Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1977, Suzi, en Retroracer
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
55151 besök totalt
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172




Skön bil!

http://www.muecke-motorsport.de/

Kommer i marsnumret av Classic Ford.

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
Sliter fortfarande med att ta loss flygeln.. Bensintanken är borttagen, hur får man ut sista decilitern? Nästa gång jag är där ska flygeln loss, den är helt rutten mot sandplåten som också ska bort på nåt sätt.

Troligen bygger jag en jigg till slut för att kunna rotera den medans jag jobbar på undersidan.
Lite jobb på vägen har jag hunnit med. Plåtarna som håller dörrgångjärnen var klart massiva, ska leta titan.
Samma med kofångarjärnen fram, det blir troligen en lättare rörkonstruktion istf massivt järn.

Huvgångjärnen var också onödigt tunga, mitt nya i komposit väger 55 gram istf originalets 250 gram.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Re:

old blue oval skrev:
Capi är en trevlig vagn, grattis! otroligt skick på golvet
Lägger upp 2 bilder (igen..) på min gamla 3.0 GTXLR från -71.



/Hp


Är inte det Rasmussens gamla? Tycker jag känner igen den... Sorry för trådnappningen

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



o/T.. Sorry!

Stefan Axelsson, det var väl en sådär 100 år sen..?
Det kan säkert vara Rasmussens, köpte den av Micke Kosunen.
Jag och Micke brukade hålla till hos Lars "Lus"..

Arne,
bygg en jigg! Det har jag till min Escort, det är klockrent thumbs up
Får man använda titan?
Ska du rejsa historiskt, kan du nog glömma både titan och komposit..

Mvh

_________________
Håkan Persson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
Har börjat kapa stål till jiggen redan.. ska bara skaffa några meter fyrkantrör med 3mm gods att bygga av.

Komposit.. äh, jag geggar ner det med lite mull, säger att det är kompost och skyller på stavfel

Allvarligt så bygger jag för retroracing, en tiondel av bugeten för att få köra rejs.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



7-länk med ramrod-stag tror jag ger den optimala kompromissen avseende roll- och pitchprestanda....

*Hejas på av Arne IRL parallellt...*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
Mera planering..

En träprofil som jag kan fixa ett plåt-z utifrån för att hänga upp glasfiberskärmarna i överkant.


och en tvärsnittsprofil av en B230 så jag kan se var den hamnar. Nu står 'oljetråget' på framvagnsbalkens kant och den balken är i samma höjd som rambalkarna.. 10cm markfrigång alltså.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
och så har jag fått jobb igen och kan investera.. första köpet blir väghållningsboken så jag kan käfta med mer på fötterna med expertisen härinne.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
Mera planering.

Toppen och ev planing. Börjar med koll av själva förbränningsrummets storlek.
Fönsterkitt.. Och gladpack under för att inte klägga ner tändstiftet.

Kollvägning

Sen gjorde jag en test till med bara lite gladpack på stiftet, wd40 som släppspray och bättre utjämning. Samma vikt..
Fast det var ju volymen jag ville åt.


40 ml i ett mätglas, knåda kittet till en korv och läsa av.. 95-40=55 cubikcentimeter.
om jag antar tillfälligt att packningen är noll mm och kolven vänder precis vid ytan ger det en kompression på 11,5.
om topp-packningen är en mm blir kompessionen 10,3 och om kolven vänder en millimeter under ytan blir det 9,3
Återstår att kolla dom värdena. Sen jagar jag måttet oplanat på en 351-topp. VOC gav tyvärr inget utom en hänvisning till mått som finns i SHB.. ? Vad nu SHB är? Nån som vet? Knappast Handelsbanken..

_________________
Arne Lindgren
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



SHB betyder antagligen ServiceHandBoken. Tyvärr har jag igen sån tillgänglig nu, men ett svaaagt minne säger 146,1mm höjd från packningsplan till packningsplan som standardmått. om det nu är en Volvo 531-topp du menar?

_________________
Johan Eriksson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
Re:

JE Jr skrev:
SHB betyder antagligen ServiceHandBoken. Tyvärr har jag igen sån tillgänglig nu, men ett svaaagt minne säger 146,1mm höjd från packningsplan till packningsplan som standardmått. om det nu är en Volvo 531-topp du menar?


oki.. naturligtvis. Tack!
Min är nu linjalmätt til 145,5 (+-0,1 mm). Då vet jag, då är den planad.

Hmm.. B230FB har komp 9,3, den siffran som jag fick vid mitt hypotetiska resonemang med 1 mm packning och 1 mm från kolv till däcket vid ödp.
om jag okulärbesiktar och antar att ytan som slipas bort som ligger innanför borrningen är ca 1/5 av borrningen skulle innebära att jag tappat ca 0,6 - 1/5 = 0,5 mm.
En ny vända i excelarket med 0,5 mms packning istf 1 mm skulle ge en kompression på 9,8

Planar jag 0,5 mm till blir kompet ungefär 10,3.

Tack än en gång, du hjälpe mig långt på väg.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
Geggar ner mig ändå mer i mät-, planera och leta-grejor-stadiet..

Nu vet jag hur långa fjäderben jag kan ha.



Måttet A - B är 48 cm på caprin när hjulnavet sitter där jag vill ha det.
På en Volvo 240 är motsvarande mått 58 cm, nu måste jag leta kortare dämpare.
Det finns nån sorts förlängning för volvo-240-ben som gör att spindelleden hamnar 4-5 cm lägre än original.
Frågan är om dämparen sjunker ner i den förlängningen.

_________________
Arne Lindgren
Citera
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma
Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



shit vilka coola bilder men vad kör ni för tävlingar??

_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
Re:

ESCORTMK2MANNEN skrev:
shit vilka coola bilder men vad kör ni för tävlingar??


https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=62 thumbs up

_________________
Arne Lindgren
Citera
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma
Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



ja tyvär fick jag inte va med med min bil

_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

ESCORTMK2MANNEN skrev:
ja tyvär fick jag inte va med med min bil


Det är bara för att vi också vill ha en chans...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
Nånting händer i alla fall..
Bakaxeln provupphängd på plats.



Ett insug för Weber45-or elelr snarare för separata spjällhus:


Ett lättat svänghjul, insuget, ett bussningspaket från locost thumbs up och bitar till fjäderbenen.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
Nu ska hon upp på grillställningen och roteras sakta under behandling av diverse stålborstar och annat.


_________________
Arne Lindgren
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
Det börjar närma sig beställning av sprut.. MSI med V3, extrakoden, EDIS tändsystem med wasted spark från trigger-wheels.com, en knacksensormodul från http://www.megamanual.com/ms2/.. ska egentligen vara till MSII men MSI behöver en knackförstärkare och den här känns bättre än att rota på skrotar efter en Saab APC. Den här kan dessutom blinka med en LED som varning.
Sist så.. tomgången.. Det känns som om det blir en vanlig värmestyrd ventil typ pug-jetronic, jag ska ju köra rejs så finliret med avgashanteringen får vänta tills allt jag vill ha finns i MSII.
Stimulatorbyggsats blir det väl också, och ett egenbyggt reläkort/dosa med plusutgång efter alla 8-säkringar så jag slipper fundera om allt får ström. Och en liten motsvarande dosa med 8 lysdioder och en jordbrytare.

En sån här beställde jag idag. http://www.hqtec.se/pc-46-3-lc-1-db.aspx

Formen för glasfiberhuven än nästan klar, växellåda och dummymotorblock ska jag hämta i helgen.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623


Trådstartare
Pansarol tål inte bensinspill.. det blir 2komp i motorrummet.

Huvformen närmar sig fullbordan..
Det gråa i hörnen är där jag spacklat och målat över med topcoat, och slipat med 200-korn. Topcoat blir tjockare än hammarlack. Sen ska det slipas med 600korn och med 1200, sen med rubbing.
http://i97.photobucket.com/albums/l227/arne_lindgren/GRP/Huvform_200korn.jpg

Baksidan på formen.. två lager matta, och förstyvningar med VP-rör. Kolla skylten på vattentunnans kran förresten
http://i97.photobucket.com/albums/l227/arne_lindgren/GRP/Huvform_baksida.jpg

_________________
Arne Lindgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1977, Suzi, en Retroracer
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
55151 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande