Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
skillnad på 4 vs 2 dörrar?
2980 besök totalt
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003

Trådstartare

Hej!

funderar på att köpa mig en bmw e30 325 och ha som busbil..kommer eventuellt bli en med awd...det jag undrar är om det är någon skillnad på om det är en 2 eller 4 dörrars bil? ska in med halvbur och rensa inredningen ganska mycket hade jag tänkt, 4 d väger väl lite mer antar jag men finns det nåt positivt med dem? har hört det sägas att de är mer vridstyva stämmer detta?

fördelen med en awd är ju vinterkörning då jag är sugen på att testa iskörning! dock så tar det ju lite effekt...

så spelar det någn roll med antal dörrar?

Täby
Här sen Apr 2006

Re: skillnad på 4 vs 2 dörrar?

1225 Eriksson skrev:
Hej!

funderar på att köpa mig en bmw e30 325 och ha som busbil..kommer eventuellt bli en med awd...det jag undrar är om det är någon skillnad på om det är en 2 eller 4 dörrars bil? ska in med halvbur och rensa inredningen ganska mycket hade jag tänkt, 4 d väger väl lite mer antar jag men finns det nåt positivt med dem? har hört det sägas att de är mer vridstyva stämmer detta?

fördelen med en awd är ju vinterkörning då jag är sugen på att testa iskörning! dock så tar det ju lite effekt...

så spelar det någn roll med antal dörrar?

Jag antar att du menar tvärtom mot vad du skrev, att en 2-dörrars är mer vridstyv än 4-dörrars, för det är så det är

Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag såg några siffror från en länk på autopower, det var visserligen e36 det handlade om där men i de tabellerna var 4d både lättare och vridstyvare än 2d. Låter konstigt i mitt huvud.
Ska man i med bur hjälper man väl upp vridstyvheten rätt ordentligt känns det som. Speciellt helbur med stöttor även mot främre fjäderbenstornen.

Skåne
Här sen Nov 2002

För normal "bus-användning" så har det ingen avgörande betydelse om bilen har 2 eller 4 dörrar,
många andra saker är viktigare; Däck, Förare, Chassi etc.

(Sagt av killen som rejsar med en cab )

Se till att hitta ett så friskt utgångsobjekt som möjligt bara, så löser sig resten.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Skillnaden 2 resp 4-dörrars beror ju på konstruktionen, hur b-stolpen ser ut, om baksätet är fällbart eller ej mm. BMW e36 t ex skiljer ju väldigt mycket i karossen mellan coupé och sedan, yttermåtten är olika, coupéns fällbara baksäte gör den mindre vridstyv och den har därför behövt förstärkas vilket gjort den tyngre. Har sämre koll på e30 men hör på Autopower, de har garanterat svar!

Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Det låter inte alls omöjligt att en 4-dörrars kaross är mer vridstyv än en 2-dörrars dito. Dörröppningarnas storlek bör ju ha betydelse för styvheten och på 2-dörrars coupéer så bukar dörröppningarna vara betydligt större. Stora avstånd med noll stagning mao.

Slänger man i en bur så har det troligtvis ganska liten betydelse vilket man väljer då detta kan kompenseras med lite smarta rördragningar. Kolla bara på Peugeot 307 CC (cabriolet) som körs i WRC, den lär inte direkt vara sladdrig så att säga...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det sägs att det kan vara enklare att få till bur+3punkt i en 4dörrars (eftersom bältesfästet är längre fram). Bur efter coupékaross i en 4dörrars verkar vara poppis vad det verkar?

1225 Eriksson

Här sen Apr 2003

Trådstartare
ok tack för svaren...

tänkte på det angående awd eller rwd hur är skillnaden att köra på is? har aldrig kört en awd så jag vet inte om jag skönmålar dem:) svårt att testa en nu med ju är det svårt att åka bra med awd att få dessa fina uppställ??

hur mycket skiljer det i busfaktor mellan rwd och awd vid halk och grus körning?

man kanske inte behärskar awd så bra som man bör för att det ska vara kul...

