Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
e-prombrännare?
1047 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
e-prombrännare?

Heter det så?

Jag lekte lite med pontiacen idag och skulle köra in en ny map i styrsystemet, men tyvärr hängde sig mappen mitt i och nu går det varken att få kontakt med sprutet eller starta bilen.
Principen är väl samma som när man tex flaschar datorer - avbruten flaschning gör att man får kasta delarna...
Jag misstänker att det är vad som har hänt. Kontaktproblem mellan dator och sprut samt andra felkällor är redan uteslutna.

Jag har skickat ett mail till tillverkaren och frågat vad jag kan göra samt vad problemet är, men jag misstänker att jag kommer få ett svar i stil med "skicka e-prommet till oss så fixar vi det". Problemet är att jag har inte tid med det. Jag måste få det fixat nu. nu. Nu, helst igår...

Jag misstänker som lagrar programvaran? Kan man flascha om det eftersom det inte verkar funka i dagsläget? Hur ser proceduren ut då, unik för varje tillverkare eller bara att trycka på "radera" och sen lägga in programvaran man vill ha?

Lite flummig post, men har någon pysslat med sånt här tidigare och kanske kan ge lite tips... Om... hur man fixar chipen... typ? Eller nåt.
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

nu har jag dålig erfarenhet av eproms men är det inte bara att tvånga in mjukvaran igen in i chippet?

Uppsala
Här sen Feb 2003

OM sprutet bränner EPROM så är det bara att köra in blank EPROM och bränna om alternativt radera befintliga chippet i en UV-ugn.

om du sliter bort papperslappen från PROM-en kommer du att se ett nummer och ett litet genomskinligt fönster. Sen kan du avläsa nummret, gå till närmaste ELFA-butik och köpa nytt PROM. Den brukar kosta 49:- eller dylikt. Eller så lyser du med UV-ljus i lilla fönstret i 10 min och vips så är PROM-en raderad (räcker att ha den under UV-rör i 10 min).

Men det låter lite skumt att sprutet "bränner" PROM-en när man mappar? I dom flesta fall brukar firmware för sputet sitta i PROM:en och själva mappen i någon sort flash-minne. Men är det så att enda som behövs är att rensa PROM:en så är det som sagt lättgjort. Skulle inte det funka brukar ny blank chip kostar en 50-lapp.

Umeå
Här sen Nov 2002

Re: e-prombrännare?

Anders Jeppsson skrev:
Jag lekte lite med pontiacen idag och skulle köra in en ny map i styrsystemet, men tyvärr hängde sig mappen mitt i och nu går det varken att få kontakt med sprutet eller starta bilen.

Hur hängde det sig?
Jag misshandlade mitt Electromotive hur mycket som helst utan att det hände nått..

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

super7 skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Hur hängde det sig?
Jag misshandlade mitt Electromotive hur mycket som helst utan att det hände nått..

Du är helt enkelt inte Jeppsson

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Big Al skrev:
nu har jag dålig erfarenhet av eproms men är det inte bara att tvånga in mjukvaran igen in i chippet?
Jo, i teorin är det lösningen. Problemet är bara att hur mycket jag försöker skicka in mjukvaran, så vill den inte ta emot den. Trots att jag sagt ifrån på skarpen och hotat att den ska bli utbytt mot en förgasare.

beepbeep skrev:
Men det låter lite skumt att sprutet "bränner" PROM-en när man mappar?
Ja, det är möjligt att det inte är så. Jag gissade på att informationen lagras där eftersom man var tvungen att byta PROM-et när man bytte mjukvaran (från version 1.X till 2.X). Jag vågar inte radera det förrän jag vet vad dess exakta uppgift är, men det där med elfa var en bra idé! thumbs up

super7 skrev:
Hur hängde det sig?
Jag skulle skicka över ett nytt program i sprutet och den stannade typ mitt i. Efter det gick det inte att skicka i nya program (räkneverket stannade på 1) och bilen går inte att starta.
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004

du har inte spänningsproblem då ?
då brukar ev. uP och RAM att sluta boota upp

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera