| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Z3M diff
|
5597 besök totalt |
|
Hej Stefan!
Det finns garanterat folk som är intresserade. Antar att den är bromsad, eller "diffad" som vi säger i folkmun. Vore ju märkligt om en diffrentialväxel inte var "diffad"...
Har du uppgifter på om den passar på en ex. vis Z3 3,0? Kanske måste byta kåpa?
Vet att det sitter bromsad diff på Z3 2,8 med utväxling 2,93:1.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
på bmw:s bilar är det standard med diffbroms på M-bilarna, Det är tillval på alla andra. Att z3 2.8 hade det måste vart en tillfällighet.
Annars så har z3 och e30 samma bakvagn e30 325 http://www.realoem.com/bmw/showparts z3 2.8 http://www.realoem.com/bmw/showparts Så det är bara att köpa! _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -89 |
||||
|
jag kan instämma att detta diffen är BOLT-ON på en E30 !! man måste bara byta medbringarna, men det gör man ju lätt!!
_________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||||
|
Ja men nu är det inte en E30 som undran gäller.... passar den bolt on på en Z3 3.0?
Är det som Franzén pratar om att man kanske måste byta kåpan eller göra några andra modifikationer eller är det bara att peta dit den? Tacksam för svar... /Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||||
|
Hur skulle det vara om jag fick ett svar på min undran?
Alla pratar om E30, men inget om att sätta den på en likadan bil, men av annan modell. 3.15:1 på en E30 är ju döden, bilen skulle göra 500km/h eller nåt.
||||
|
Re:
Den passar rakt av Alla 2,8-3,0 har diffbroms (torsendiff) som standard M Z:orna har Lamelldiff som standard. Körde sönder min lamelldiff på M-coupen så jag lånade hela bakklumpen från min 2,8:a coupe Passar rakt av det ända som skiljer är drivaxelflänsarna som är grövre på M versionen men man rycker ur flänsarna från orginaldiffen å trycker i dem i den nya lådan. _________________ Jan Ekehage |
||||
|
Diffklumpen måste jag säga är smidig att byta...
Jag kan ju passa på och säga att jag inte har medbringarna från M-coupen då jag har haft den på en e30 och det är medbringarna från den som hänger med. _________________ Stefan Stolpe |
||||
|
Jag skulle inte vilja påstå att det är speciellt avancerat att byta en sådan diff.
Lite mekande och skruvande. Medbringarna tar du från din originaldiff, de "rycker" man ut som sagt. Du har ju kardan, höger och vänster drivaxel och en hastighetsmätarkabel. Sen ligger den på backen.
||||
|
Som jag skrev, utan medbringarbyte cirka en timme.
Drivaxlarna lossar man bara från medbringarna och hänger eventuellt upp i en ståltråd eller liknande. Kardanänden lossar man och så är det bara att sänka ner klumpen på en domkraft när skruvarna som håller den är lösa. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
Det är väl inte rätt medbringare för din bil, utan för E30?
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
|
Medbringarna som följer är till en e30. Om man är osäker på storleken på medbringarna så tar man dom man har på bilen nu, dom är bara att dra ur diffen och byta...
Det är alltså nr1 på första bilden som man byter till den man har som passar drivaxlarna
_________________ Stefan Stolpe |
||||
|
Re:
beror väll på vilken växelåda man har. Tar man en zf-låda från 328/m3 e36 så är det en lagom utväxling. Nu har du svar på din fråga, så det är bara att handla diffen.
_________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -89 |
||||
![]() |
SÄLJES
S: Z3M diff
|
5597 besök totalt |