Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1579 besök totalt |
Lägsta fart på Kinnekulle?
Jag satt och funderade lite på utväxlingar i växellådor och hur de stämmer med Kinnekulle ring. Då slog det mig att jag nog inte har tvåan i nånstans på varvet. Vart har man egentligen lägsta farten och hur lågt är det? Kan den vara runt 70-80 km/h och detta i kurvan ut på rakan? eller är det efter TV-kurvan? Ledning: FWD-turbo som åker på ca 1.06-1.08 normalt. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Från vad jag kommer ihåg när jag åkte i söndags så är väl ingången till start och mål kurvan långsammast och 70-80 stämmer nog bra där. Jag använde trean, vilken egentligen är lite i längsta laget för kullen, överallt utom rakan och kurvan under bron. Med R-däck och högre kurvhastighet blir nog trean med Porschen en bättre växel på kullen.
När jag hade långsammare bilar framför in i kurvan som släppte om på rakan använde jag tvåan. Kanske borde använda tvåan alltid där, men det går ju att spinna där om man mosar på fullt på tvåan.... För normala bilar är väl en trea som jobbar bra mellan 70 och 150 optimalt på kullen, men ett sånt register finns kanppt som är optimnalt för räserkörning. Min gamla S3:a med björnstarkt mellanregister var bra, där trean precis tog slut på rakan efter kvarnkurvan i ca 140 och bra acc på trean på alla långsammare ställen. Vet inte om du blev klokare av mina erfarenheter? _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Kullen är den banan där jag växlar allra minst (två gånger per varv).
Jag har en gång roat mig med att åka hela varvet utan att växla en enda gång, på det tappade jag endast ½ sekund. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ja just det, så var det för mig också. Tvåan är egentligen en bättre växel i depåböjen men då har jag dels svårt med fästet för innerhjulet och måste dels växla precis när jag går ur böjen. Undrar om man skall satsa på en högre utväxling så bilen gör runt 120 på tvåan istället för 100 eller om det blir en tokig mellanutväxling på kullen som är ännu svårare att nyttja.
Trean skulle i så fall höjas från 146 till ca 155 km/h. (Det är nästan ett år sen jag var där senast, > ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Min tvåa gör dryga 110 vid varvstoppet och den tog slut innan böjen var slut även om jag inte stampade fullt förrän en bra bit efter apex. Därför känns trean bättre. Då kan jag ge fullt en bit innan apex. Jag tror att vi kan göra ganska vettiga jämförelser trots de fundamentalt stora skillnaderna på bilarna då farten verkar vara densamma. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag tror våra bilar är ganska olika olika delar av banan, speciellt det här med att ge tidig gas i utgångarna av böjarna. Där liksom i inbromsningarna tappar jag jättemycket gentemot svansmotor-Porschar.
Vad åker du på ungefär? runt 1.05 eller? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
![]() ![]() Daniel åker med PCS där tidtagning inte är tillåtet, så han har inte en aning om varvtider ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Nej det är ju klart. Jag har dock erfarenheter av att folk kommer tjoande att man åkt si och så fort och just dessa siffror brukar jag ha svårt att glömma...Kanske var likadant för Daniel. Eller så känns det som 1.04 eller 1.06 när man åker ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
När jag kör där känns det som 1.30 (men det beror nog på att jag kör på 1.30 ![]() Man kanske skulle plugga igenom Kullen under spårval några gånger till, det behövs... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Min bil gör 125 ung på varvstoppet 2:an. det innebär oftast att jag växlar upp precis där kurbsen slutar i depåböjen. Bakhjulsdrift med diffspärr gör att man kan kliva på fullt väldigt tidigt vilket man har igen på hela "rakan". Dock är det lätt att överdriva och snurrningar har ju hänt vid ett flertal tillfällen i den kurvan (dock inte för mig). Sen upp på 3-4-5 til kvarnen alt. varvstoppet på 4:an. Sen efter kvarnen så är det knixigt om man skall gå på stoppet 3:an eller växla upp och sen ner på 3:an igen. Sen är det 3:an hela vägen ner till depåböjen igen. Har dock inte åkt iår på kullen så vi får se hur den går nu när den väger några hundra kilo mindre än orginal. om du höjer utväxlingen så lär väl risken för innerhjulsspinn minska oxo? Annars om du har tänkt ta ner lådan så satsa på en diff. det har du nog igen mer än att försöka ändra utväxligen. det finns ju andra banor att åka på oxo ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jag har varit där i år, sugmotor kallas det.
