| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
e-prombrännare?
|
1047 besök totalt |
|
e-prombrännare?
Heter det så? Jag lekte lite med pontiacen idag och skulle köra in en ny map i styrsystemet, men tyvärr hängde sig mappen mitt i och nu går det varken att få kontakt med sprutet eller starta bilen.
Principen är väl samma som när man tex flaschar datorer - avbruten flaschning gör att man får kasta delarna... Jag misstänker att det är vad som har hänt. Kontaktproblem mellan dator och sprut samt andra felkällor är redan uteslutna. Jag har skickat ett mail till tillverkaren och frågat vad jag kan göra samt vad problemet är, men jag misstänker att jag kommer få ett svar i stil med "skicka e-prommet till oss så fixar vi det". Problemet är att jag har inte tid med det. Jag måste få det fixat nu. nu. Nu, helst igår...
Jag misstänker som lagrar programvaran? Kan man flascha om det eftersom det inte verkar funka i dagsläget? Hur ser proceduren ut då, unik för varje tillverkare eller bara att trycka på "radera" och sen lägga in programvaran man vill ha?
Lite flummig post, men har någon pysslat med sånt här tidigare och kanske kan ge lite tips... Om... hur man fixar chipen... typ? Eller nåt.
|
||||||
|
OM sprutet bränner EPROM så är det bara att köra in blank EPROM och bränna om alternativt radera befintliga chippet i en UV-ugn.
om du sliter bort papperslappen från PROM-en kommer du att se ett nummer och ett litet genomskinligt fönster. Sen kan du avläsa nummret, gå till närmaste ELFA-butik och köpa nytt PROM. Den brukar kosta 49:- eller dylikt. Eller så lyser du med UV-ljus i lilla fönstret i 10 min och vips så är PROM-en raderad (räcker att ha den under UV-rör i 10 min). Men det låter lite skumt att sprutet "bränner" PROM-en när man mappar? I dom flesta fall brukar firmware för sputet sitta i PROM:en och själva mappen i någon sort flash-minne. Men är det så att enda som behövs är att rensa PROM:en så är det som sagt lättgjort. Skulle inte det funka brukar ny blank chip kostar en 50-lapp. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re: e-prombrännare?
Hur hängde det sig? Jag misshandlade mitt Electromotive hur mycket som helst utan att det hände nått.. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Du är helt enkelt inte Jeppsson
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
|
|
||||||
|