar som har det på det här viset också. Men man vet ju inte exakt vad dom har för belastningar och så vidare.... Alla uniballs är av högsta kvalité iaf.


Har haft hjälp av Fuling med div. uträkningar, Tack för all hjälp än en gång...

Anders Jeppsson skrev:
ska du regga den där för gatan egentligen?
Vad säger SFRo om att du stoppat uniballs i alla leder och skippat någon form av mjuk bussning någonstans?
Liknande fråga som i förra posten, men jag tänkte mest för att få den godkänd.


Får se min största ambition är inte att får ut den på gatan men det vore kul och jag jobbar för det. Har ej varit i kontakt på SFRo så mycket men ska börja göra det nu när jag kommit en bit på vägen.
Att ha uniballs i alla leder är jag nog inte ensam om som sagt tidigare. Dock måste man ha dammskydd på dom. Men sen kan dom ju klaga på storlekar o.s.v men kan man då visa upp uträknade krafter i alla leder så tycker man att dom borde ge med sig... kanske

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



När jag besiktigade min sjua skulle där vara M12 eller grövre i uniballsen (sen att där finns olika kvalite på dom påverkade inte dimensionen enligt honom).

Har tunna ipressade gummibussningar vid bärarmsinfästningen i chassiet men det flexar ändå lite ute vid hjulet . Små rörelser där inne blir större ju längre bärarmen blir.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Snyggt Niklas!!!!!!!!!!!!!!! thumbs up Gillar verkligen designen ni har arbetat fram!

Hoppas att du kommer att rega den för gatan- Det skulle verkligen vara grädden på moset!
Med en sådan låg design kanske den "ENZo lösning" skulle vara lämplig med fartgupp i varje korsning.
Med ENZo lösning menar jag nivåreglering inifrån kupén för att kunna klara trottuarkanter mm. - Ganska enkelt att fixa när man har pushrod fjädring. thumbs up

Rocka på! Jag kollar in din tråd direkt den rör sig här! .


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883



S...t, dubbelpost när jag trodde jag bara skulle redigera en felstavning.
om moderator ser denna, ta gärna bort den helt.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883



otroligt inspirerande!
Rörkonstruktioner är något som helt enkelt triggar mig starkt, vet inte varför.
Byggde min första bil 1977 i chrome moly rör, en liten dragster men sedan dess har jag alltid velat bygga en riktig bil som din från scratch.
En dag.....ska jag ochså få tid att förverkliga det du gör.
Kaross skissen är ju helt grym. Min enda fråga är om den bakdelen inte är för extrem för din höga motorplacering? Jag menar hur den dippar ner där bak?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
AndersJ
Göteborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 35



Jisses Detta bygge är ju helt über .

Har haft lite planer på att bygga en bil från grunden precis som du gör. Nu blir man ju mer och mer sugen. Ska bara bli klar med mitt nuvarande projekt

_________________
MVH Anders Johansson
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297


Trådstartare
Tack för alla snälla ord!!

Har haft en hel del problem med leveranser m.m. Sen är det ju inte det billigaste att få ihop allt ekonomiskt när man väl kommer till den punkten jag är i nu då bromsar, stötdämpare, fälgar, dashlogger m.m ska inköpas men det mesta är beställt och iväntan på leverans men har som sagt dykt upp vissa porblem med leveransen så väntar fortfarande på grejer. Fälgar och dashlogger är dock det ända som inte är beställt.

Kylarelement är betällt och bränsletanken är under uppbyggnad.

Stirra er inte blinda på dom tidigare design bilderna då det endast är en streck skiss som är bland de första "prototyperna" och inte helt rätt i detaljerna precis som du sa Frallan2 så kan inte det svänga ner så mycket mellan bakhjulen och lite andra grejer.
Men jag och Daniel håller på med designen för fullt och det börjar hitta rätt. Har fått en lite mer 3D skiss av honom som är riktigt fräck också, men vi jobbar vidare på detaljerna så jag får den exakt som jag tänkt. Har blivit några långa samtal så Daniel kan jobba på detaljerna.... Kommer bli fruktansvärt ball .

Micke vi hade även en sånn lösningen på Koenigseggen. Men det är mycket som ska till då som väger pump m.m. Men den är otroligt effektiv är man kör i trafiken med alla vägbulor.

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NSP - New Sportcar Prototyp -08
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (24941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande