Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 55151 besök totalt |
_________________ Pegasus 7Plus |
||
Sliter fortfarande med att ta loss flygeln.. Bensintanken är borttagen, hur får man ut sista decilitern? Nästa gång jag är där ska flygeln loss, den är helt rutten mot sandplåten som också ska bort på nåt sätt.
Troligen bygger jag en jigg till slut för att kunna rotera den medans jag jobbar på undersidan. Lite jobb på vägen har jag hunnit med. Plåtarna som håller dörrgångjärnen var klart massiva, ska leta titan. ![]() Samma med kofångarjärnen fram, det blir troligen en lättare rörkonstruktion istf massivt järn. Huvgångjärnen var också onödigt tunga, mitt nya i komposit väger 55 gram istf originalets 250 gram. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Re:
Är inte det Rasmussens gamla? Tycker jag känner igen den... Sorry för trådnappningen ![]() _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||
o/T.. Sorry!
Stefan Axelsson, det var väl en sådär 100 år sen..? Det kan säkert vara Rasmussens, köpte den av Micke Kosunen. Jag och Micke brukade hålla till hos Lars "Lus".. Arne, bygg en jigg! Det har jag till min Escort, det är klockrent ![]() Får man använda titan? Ska du rejsa historiskt, kan du nog glömma både titan och komposit.. ![]() Mvh _________________ Håkan Persson |
||
Har börjat kapa stål till jiggen redan.. ska bara skaffa några meter fyrkantrör med 3mm gods att bygga av.
Komposit.. äh, jag geggar ner det med lite mull, säger att det är kompost och skyller på stavfel ![]() Allvarligt så bygger jag för retroracing, en tiondel av bugeten för att få köra rejs. _________________ Arne Lindgren |
||
7-länk med ramrod-stag tror jag ger den optimala kompromissen avseende roll- och pitchprestanda....
![]() *Hejas på av Arne IRL parallellt...* _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Mera planering..
En träprofil som jag kan fixa ett plåt-z utifrån för att hänga upp glasfiberskärmarna i överkant. ![]() och en tvärsnittsprofil av en B230 så jag kan se var den hamnar. Nu står 'oljetråget' på framvagnsbalkens kant och den balken är i samma höjd som rambalkarna.. 10cm markfrigång alltså. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Mera planering.
Toppen och ev planing. Börjar med koll av själva förbränningsrummets storlek. Fönsterkitt.. Och gladpack under för att inte klägga ner tändstiftet. ![]() Kollvägning ![]() Sen gjorde jag en test till med bara lite gladpack på stiftet, wd40 som släppspray och bättre utjämning. Samma vikt.. Fast det var ju volymen jag ville åt. ![]() 40 ml i ett mätglas, knåda kittet till en korv och läsa av.. 95-40=55 cubikcentimeter. om jag antar tillfälligt att packningen är noll mm och kolven vänder precis vid ytan ger det en kompression på 11,5. om topp-packningen är en mm blir kompessionen 10,3 och om kolven vänder en millimeter under ytan blir det 9,3 Återstår att kolla dom värdena. Sen jagar jag måttet oplanat på en 351-topp. VOC gav tyvärr inget utom en hänvisning till mått som finns i SHB.. ? Vad nu SHB är? Nån som vet? Knappast Handelsbanken.. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
SHB betyder antagligen ServiceHandBoken. Tyvärr har jag igen sån tillgänglig nu, men ett svaaagt minne säger 146,1mm höjd från packningsplan till packningsplan som standardmått. om det nu är en Volvo 531-topp du menar?
_________________ Johan Eriksson |
||
Re:
oki.. naturligtvis. Tack! Min är nu linjalmätt til 145,5 (+-0,1 mm). Då vet jag, då är den planad. Hmm.. B230FB har komp 9,3, den siffran som jag fick vid mitt hypotetiska resonemang med 1 mm packning och 1 mm från kolv till däcket vid ödp. om jag okulärbesiktar och antar att ytan som slipas bort som ligger innanför borrningen är ca 1/5 av borrningen skulle innebära att jag tappat ca 0,6 - 1/5 = 0,5 mm. En ny vända i excelarket med 0,5 mms packning istf 1 mm skulle ge en kompression på 9,8 Planar jag 0,5 mm till blir kompet ungefär 10,3. Tack än en gång, du hjälpe mig långt på väg. _________________ Arne Lindgren |
||
Geggar ner mig ändå mer i mät-, planera och leta-grejor-stadiet..
Nu vet jag hur långa fjäderben jag kan ha. ![]() Måttet A - B är 48 cm på caprin när hjulnavet sitter där jag vill ha det. På en Volvo 240 är motsvarande mått 58 cm, nu måste jag leta kortare dämpare. Det finns nån sorts förlängning för volvo-240-ben som gör att spindelleden hamnar 4-5 cm lägre än original. Frågan är om dämparen sjunker ner i den förlängningen. _________________ Arne Lindgren |
||
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewforum.php ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Re:
Det är bara för att vi också vill ha en chans... ![]() |
||
Nånting händer i alla fall..
Bakaxeln provupphängd på plats. ![]() ![]() Ett insug för Weber45-or elelr snarare för separata spjällhus: ![]() Ett lättat svänghjul, insuget, ett bussningspaket från locost ![]() ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Det börjar närma sig beställning av sprut.. MSI med V3, extrakoden, EDIS tändsystem med wasted spark från trigger-wheels.com, en knacksensormodul från http://www.megamanual.com/ms2/.. ska egentligen vara till MSII men MSI behöver en knackförstärkare och den här känns bättre än att rota på skrotar efter en Saab APC. Den här kan dessutom blinka med en LED som varning.
Sist så.. tomgången.. Det känns som om det blir en vanlig värmestyrd ventil typ pug-jetronic, jag ska ju köra rejs så finliret med avgashanteringen får vänta tills allt jag vill ha finns i MSII. Stimulatorbyggsats blir det väl också, och ett egenbyggt reläkort/dosa med plusutgång efter alla 8-säkringar så jag slipper fundera om allt får ström. Och en liten motsvarande dosa med 8 lysdioder och en jordbrytare. En sån här beställde jag idag. http://www.hqtec.se/pc-46-3-lc-1-db. Formen för glasfiberhuven än nästan klar, växellåda och dummymotorblock ska jag hämta i helgen. _________________ Arne Lindgren |
||
Pansarol tål inte bensinspill.. det blir 2komp i motorrummet.
Huvformen närmar sig fullbordan.. Det gråa i hörnen är där jag spacklat och målat över med topcoat, och slipat med 200-korn. Topcoat blir tjockare än hammarlack. Sen ska det slipas med 600korn och med 1200, sen med rubbing. http://i97.photobucket.com/albums/l227/arne_lindgren/GRP/Huvform_200korn.jpg Baksidan på formen.. två lager matta, och förstyvningar med VP-rör. Kolla skylten på vattentunnans kran förresten ![]() http://i97.photobucket.com/albums/l227/arne_lindgren/GRP/Huvform_baksida.jpg _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 55151 besök totalt |