Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
Vilka ska åka på kinnekulle 6 sept?
1, 2   >>
6951 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

En dag på racerbanan.

Jag har aldrig varit där förr, blir säkert kul.. kanske lite mycket bilar dock.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Vilka ska åka på kinnekulle 6 sept?

Turbo² skrev:
En dag på racerbanan.

Jag har aldrig varit där förr, blir säkert kul.. kanske lite mycket bilar dock.

Evenemanget har ju ett öknamn...."En dag i depån"

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ska dit till utställningen för att träffa lite MINI-folk troligtvis, körningen tänkte jag först vara med på men kom på andra tankar.. Däcken håller inte måtet samt att man har hört att det är lite körning samt vårdslös körning
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Det är några år sedan jag var där, men jag blev avrådd att åka ut på banan, mycket bilar med ovana förare. Tur att BMWSC hade egen banträff dagen efter...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
ja, jag e lite tveksam på att åka.. men jag vill köra på kinnekulle innan året är slut..

Är det några mer rejsa träffar där kanske? (som man får åka på)

Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag anser att det är totalt meningslöst att köra på "En dag på..." eftersom detta nämligen är posörernas heliga dag.

Titta istället efter i banåkakalendern vilka klubbar som har banträffar kvar på Kinnekulle och skicka ett mail till dom och fråga snällt om du får vara med och köra.
Kolla särskilt med små klubbar som ofta har svårt att fylla startleden med egna bilar.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Nisse Classon skrev:
Jag anser att det är totalt meningslöst att köra på "En dag på..." eftersom detta nämligen är posörernas heliga dag.

Titta istället efter i banåkakalendern vilka klubbar som har banträffar kvar på Kinnekulle och skicka ett mail till dom och fråga snällt om du får vara med och köra.
Kolla särskilt med små klubbar som ofta har svårt att fylla startleden med egna bilar.

Skall dit i år, men bara kolla på. Däremot körde jag där för 2 år sedan på "En dag på..." och tyckte det var riktigt bra. Iofs så stämmde det där med att stå i depån , och man körde ju bara 3 varv i taget , men de pass jag körde vart bra och möjligheten at få en instruktör i bilen som tipsade om spårval var guld värt. Jag tror att de släppte ut 4 bilar åt gången som körde 3 varv så att det var ovana förare (som mig) gjorde inte så mycket, eftersom de höll ett lägre tempo och släppte förbi snabbare bilar påförsta varvet och sedan hann man inte ikapp dem igen innan det var dags att gå i depå. Men jag skulle nog inte köra där igen, alldeles för mycket väntan och fulla människor som går omkring i depån bland bilarna.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Jag ska dit o meka Fynbörsenbil (hoppas det inte blir så )! En svart Clio, Egeland heter föraren.
Var med o körde förra året. Jag körde två åk, samman lagt sex varv. O för det tror jag att jag fick sitta o vänta i över fyra timmar thumbs down !!!
Så i år åker jag dit o kör med PCS i stället !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Jag skrev det här inlägget ifjol när jag och en polare åkte ner till kullen som uppvärmning inför våran träffa på Mantorp dagen efter. Detta med anledning av att vi hade en incident där två bilar krokade ihop samt en skrotade sin bil mot räcket. En ganska tuff debatt drogs igång och den var inte speciellt vänlig emellanåt. Då skrev jag lite om våran dag "på räcelbanan"

Dra lärdom av Mantorp 2002. Det kunde ha varit värre

(detta inlägg är även postat på klöversidan)

Jag och många andra såg fram emot Mantorp i år. Inte speciellt konstigt faktiskt, det gör man ju nu varje år. Detta är ju drivkraften som får en att ta i tu med alla saker som behöver fixas, vässas, optimera osv under vintern Jag hade själv en kanon dag och som vanligt gjorde arrangörerna ett stort jobb, all heder. Jag och kompisen Anders hade planerat en 2 dagars helg och vi hade varvat upp på Kinnekulle på lördagen på "en dag på räcerbanan" arret med tidningen Bilsport.

1. INGEN besiktning av bilarna gjordes...mig vetterligen så låg väldigt många mattor, värdesaker, jackor kvar i bilarna. Jag och Anders roffade åt oss ett bås där vi tömde bilarna på sedvanligt vis och skiftade hjul till lite mer lämpliga däck. Alla andra bilar åkte i det skick som dom kom in på banan.

2. INGEN kontroll av säkerhetsbälten, heltäckande klädsel, skor och handskar gjordes. Hjälm hade dock alla.

3. Många nybörjare fanns på plats med vad jag förstod alldeles för mycket för effekt under huven och vanliga gatdäck. INGEN genomgång gjordes med vad som gäller på banan med flaggornas betydelse, vad man skulle göra om dom började vinka med dom. Inga förmaningar hur viktigt det är med säkerheten. Oljesutsläpp vad gör man då?