Stockholm
Här sen Jan 2003

325iX (awd) driver 63% bak, och beter sig som en rwd fast den krafsar lite fram oxå så du får bra fart

roligt lär du ha i vilket som.. men iX drivlinan är inte världens hållbaraste, så över 250hk ska du nog inte gå med allt för brutal körstil... polarn har ~220 i sin (säger han så säg 200 då... hehe) och det håller men många som snikturbokonverterat rasar bara drivlinan.. kommer dock inte ihåg vad som ger efter sig men har för mig de va framdiffen mm.

största problemet med AWD... fegar du åker du av..

BMW Abuser
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Ja just det, hade glömt det fällbara baksätet i e36 coupé.
325 ix är grymt kul på halt före. Hade själv en sierra xr4x4 med samma fördelning av drivningen men BMW:n var riktigt mycket bättre. Det visade sig tydligt att känslan var riktig på tider med likvärdiga däck och vi provade med varandras bilar.

Här sen Apr 2003

Trådstartare
ok tack för alla bra svar!...då låter det ju som att ix är en bra bil då...hade inte tänkt trimma alls..max avgas filter typ..nackdelen är ju att den är nästan 150 kg tyngre än en rwd..får försöka hitta någon och provköra lite...man känner ju av hur fort det går iaf..

mm svårt val..har hört att det inte är bra att sänka ix någon som vet nåt om det??

Mvh

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

1225 Eriksson skrev:
ok tack för alla bra svar!...då låter det ju som att ix är en bra bil då...hade inte tänkt trimma alls..max avgas filter typ..nackdelen är ju att den är nästan 150 kg tyngre än en rwd..får försöka hitta någon och provköra lite...man känner ju av hur fort det går iaf..

mm svårt val..har hört att det inte är bra att sänka ix någon som vet nåt om det??

Mvh

"Sänker" du en ix/xi så hamnar drivaxlarna i en knepig vinkel som gör att de slits snabbare. I övrigt så ska det inte vara något problem.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003

Trådstartare
ok det vill vi ju inte vara med om...antar att de är ganska dyra att byta med.. thumbs down

någon med erfarenheter om hur mycket extra de slits? har sett en som är till salu inte långt från mig men den är sänkt....ska man köpa org dämpare,fjädrar till den om man köper den?

Ekerö
Här sen Jun 2004

4wd = mer grejjer som kan gå sönder, är det bara för bus så röstar jag för bakhjulsdrift, det är oxå kul på halt underlag samt att man kan fega ur när det börjar gå fort...

Jönköping
Här sen Sep 2005

Jag har en E30 325iX (2D) sedan i höstas och min erfarenhet är att den är ungefär lika rolig som en rwd-bil på snö, men lite tråkigare på grus. Det beror nog delvis på att jag är för feg för att köra så fort att det går brett på grus, och inte kan vänsterbromsa och sånt. Dock kan man köra grymt fort på grus. Rekommenderas. thumbs up

Buell XB12S -08
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

4wd ær kul på alla underlag jæmfort med alla andra alternativ i min værld.
Som tidigare skrivet så ær det ingen nackdel att ladda friskt, i synnerhet om man har en undermotoriserad 4wd, 325an dæremot bor det inte vara något problem med-ju mer motor du har, desto lættare ær det.
Jag "lærde" mig kora 4wd i en Audi 80quattro med 90hk, det går att kora sinnessjukt fort på is med en sån också-men det kræver ett amtal varv innan spærrarna mellan oronen slæpper...

Det kræver dæremot lite ovning innan man lært sig vid vilka tillfællen man ska koppla ur och hoppas, och nær det bara ær att fortsætta hålla fullt och vænta på att svængen ska ta slut-skitkul alltå

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Allmänt banåkaforum
2980 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande