| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Dags för nya R-däck
|
3308 besök totalt |
|
Dags för nya R-däck
Det är dags för nya R-däck till min blysläde nu, och man kan väl säga att jag väljer mellan Yokohama A048, samt Kumho V70A, med tanke på pris, tillgång och vad jag läst. Har hittat en del info om däcken här på forumet, men tänkte ändå kolla om någon har ytterligare info att tillägga !? Kumho är ju billigare, men är Yokohama lika mycket bättre som dyrare, är det ena lättare att handskas med vad gäller temp etc, och vilket av däcken tror ni helt enkelt gör sig bäst på min rätt tunga bil !? Info om bilen, utan att nämna vilken, så det inte blir märkespecifika diskutioner ( ):
Vikt: ca 1500 kg inkl bränsle och tung förare Effekt: ca 321 hk Drivhjul: Bakhjulsdrift Hjulvinklar: 3,5 grader camber fram och ca 1,2 grader camber bak Färg: Smurfblå typ.....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
|
Jag körde på v70a i början av förra året. Jag tyckte de var ganska dåliga, det var svårt att få till rätt tryck och lite halvtaskigt grepp. När jag bytte till dunlop direzza hittade jag rätt tryck direkt och kapade 2 sekunder på varvet.
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
|
Har åkt på ett set Bridgestone hårda som verkar tåla värmen bra. Tror inte de är optimalt snabba men höll att åka Alfa GTV6 (bakhjulsdriven) med orginalchassi och därmed helt fel vinklar mm. utan att överhetta en hel dag på varm gotlandsbana (80liter soppa gick åt och mer än hälften kvar på däcken) och efter det åkt flera träffar och gata med mina alfor. Tror att båda däcken du tittar på är snabbare men håller sämre. Bridgestone, Dunlop och Michelin ligger på en högre pris/kvalitenivå.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
oki....hmm, lite negativa ord om Kumho alltså....
Vet någon hur tillgången ser ut vad gäller Yokohama samt Bridgestone RE540S !? Ska ringa Martin på Wheelbase imorgon igen och se om han får tag på Bridgestone, samt se om man kan få tag på Yokohama någonstans till vettiga pengar och snabbt....
||||||||
|
Grejen med Kumho däcken är väl att dom är grymt mycket mjukare än dom andra vid samma "rating" dvs ett par medium Kumho motsvarar ett par soft Yokohama. Så i ditt fall så behöver du de hårdaste som finns i Kumho.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Jag provade kumho V70A medium för fösta gången på mantorp. Jag hade tidigare bara provat michelins r-däck som jag va helnöjd med. Jag kan intyga att kumhona va i softaste laget. Men det visste jag om innan då jag pratat med Martin på wheelbase. Men eftersom det alltid regnar när jag ska köra så tog jag medium iallafall. Nu va det ju istället kanonväder på mantorp bara för det.
|
||||||||
|
Re:
om du får tag på michelin däck så skulle jag valt dom. Dom tål mycket stryk även med tung bil. Dessutom har dom bra komfort och lågt däckljud. Nackdelen är ju mönsterdjupet. |
||||||||
|
Jag tror precis som Samuel att Michelin Pilot Sport Cup är bästa däcken. Men de kostar ju också mest. Om man kan få tag på dem? Men det kan man, säg annars till så kan jag hjälpa dig!
Jag har inte kört Yokkisar, så de kan jag inget säga om. Men jag har kört ganska mycket Kumho och jag tycker att de är suveräna! Jag har testat olika hårheter och är inget annat än kanonnöjd. De är omöjliga att överhetta, slits ganska måttligt och har ett mycket tilltalade grepp. Jämfört med Dunlop Super Sport, Pirelli P Zero, Toyo R1R, Bridestone 540 och några till är Kumho bäst. Pirelli och Bridestone är dock inte långt efter. Värt att tillägga är att jag inte åker med lika mycket mos eller vikt som du, dock exakt samma dimension. Med andra ord: EDIT: Som någon skrev ovan är de mycket känsliga på lufttrycket. 0,2 bar fel och de sladdrar mycket. Även om V70A:na varit de känsligaste jag varit med om så är ju alla R-däck mer eller mindre känsliga på trycket. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
He he, tack för alla tips och råd, som vanligt när man frågar om något, är uppfattningen om samma däck ganska varierande, helt naturligt förstås, pga av olika körsätt och bilar etc etc.
Hur som helst har jag efter mycket velande, och beroende på en hel del faktorer, idag beställt Yokohama A048 som verkar vara ett av de däcken som orkar med tunga bilar bäst, utan att gå ner sig allt för fort, med tanke på priset vore det dock tacksamt om de håller drygt en säsong, gärna mer ( en säsong för mig är typ 6-7 banträffar....) ! Kommer nog prova lite annat framöver också, då Yokisarna är ganska dyra, jämfört med flera av konkurrenterna ! Dessutom har jag mer eller mindre bestämt mig för att skaffa en bra tempmätare, en sådan som man sticker in ca 2 mm in i däcket, för att kunna mäta så man har rätt tempi däcket, det har man förmodligen igen på sikt !
||||||||
|
Re:
Minst är jag rädd....
||||||||
|
Re:
Skitsnack!
Det är jag som behöver det försprång de suveräna Kumho-däcken ger!
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Re:
____ ________
________ ____________
||||||||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Bara testat en gång hittills, men jag är nöjd. Körde med 3,5 graders camber fram, och det verkade fungera bäst med ett varmtryck på ca 2,0 kg !
||||||||
![]() |
Däck för banåka
Dags för nya R-däck
|
3308 besök totalt |