Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ställa in kamaxel ??
2 besök senaste veckan (3127 totalt)
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Ställa in kamaxel ??

Jag misstänker att kamaxeln står fel på min Alpina B6..effekten i motorn planar ut redan efter 4500varv...och jag tror att kammen står "tidigt" så att säga...Jag ska snart öppna motorn på framsidan och kolla upp hur kamaxeln står...jag vet ungefär hur jag ska gå till väga, men problemet är att jag inte har nån info om kammen (det är inte en org Alpina-kam)...Hur ska jag veta när den står rätt?.. utan att ha t.ex inställningsmåttet för kammen? Nån som är duktig på sånt här och kan ge mig några tips..?

Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004

Tror inte du kan ställa kammen eftersom drevet på M30 är fast monterat med stift.
Kan ju vara så att stiftet är borta och hålen är frästa ovala så du kan justera lite.

Du behöver nog bara lyfta ventilkåpan för att kolla och justera.

Mät på ventilerna på cyl. 1 när motorn står i OD. Insug bör vara mer öppen än avgasventilen. Ex en Dr. Schrick 284gr kam ska ställas så att insugsventilen är öppen 1.9mm när motorn står i OD.

Mvh/Henrik

Västerås
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Re:

[quote="Andersson"]Tror inte du kan ställa kammen eftersom drevet på M30 är fast monterat med stift.
Kan ju vara så att stiftet är borta och hålen är frästa ovala så du kan justera lite.

<< Det var just min tanke, att om kammen visar sig stå fel, så ska jag lämna in kamdrevet och få ovala hål i den för att kunna justera kammen.

Du behöver nog bara lyfta ventilkåpan för att kolla och justera.

Mät på ventilerna på cyl. 1 när motorn står i OD. Insug bör vara mer öppen än avgasventilen. Ex en Dr. Schrick 284gr kam ska ställas så att insugsventilen är öppen 1.9mm när motorn står i OD.

<< Problemet är att jag inte har den infon till min kam,men jag tippar att min kam ligger där nånstans runt 280-290gr så jag gör nog så att jag tar ett mått på 2mm i OD...så bör jag hamna ganska nära..

Tack ändå!

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag brukar använda Trail 'n' Horror (klockar accelerationen från 4000 -> 7000 rpm, vrider kamaxeln, klockar accelerationen från 4000 -> 7000 rpm, vrider kamaxeln...).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

om nu kammen står fel men ändå saknar justerbart drev är det ju minst en kugge fel du är...å då behöver du du inte fräsa ngt för att hitta rätt igen. Bara kugga den rätt. Allt detta förutsatt att inte topp/block är planat för då händer det grejjer med timeingen.

Sen för att få ut domdär sista kusarna kan man alltid fixa ett justerbart drev och köra på en rulle eller göra som ice.

Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Re:

[quote="ice"]Jag brukar använda Trail 'n' Horror (klockar accelerationen från 4000 -> 7000 rpm, vrider kamaxeln, klockar accelerationen från 4000 -> 7000 rpm, vrider kamaxeln...).[/quot

< (fast jag får dra till 6800rpm istället,varvstopp!)

Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Re:

[quote="Andreas Lidström"]om nu kammen står fel men ändå saknar justerbart drev är det ju minst en kugge fel du är...å då behöver du du inte fräsa ngt för att hitta rätt igen. Bara kugga den rätt. Allt detta förutsatt att inte topp/block är planat för då händer det grejjer med timeingen.

<< Det är precis det som är gjort...Alltså toppen är ganska duktigt planad,jag fick ta ner övre kamkåpan 1 mm i underkant för att det skulle matcha!

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

[quote="Petri"]
Andreas Lidström skrev:
om nu kammen står fel men ändå saknar justerbart drev är det ju minst en kugge fel du är...å då behöver du du inte fräsa ngt för att hitta rätt igen. Bara kugga den rätt. Allt detta förutsatt att inte topp/block är planat för då händer det grejjer med timeingen.

<< Det är precis det som är gjort...Alltså toppen är ganska duktigt planad,jag fick ta ner övre kamkåpan 1 mm i underkant för att det skulle matcha!

Aha!

Ja då är det troligen läge för lite ovala hål. thumbs up

Lycka till!

Skruva banåkabil
Ställa in kamaxel ??
2 besök senaste veckan (3127 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande