Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2980 besök totalt |
skillnad på 4 vs 2 dörrar?
Hej! funderar på att köpa mig en bmw e30 325 och ha som busbil..kommer eventuellt bli en med awd...det jag undrar är om det är någon skillnad på om det är en 2 eller 4 dörrars bil? ska in med halvbur och rensa inredningen ganska mycket hade jag tänkt, 4 d väger väl lite mer antar jag men finns det nåt positivt med dem? har hört det sägas att de är mer vridstyva stämmer detta? fördelen med en awd är ju vinterkörning då jag är sugen på att testa iskörning! dock så tar det ju lite effekt... så spelar det någn roll med antal dörrar? _________________ Tobias Eriksson |
||
Re: skillnad på 4 vs 2 dörrar?
Jag antar att du menar tvärtom mot vad du skrev, att en 2-dörrars är mer vridstyv än 4-dörrars, för det är så det är ![]() |
||
Jag såg några siffror från en länk på autopower, det var visserligen e36 det handlade om där men i de tabellerna var 4d både lättare och vridstyvare än 2d. Låter konstigt i mitt huvud.
Ska man i med bur hjälper man väl upp vridstyvheten rätt ordentligt känns det som. Speciellt helbur med stöttor även mot främre fjäderbenstornen. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||
För normal "bus-användning" så har det ingen avgörande betydelse om bilen har 2 eller 4 dörrar,
många andra saker är viktigare; Däck, Förare, Chassi etc. (Sagt av killen som rejsar med en cab ![]() Se till att hitta ett så friskt utgångsobjekt som möjligt bara, så löser sig resten. ![]() _________________ -- |
||
Skillnaden 2 resp 4-dörrars beror ju på konstruktionen, hur b-stolpen ser ut, om baksätet är fällbart eller ej mm. BMW e36 t ex skiljer ju väldigt mycket i karossen mellan coupé och sedan, yttermåtten är olika, coupéns fällbara baksäte gör den mindre vridstyv och den har därför behövt förstärkas vilket gjort den tyngre. Har sämre koll på e30 men hör på Autopower, de har garanterat svar!
_________________ Jens Höstbo |
||
Det låter inte alls omöjligt att en 4-dörrars kaross är mer vridstyv än en 2-dörrars dito. Dörröppningarnas storlek bör ju ha betydelse för styvheten och på 2-dörrars coupéer så bukar dörröppningarna vara betydligt större. Stora avstånd med noll stagning mao.
Slänger man i en bur så har det troligtvis ganska liten betydelse vilket man väljer då detta kan kompenseras med lite smarta rördragningar. Kolla bara på Peugeot 307 CC (cabriolet) som körs i WRC, den lär inte direkt vara sladdrig så att säga... _________________ Fredrik Ljungkvist ![]() ![]() |
||
Det sägs att det kan vara enklare att få till bur+3punkt i en 4dörrars (eftersom bältesfästet är längre fram). Bur efter coupékaross i en 4dörrars verkar vara poppis vad det verkar?
|
||
ok tack för svaren...
tänkte på det angående awd eller rwd hur är skillnaden att köra på is? har aldrig kört en awd så jag vet inte om jag skönmålar dem:) svårt att testa en nu med ju ![]() hur mycket skiljer det i busfaktor mellan rwd och awd vid halk och grus körning? man kanske inte behärskar awd så bra som man bör för att det ska vara kul... _________________ Tobias Eriksson |
||
325iX (awd) driver 63% bak, och beter sig som en rwd fast den krafsar lite fram oxå så du får bra fart
![]() roligt lär du ha i vilket som.. men iX drivlinan är inte världens hållbaraste, så över 250hk ska du nog inte gå med allt för brutal körstil... polarn har ~220 i sin (säger han så säg 200 då... hehe) och det håller men många som snikturbokonverterat rasar bara drivlinan.. kommer dock inte ihåg vad som ger efter sig men har för mig de va framdiffen mm. största problemet med AWD... fegar du åker du av.. ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
Ja just det, hade glömt det fällbara baksätet i e36 coupé.
325 ix är grymt kul på halt före. Hade själv en sierra xr4x4 med samma fördelning av drivningen men BMW:n var riktigt mycket bättre. Det visade sig tydligt att känslan var riktig på tider med likvärdiga däck och vi provade med varandras bilar. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||
ok tack för alla bra svar!...då låter det ju som att ix är en bra bil då...hade inte tänkt trimma alls..max avgas filter typ..nackdelen är ju att den är nästan 150 kg tyngre än en rwd..får försöka hitta någon och provköra lite...man känner ju av hur fort det går iaf..
mm svårt val..har hört att det inte är bra att sänka ix någon som vet nåt om det?? Mvh _________________ Tobias Eriksson |
||
Re:
"Sänker" du en ix/xi så hamnar drivaxlarna i en knepig vinkel som gör att de slits snabbare. I övrigt så ska det inte vara något problem. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
ok det vill vi ju inte vara med om...antar att de är ganska dyra att byta med..
![]() någon med erfarenheter om hur mycket extra de slits? har sett en som är till salu inte långt från mig men den är sänkt....ska man köpa org dämpare,fjädrar till den om man köper den? _________________ Tobias Eriksson |
||
Jag har en E30 325iX (2D) sedan i höstas och min erfarenhet är att den är ungefär lika rolig som en rwd-bil på snö, men lite tråkigare på grus. Det beror nog delvis på att jag är för feg för att köra så fort att det går brett på grus, och inte kan vänsterbromsa och sånt. Dock kan man köra grymt fort på grus. Rekommenderas.
![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
4wd ær kul på alla underlag jæmfort med alla andra alternativ i min værld.
Som tidigare skrivet så ær det ingen nackdel att ladda friskt, i synnerhet om man har en undermotoriserad 4wd, 325an dæremot bor det inte vara något problem med-ju mer motor du har, desto lættare ær det. Jag "lærde" mig kora 4wd i en Audi 80quattro med 90hk, det går att kora sinnessjukt fort på is med en sån också-men det kræver ett amtal varv innan spærrarna mellan oronen slæpper... Det kræver dæremot lite ovning innan man lært sig vid vilka tillfællen man ska koppla ur och hoppas, och nær det bara ær att fortsætta hålla fullt och vænta på att svængen ska ta slut-skitkul alltå ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2980 besök totalt |