Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorjournalen, sex hot hatches på Falkenberg m.m.
1, 2, 3   >>
8745 besök totalt
Peter Sundfeldt
Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
I kväll kör vi Mazda 3 MPS mot några klasskompisar. Tyck gärna till om upplägget, utan artiga skygglappar. Det här forumet har ju gett sådan feedback tidigare. Övriga nya bilar i kväll är till exempel Honda Civic Type R, Opel GT och Peugeot 207 CC.

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Ni som ser, skriv en sammanfattning för oss som lever i exil utanför rikets gränser.

Lund
Här sen Nov 2005

Hmm tittar inte så mkt på tv så vilken kanal är det ikväll samt tid?

Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Re:

Banzai skrev:
Hmm tittar inte så mkt på tv så vilken kanal är det ikväll samt tid?

Kanal 9
Tid: 21:00

Banzai
Lund
Här sen Nov 2005

Tack thumbs up

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Nu i helgen såg jag "Mazda preformence driving" på Hockenheim,
De körde MPS3, MPS6, RX8.

MPS3 var väll den bilen som "såg" ut att ha bäst fart under tofflorna iaf!
Jädrar vad man hörde att turbon jobbade

Sen om den är rolig på banan är svårare att gissa, den såg ut att hålla ett fint spår
med orginal däck.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Peter Sundfeldt skrev:
I kväll kör vi Mazda 3 MPS mot några klasskompisar. Tyck gärna till om upplägget,

Peter, du VET att vi har tjatat huvudet av Kanal5 om att ta tillbaka MJ, så du kan lungt veta att många samlas
framför tvn på tisdagar!

NI ÄR SUVERÄNA thumbs up

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Peter Sundfeldt skrev:
Tyck gärna till om upplägget, utan artiga skygglappar.

Will do!

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Här kommer mina synpunkter på "hot hatch-inslaget" (i en Plus/Minus/Intressant-sammanfattning):

Jättebra med varvtider thumbs up
En kul och bra test, givet den (relativt) begränsade tiden. thumbs up
Bra sammanfattning på slutet. thumbs up

Var är hjälmen Peter? alla via andra använder hjälm på bana (t.o.m. i slalom). thumbs down thumbs down

Lite fler omdömen om varje modell (i samband med körning) hade varit på sin plats.
Jag tycker inte BMW 130 hör till samma (pris-)klass (speciellt om man ska ha någon form av utrustning).
Kul med en test i tv som tidigare bara varit motortidningarna förunnad.

Göteborg
Här sen Dec 2002

Intressant reportage, kanske en lite färgad fråga men ändå, varför var t.ex. inte Opel Astra OPC med i reportaget? Borde ekonomiskt passa in bättre i segmentet än BMW 130 och en hot hatch är det iaf? Hade varit kul att se de testade bli ytterligare en.

Sen att OPC:n saknar diffbroms och blir understyrd är jag medveten om, men det hade varit kul att få höra ärliga kommentarer (Top Gear kan inte köra fwd om bilen.

Mazda gör helt rätt med en sak om 3 MPS och det är diffbroms!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Peter Sundfeldt
Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Tackar för synpunkterna så långt. Det där med Astra OPC har du helt rätt i, men dels kunde vi inte få loss någon från Opel och dels tyckte produktionsledningen att det räckte med sex bilar när jag ville ha med Astran. Att köra med en privat Astra OPC var helt uteslutet från min sida, ville bara köra bilar sanktionerade från importören.

Hjälmfrågan är också bra, där var det helt enkelt så att den glömdes hemma i Göteborg i hastigheten. Natten före tillbringade jag nämligen på BB då en liten Ian kom till världen. Var inte helt utsövd, men kände mig ändå rätt fit på banan. Hade också ett 7 man starkt inspelningsteam som hjälpte mig hela dagen. Har aldrig känt mig så avslappnad under en inspelning, kunde helt koncentrera mig på min uppgift; att köra bilarna och säga (förhoppningvis) rätt saker.

Annars är det lite konstigt det där med hjälm, när vi kör en gatbil på banan har vi ingen men när vi kör en tävlingsbil är hjälmen på. Fasen, jag har ju gjort ett inslag med Jaguar XKR och Aston Martin Vantage som sänds om ett par veckor. Då kör vi på också på Falkenberg utan... hjälm.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Peter Sundfeldt skrev:
Natten före tillbringade jag nämligen på BB då en liten Ian

Man får ta av sig hatten och gratulera! <-- Förtydligande: ohämmad glädje över att en ny liten parvel kommit i dagern.

Tusan vad off topic det blir i den här tråden men det får man nog ta! Motorjournalen berör.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Bra inslag! Men RFT är djävulens påfund...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Jag kollade precis på min inspelning från kvällen då jag inte var hemma
Mycket kul å se thumbs up Sen skiljer det ju kanske lite i pris mellan bilarna men å andra sidan så sa ni att ni ville hitta snabbaste "hot-hatch" S3:an saknades väl kanske, den ligger ju i samma prisnivå som 130:n. Sen är det som jag sagt förut för jäkligt att BMW envisas med RFT-däck. Hade BMW:n haft "normala" sportdäck hade Mazdan inte haft en suck!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Impad att få till sex kul bilar på en bantest. Krävdes mer än en kafferasts logistik kan tänka Jag uppskattade speciellt köromdömena kring balans, beteende, bromsar o sånt när man tar i lite extra

Testet av om kromad armbåge sänker toppfarten på Opel GT var Det såg ut att vara en kul testslinga Opel byggt (men kort? samma kurvor många ggr ) ? Tredimensionellt upp o ner är alltid roligare än platt! thumbs up

Det absolut enda bottennappet var som vanligt "kändis kör bil på Falkenberg". Det inslaget håller inte alls IMHo.

Sen tycker jag att ni ska vara lite försiktiga med alltför mycket uppsnabbade snabbklippta sekvenser med kul körning på kurviga vägar på fel sida vägen. Var lite för mycket sånt i en del av Type R testen IMHo. 1 st. snävt skuren kurva är väl en sak. Men en hel sekvens med snabbklipp med musik o (häääärligt) motorljud känns som det drar lite lite lite åt Getaway in Stockholm helt i onödan

Mellansnacken ni kör med är perfekta Kul, entusiastiskt, men opretentiöst. Ni prickar in det perfekt: "Jepp, vi bilnördar är lite galna". "Ta lite te".

Nåt inslag blev lite rumphugget, var det Maseratin tror jag (fast det gjorde inget, behövde inte veta mer om den, hehe) eller var det om 207 RC som tog slut lite väl plötsligt...

Just att ni kör programmet för entusiaster och inte fegar ut med att blanda in stortest av minibussar, test av barnstolar eller takräcken uppskattar jag. Dessutom att det är en hel del om hur bilarna beter sig när man tar i lite extra på bana (både billiga, dyra, nya och gamla bilar), kan det bli mer rätt tv-program för mig? Näääää!!! thumbs up När kommer det ett stort inslag om slalom Precis lagom mycket om hur bilarna ser ut, sånt är ju ingen imun mot Rätt fälgar, lackad detalj, kommentar om snygga detaljer med en extra kommentar om det är fejk/ingen funktion och ni har båda en härlig dos av humor, en extremt vital del i programmet

Hoppas konceptet håller thumbs up thumbs up Här på Rejsa är nog de flesta redan helt sålda på säsongens upplägg, just här på Rejsa är det ju som att sparka in öppna dörrar, hahahaha!

Kul när ett tv-program börjar med att Rejsa omnämns

Hjälmen på bana är redan kommenterad. Top Gear/ Fifth gear kör ju utan när de kör själva. Jag är lite kluven kring det. Det ska ju inte behövas trelagers nomex för att testa en bil på ett flygfält. Men en hjälm och långärmat känns som en bra grundsetup.

Som sagt, ett inslag kring slalom vore skoj, jag tror många som aldrig prövat sin bil skulle bli glatt överaskade vad det handlar om och möjligheterna att testa. Run what you brung. Lär dig MASSA om hur din bil beter sig. Och det känns som det går undan som f***n när man kör även "bara" en slalom :woot:

om ni blir toknördiga så vore ju ett inslag kring enklare loggning vara intresant. Kör du mjukt eller hattar du hit o dit? Hur ser ditt spårval ut? Vad kan man otroligt enkelt läsa ut ur ett traction circle diagram. Basic grejer om körbeteende..... fast det kanske är för nischat o nördigt?

(ps grattis till den lille )

Västerås
Här sen Jan 2004

Går programmet i repris nån annan dag??

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Petri skrev:
Går programmet i repris nån annan dag??

Ev:

Motorjournalen
(repeat)
2007-05-26 16:05 - 17:00

enligt mitt mediacenters programguide

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Skit, var det tisdag nyss
Vart får man tag på en repris?
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Ev:

Motorjournalen
(repeat)
2007-05-26 16:05 - 17:00

enligt mitt mediacenters programguide

Enligt www.kanalnio.se stämmer det. Laddar inspelningsmaskinen!

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är det ngbn som vet om man kan hitta avsnittet på nätet?
Har inte kanal9 >

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

http://www.btmon.com/torrent/motorjournalen thumbs up

Se till att fortsätta seeda när ni har laddat klart så att andra också får ner den snabbt!

Allmänt banåkaforum
Motorjournalen, sex hot hatches på Falkenberg m.m.
1, 2, 3   >>
8745 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande