| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Diffbromsmontering BMW
|
9699 besök totalt |
|
Diffbromsmontering BMW
Jag kommer att uppgradera min 130i med en Quaife diffbroms för att få litet bättre driv under nästa banpass Leverans är beräknad inom 2 veckor, men sedan behöver den ju monteras också
Jag är varken en fullfjädrad mek eller har en bra verkstad att göra detta i. Har förstått att monteringen av denna Quaife diff (ej lamell) inte skall vara allt för komplicerad och inte bör ta mer än 3 timmar eller så för en mek med rätt verktyg. Jag känner inte för att gå till första bästa bilmek och be dem montera den, utan skulle helst vilja hitta någon som kanske har byt diff förut. Finns det någon här som har erfarenhet av detta och kan tänka sig hjälpa mig (mot ersättning givetvis) eller kan rekommendera någon verkstad i Uppsalatrakten om ni tycker är bra?
Re:
Tack för tipset - Köping är en liten bit bort dock. Om du kommer på vad firman i Stockholm heter så vore det toppen! Inga andra tips?? _________________
|
||||||
|
Re:
Stig Axle & parts är det väl du tänker på? Supertrevlig kille, pysslar väl iof främst med jänkare men han kan säkert byte på andra bilar också.
|
||||||
|
Tack för det tipset - verkar som det är en firma med bra rykte, men tyvärr litet för långt att åka känns det som....
Fler tips mottages gärna. Körde konbana i helgen och det känns som en diffbroms kommer att göra stor nytta om jag bara kan få den monterad
Re: Diffbromsmontering BMW
Antar att det är vi sörlänningar som har annan uppfattning om avstånd Jag tycker det känns som det är litet långt att åka 16 mil för att få en utbytesdrevsats till diffen iskruvad. Enligt Quaife skall det ta 2 timmar att byta den, så det kan inte vara allt för komplicerat tror jag
Prova kika lite på exempelvis www.e46fanatics.com , där finns många DIY, kan hända om du har tur att det finns någon som bytt diff där och lagt upp hur man gör. Ex en här: http://www.bokchoys.com/differential
Autopower finns det garanterat någon som bytt innanmätet i diffen, frågan är bara om det finns någon DIY upplagd. Men, det är ju hedenhösteknik det handlar om, en diff har ju samma uppbyggnad ungefär, oavsett en E30 från 88 eller en E87 från 07. Så det ska inte vara så svårt Sen har du ju en ny bil, du slipper använda vilja, våld och 556 för att få lös skiten! Kolla sedan så att du kör med rätt olja i diffen också när det väl blir dags!
_________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||
|
Re:
Jag har läst om en som gjort det i 130i här http://www.babybmw.net/forum/viewtopic.php?t=5567&postdays=0&postorder=asc&start=15 och det skall inte vara så svårt enligt honom. Om man har en lyft och rätt verktyg så går det säkert smidigt
Vad tror du om hans kommentarer kring oljan i diffen? _________________
|
||||||
|
Re:
Det bör gå smidigt iom att du har en ny bil, vi bytte på en E30 88, där fick det användas en del svordomar innan den nya diffklumpen var på plats (vi bytte hela klumpen)
Tänk på att hissa upp en domkraft el något under klumpen så att den inte faller i backen när den är lös, den väger en del. Vi satte i SAF-XJ 75W-140 i den diffklumpen på E30, Peder på Mobimech rekommenderade den till lamelldiff, likaså rekommenderar BMW denna olja om jag inte minns fel. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||
|
Fick nu följande info från Birds som levererar diffen:
"It is a straightforward procedure. You have to remove the final drive, remove the side bearing covers, remove the diff. gearset. Then you pull off the inner bearing races and crownwheel, and reinstall them on the LSD, then reinstall it in the final drive. There should be no need to shim, but it's good to check the crownwheel to pinion backlash, per BMW procedure. The process takes 4-5 hours, and the only special tool requires is a bearing puller and hydraulic press to get the inner races off and the crownwheel off. The 8-8 hour job would be if you were replacing a crownwheel and pinion. We're working on instructions now, and they will be included in the package." Jag kanske får vänta och läsa instruktionerna för att se ifall jag kan klara detta själv
Re:
Jag är inte så säker på det. Finns inte många av dagens bilmekaniker som kan schimsa in ett kronhjul och pinjong på rätt sätt. Måste både mätas upp spel och märkbild för att den skall bli tyst och hållbar. Mitt råd är, gå till en firma som KAN, annars kommer du troligtvis att få "sång" i bakvagnen. Hittar du ingen på närmare håll är nog sexton mil enkel resa en bra investering. _________________ Bert-Ola Runeson |
||||||
|
Re:
ok, det är möjligt. Jag fixade min hos den lokala bmw-handlaren. Det var inga problem...
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
|
Mina tankar har också i ett svagt ögonblick snuddat vid att fråga BMW, men något annat än garantireparationer tänker jag nog inte låta dem göra åt mig. Nu har jag i alla fall fått tag på en erfaren bakaxel mek som har bra referenser och inte bor så långt hemifrån
Det känns bäst att göra så här, så att jag inte gör något fel själv (som så ofta brukar vara fallet)
Re:
Skönt att höra Ser verkligen fram emot att höra resultatet!
|
||||||
|
Re:
Vid byte av diffbroms behöver du antagligen EJ shimsa om vid difflagren. Och absolut inte shimsa om pinionen, då den ej behöver demonteras för att byta diff. .Viktigt är dock att difflagren hamnar ihop med samma lagerbana som de var tidigare. Kontroll av kuggspel före och efter diffbyte är ett måste anser jag. Stämmer inte kuggspelet hyggligt med det tidigare, så behöver diffen shimsas om. Att bara byta diffbroms utan att byta utväxling är ett ganska simpelt jobb, bara man är noggrann och tar sig tid. _________________ Daniel Gustavsson |
||||||
|
Re:
Detta låter ungefär som säljaren (och Quaife) säger. Får återkomma med rapport när diffen är utbytt!! _________________
|
||||||
|
Jag bytte till Quaife på en Peugeot 205 och det stora jobbet var att hålla fast diffen när jag momentdrog skruvarna.
Annars har jag fått ett diffjobb på en volvoaxel gjord av en välrenommerad rallyverkstad i Alunda. Ska jag kolla om jag får lämna hans nummer? Jag fick det via kontakt. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
Det vore toppen om jag kunde få numret - det är alltid bra att ha en backup ifall det inte fungerar med den person jag pratat med nu! _________________
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Diffbromsmontering BMW
|
9699 besök totalt |