4. DOCK...Samma dag tävlade SSK serien och juniorerna med Renault 5rna. Alla var tvugna att ha med sig en av dessa förare som instruktörer. BRA! I samtliga min pass som jag hann med passade jag att få lite tips om spårval och jag frågade lite försynt oxo vad dom tyckte om detta arrangemang. Orden hemskt, galningar och förfärligt nämdes. En bil utnämde sig tydligen lite extra. En BMW hade tydligen på 3 varv (man flaggade av på tv-kurvan så från depå utfarten och dit räknades ett varv så man hann inte så mycket) lyckats snurra 2 gånger just i nja.. eller på Tv-kurvan. Ena gången var han tydligen 10cm ifrån att dassa i räcket. Han hade en junior kille med sig i bilen som tydligen inte vågade säga ifrån. Denna BMW körde hela dagen. Svartflagg? Naee. Snack med föraren..Naee

4. På banan gällde tydligen inga förhållningar alls. Folk körde i bredd och passerade på dom mest konstiga ställen. I samtliga pass utom det sista så blev man ganska rejält hindrad av folk som inte använde speglarna. Hade nån berättat om deras stora betydelse på banan? Nåväl det var bara att slå av på takten för det hade kunnat gå hur som helst. Inga incidenter inträffade mig vetterligen ej på banan konstigt nog, upplägget kunde ju inte ha varit bättre.
En rolig kommentar jag fick faktiskt denna dag var från en kille i 17 års åldern som åkte med mig i sista passet. Lite butter var han när han klev in i bilen. Han hade precis kört tävling med Renault 5 bilarna och placerat sig 4 på tävligen, tydligen hade han gjort en miss och missat pallen. Vi som åkte Alfa Romeo denna dag gjorde en kupp och linade upp 3 st röda 75 i det ena uppsamlingsfältet. Ett snack med tävlingsledaren fixade så vi kom ut först med fritt spår.. ahh. Nåväl vi åkte i väg och eftersom vi endast hade 3 varv på oss så satte vi fart och jag förskte få lite temp i bromsar o däck, och huvud för den delen med ganska omgående. Jag sade till honom samma sak som jag hade sagt till dom andra inströktörerna att som får gärna prata lite spårval med mig medans vi körde.
-Tja..men jag ser ju att du har kört förut, sade han.
-Jo, det har väl hänt, sade jag med ett flin.
Under hela passet satt han helt tyst och när vi blev avflaggad utbrast han:
- Skitbra! Fynfan va bra kört. Du skall veta att jag har varit skiträdd hela dan med dom här galningarna.
Vi skrattade och jag sade på skoj att jag kanske hade lärt honom något också. Jag fick sedan reda på att vi hade kört på någonstans höga 1.05 runt varvet och var otroligt nöjd med detta för det flöt synnerligen bra helt utan missar.

Jag tycker att våra banmöten är en ljuspunkt i min tillvaro i avsaknad av normalt liv. Man träffar folk som man inte har sett på länge, kanske bara har haft epost eller telefon korrespondens med. Byter, köper saker til sin(a) ovanliga bilar. Man får möjlighet att prova bilen med dom nya förbättringarna så dom fungerar i praktiken. Får den där sköna känslan som infinner sig när man får sträcka ordetnligt på rakan, höra hör 6:an vrålar när den närmar sig 6000 giri. Det måste man uppleva.

Vi skall vara rädda om våra nybörjare, den här debatten om huruvida omdöme/hjärna fanns på plats etc i söndags är inte sund för klubben för den gagnar ingen. System med fadder eller instruktörer tycker jag låter mycket bra. Tror att många förare förutom i R klassen utan även i A skulle duga fint till denna uppgift att försiktigt leda ut dessa killar/tjejer på banan. Att folk kör av på våra banträffar är ju inget nytt under solen men respekten för hastigheten och banan får inte glömmas bort. Att damma av i förhållande vis låga 100km/h är inte speciellt sunt och speciellt inte på tvären. På något sätt så glömdes respekten för detta bort av många i Söndags och detta behöver upprepas vid varje träff. I mitt fall så känner jag mig betydligt lugnare och mindre orolig för trafiken när jag kör mina pass i A fältet än när jag kör till jobbet på morgnarna i morgonruset på E18 för jag vet att folk är uppmärksamma och flitigt använder speglarna (vilk et man dock alldrig kan vara säker på) samt visar hänsyn på banan. Jag hörde att någon var orolig för att åka ut i C klassen och då står det inte rätt till.
Jag kommer att behålla min högerstol i bilen även nästa år och om någon vill så får dom gärna åka med då. Detta är nog det roligaste man kan göra med kläderna på så jag lär gärna ut det lilla jag kan.

Mvh Kenth Wiklund

En sak är säker iaf, jag kommer nog alldrig mer att besöka träffen.

Notera vad som lockar publiken ;D

En av dagens appselut snabbaste bilar, Tommys fina 75t

V6 eller turbo?

