Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2702 besök totalt |
Insugsfunderingar
Jag har sökt på mina funderingar i en timme nu, och funnit massor med andra bra funderingar och presumtiva lösningar, men inget som kan matcha min tanke. Jag har som plan att inskaffa en topp till min motor, då den jag har idag inte mår speciellt bra. Det ryker lite skumt ur avgasröret och om jag kommer över 5000rpm får jag väldigt intressanta effekter i backspegeln. Raketbil? När jag nu inskaffar detta topplock med alla tillhörande atteraljer så vill jag ju göra iordning den till absolut toppskick. (vitsigt va?) Jag kommer förutom att pula med tätningar och inslipningar försöka ta en titt på såväl insug som utblåskanalerna. Frågan är vad som kan ge mig mest godis för mödan? Skall jag snygga till både insug och utblåskanalerna från gjutskägg och gulla lite med dom... Skall jag matchporta både in och ut? (Extraktorgrenrör sitter redan på) Är det någon vits med att bara porta upp exempelvis insugskanalerna eller måste man grotta i både och? När jag är färdig med hela cirkusen, kan det vara ett alternativ att glasblästra kanalerna? Det blir ju en väldigt fin yta som inte är helt blank, och dessutom i det närmaste exakt lika ojämn över hela kanalen. Många funderingar på samma gång... Flera av tankarna har redan ventilerats, men det skadar nog inte att få lite fräscha idéer, såg något inlägg från tidigt -05. Toppen är av aluminium, den har fyra förbränningsrum och lider av tvåventilsteknik. Aja, vi får väl se om det nappar. ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
Som glad amatör kan jag nog inte ge några tips, dock kan jag tipsa om "HOW To BUILD, MODIFY & POWER TUNE CYLINDER HEADS" AV Peter Burgess & David Gollan
Boken är bra med tanke på att författarna provat på allt själva. ![]() ![]() _________________ Lech Malko |
||
Insugsventiler brukar vara större än avgasventiler då det är svårare att suga in bränsleblandning än att bli av med avgaser så att börja att pilla med sugsidan är nog rätt tänkt!
Mvh Albin Full fart spar tid _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||
det här mad att porta och dona är olika från topp till topp.när ja har portat min vw top har ja portat efter en f3 spiess topp, då har man lite att mäta och ut gå ifrån. hör med andra på forumet om de fins några som har byggt toppar och hör va dom har för fakta och tips.
lite ny fiken blir man ju allt va är de för topp du håller på med? _________________ billy åkebrink Veemax super vee på bockar under uppbyggnad sedan bilen varit i lång dvala |
||
Hej Billy!
Det är en topp av ett välkänt tyskt bilmärke som tidigare varit involverat i flygindustrin. Den är från 1979 och skall sitta på en 1,8 liters radfyra med ett ganska tidigt insprutningssystem. Jag tänker inte namedroppa några märken eller modeller eftersom rejsa.nu är ett märkesoberoende forum. ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
Re:
hahah nej de kan hända:Pbäst är nog om du ändå fråga några/någon på forumet....hoppas de blir bra iaf _________________ billy åkebrink Veemax super vee på bockar under uppbyggnad sedan bilen varit i lång dvala |
||
Re:
Du behöver inte vara orolig, jag tror nämligen att det finns fler fabrikat som använder topplock i sina konstruktioner. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Det absolut viktigaste är väl att alla kanaler flödar lika. Alltså att matcha kanalerna.
Man kan ju själv bygga en enkel (jämförande) tryckmätare av en bit U-formad vattenslang. Ta sen utblåset från dammsugaren och matcha portarna. _________________ Per Larsson. Kör Volvo 855 TURBO. |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2702 besök totalt |