![]() Jag kör på trean och fyran, fyran lägger jag i på rakan utanför depån någonstans och sedan kör jag på den bort till molins knäpp, där lägger jag i trean igen. Maxfarten på trean ligger väl vid 130+ någonstans och maxfarten på tvåan är väl ungefär 80+ och tvåan använder jag som sagt inte. En sommar för några år sedan så körde jag med en original 2-liters 8v istället, d.v.s. ingen toppeffekt men hyfsat vrid, då körde jag bara på fyran och femman och varvtiderna var väl ungefär som de brukade. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||
Vi åker på tvåan, trean och fyran lite här och var på kullen...om det är lite trångt med trafik och så kan faktiskt ettan hoppa i.
Men det är väl ingen riktigt relevant jämförelse då det inte är några bekymmer att dra ladugårdsväggen till 110 på ettan... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Hastighetsmätaren visar att farten är högre ut ur kurvan på fyran istället för trean. Jag förlorar lite acc ut från kurvan, men farten är ju mellan 105 och 110 km/h när jag ska börja gasa så då räcker det med fyran. Trean gör bara att det spinner mer på innerhjulet och dessutom tar det tid att lägga i fyran igen på vägen ner under bron.
![]() _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||
Jag har faktiskt ingen susning vilken tid jag åker på, med precis den anledningen som Pär påpekade. Därmed vet jag inte vad någon annan i gruppen åkte på heller. Jag har bara hört att en 964:a på gatdäck har av en bekant körts på 1.06 på kullen. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag kollade aldrig riktigt på mätaren vid någon referenspunkt vilken skillnad det var i hastighet i början på rakan mellan 2:an och 3:an genom kurvan. Det kändes snabbare med 2:an men det gör det alltid. Och jag var aldrig nära släpp då som du säger diffbroms gör sitt jobb bra i den kurvan. Något jag däremot testat är att köra igenom den troligen ännu långsammare Ejes kurva på gelleråsen på 2:an kortväxla innan svackan till 3:an alternativt 3:an hela vägen igenom och då had jag högre hastighet innan bromsningen till hårnålen på 3:an. Det kändes långsammare men var snabbare. En lugn bil och tidig gas ska inte underskattas. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag använder trean hela varvet förutom i slutet på rakan där jag lägger i fyran, varvstoppet på trean går i precis vid depå utsläppet. Har provat att lägga i tvåan i kurvan innan start å målrakan men det resulterar endast i hjulspinn och problem i utgången av kurvan
![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
Senast jag körde på Kinnekulle körde jag med jättekluns-omegan. Använde bara 3an utom kanske 100 meter på start/mål rakan, där jag kunde lägga i 4an. Bilen gör ca 150 på 3an, jag kom upp i 160 strax innan knycken under bron. In i depåböjen vet jag inte vad jag kan ha haft för hastighet, men runt 70-80 borde inte vara omöjligt. Tider tog jag aldrig, lite svårt att knappa på färddatorn och hålla klumpedunsen på banan samtidigt.
Jag har bara kört där på Bilsports "en dag på racerbanan", så det var instruktörer med hela tiden. De tyckte också att jag kunde köra på 3an hela varvet, med lite vrid så går ju det bra... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Kollade mina GPS-logar från sammträffen i Juli. Kurvan innan rakan är den långsammaste.
Jag använder trean hela tiden utom på rakan då fyran åker i. Vissa gånger åker fyran i i utgången av kvarnen också, dock inte vanligt. BMW02 med 4,11 i bakaxeln och 15tum 185x55. 6000 varv på trean är ca 120 km/t /Anders C _________________ /Anders C |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1579 besök totalt |