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag tog med ordföranden i SSK, Bosse Pettersson, upp vad GTI klubben tyckte om arrangemanget och han reagerade med att bli sur och baggig. Tydligen fick man inte ha åsikter som inte stämde överens med hans.
Jag tog bl.a. upp med att detta inte var någon bra reklam för seriös racing och det här med "laglösheten".

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Det som var tråkigast var buskörningen runtom banan när vi åkte därifrån. Det tog en timme att ta sig från banan till landsvägen. Såf fort gick det. Gång på gång så kom det någon skit unge och försökte offra livet med halsbrytande omkörningar i 100knyck passerandes bilar som knappt hade styrfart. Titt som tätt fick de möte o pressade ner bilar idiket nästan. Sen var det "burnout" tävling på preem macken. En kille kom i säkert 70-80 knyck med fullt hjulspinn MELLAN PUMPARNA...

racing? njae... jävligt dåligt omdöme typ som en del hade på banan...

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jag tror ändå det kan vara lite positivt med sådana här arrangemang. Alltid blir någon sugen att köra på bana och även om de är idioter ifrån början så kanske de kommer till insikt efter ett tag.
Man får ju ta det för vad det är och inte kräva att det skall vara proffsig körning för erfarna. Däremot skall det naturligtvis genomföras seriöst med korrekta genomgångar och andra säkerhetsarrangemang. Det är nog även bra att ha lite äldre instruktörer, även om de råkar vara lite sämre på att köra - pondus kommer ofta med åren...

#24, #64, #88
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Turbo² skrev:
ja, jag e lite tveksam på att åka.. men jag vill köra på kinnekulle innan året är slut..

Är det några mer rejsa träffar där kanske? (som man får åka på)

Kolla nytt inlägg om banmöte på Kinnekulle den 23/8!

Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Johan CooperS skrev:
Ska dit till utställningen för att träffa lite MINI-folk troligtvis, körningen tänkte jag först vara med på men kom på andra tankar.. Däcken håller inte måtet samt att man har hört att det är lite körning samt vårdslös körning
Ska oxå dit. Håller med dig att det förekommer vårdslös körning. Blev själv omkörd av en mycket snabbare bil än min , bilen var en svart Audi urquatro med en känd person bakom ratten , han skulle bara om, men inte på vänster sida som alla andra utan mellan mig och räcket på den långa rakan förbi ban depån. Är man inte med på sånt så kan jag garantera är att man blir skakis.Synd att funktionererna tilllåter detta. thumbs down

--VVTS--
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003

Skall iaf till träffen, lillebror tävlar nämligen under dagen. Funderade på att vara instruktör, men det får vi se hur det blir med det. Kanske tar ett par varv med Clion på banan istället, beroende på om jag hinner/har råd att inhandla vissa komponenter.

Falköping
Här sen Aug 2003

Jag kommer dit, och ska försöka köra en omgång iaf..

sen att det inte blir mycket bana utan mest depå vet ju alla..

Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003

DjHypnoz skrev:
Jag kommer dit, och ska försöka köra en omgång iaf..

sen att det inte blir mycket bana utan mest depå vet ju alla..

Ah, då kanske vi ses där... Kanske t.om. åker med dig en sväng

Göteborg
Här sen Jul 2003

Alla ni som skall åka till Kullen och ska parkera bilen på området, lägg gärna REJSA.NU dekalen innanför fram/sido rutan så att man kan känna igen bilarna och kanske byta ett par ord med är som äger dom . Alltid roligt att träffa folk live istället för genom nätet Kanske ta en korv o prata lite bilar.

--VVTS--
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Jag kommer att finnas i GTi-klubbens monter, men Porschen får stå hemma.

Håller med Nisse om att detta är posörernas dag, och tar därför posörvagnen! (grisbilen för de insatta) Däremot är det alltid lika kul att träffa folk, och alldeles säkert träffar man rejsamedlemmar oxo.

Kom gärna och ta ett snack om ni har vägarna förbi.

BRo
Här sen Apr 2003

Tja vi på skoda klubben hade 6 bilar där var väldigt kul.

Men som ni säger mycket lek o korkad körning
Hadde en 200sx som ej orka åka den långa kön ut som åkte vänster fil
o tvinga in sig framför oss.. varför dena atityd JAG SKITER I ALLT..bara tråkit o se..
Tyvär så blir det mer o mer sån folk på vägar o gater..
som vet ej vad repekt är..trist... >

Skyline R32 GTR GODZILA
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003

Greven skrev:
Men som ni säger mycket lek o korkad körning
Hadde en 200sx som ej orka åka den långa kön ut som åkte vänster fil
o tvinga in sig framför oss.. varför dena atityd JAG SKITER I ALLT..bara tråkit o se..
Tyvär så blir det mer o mer sån folk på vägar o gater..
som vet ej vad repekt är..trist... >

Var också med om detta, dock en BMW och Mercedes som försökte... Men blev blockade och BMW:n lade sig framför mig. Retades lite med dem och det var inte uppskattat...

1, 2   >>
6951 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande