| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med val av förgasarpumpar
|
2247 besök totalt |
|
Hej, skulle behöva lite tips/råd angående vilken typ av pump jag ska använda till min bmw m30b28 (2.8 lit. rak 6:a) motor som jag ska förgasarkonvertera med 3 x solex 40dcoe. Tänkte först använda mig av facet red top, men undrar om den flödar tillräckligt. Ska man i så fall köra två facet eller är Holley blå en bättre lösning? På trendab rekommenderar man två facet pumpar i fall där man har över 170hk. Effekten jag räknat på blir ungefär 190-210hk beroende på bränsle. Är Facet en bra pump eller finns det bättre alternativ i samma prisklass? Är catchtank att rekommendera till fuggar vid banåka? Spec på motorn: *Planad och renoverad orginaltopp med orginalkam (ca 11,5 i komp.). *Matchportat VSA förgasarinsug med 3x Solex 40dcoe med trattar och pipercross filter. *ombyggt m5 3,8 grenrör samt 2,5" avgas med öppnare burkar. *orginal tändning samt fördelare. *orginal botten, dock viktat och justerat allt. *Elfläkt SPAL Bränsle: *Fuelcell 45 lit + pump?? *Filterking regulator samt filter. Mycket tacksam för svar! Mvh/ Alexander _________________ Alexander Engelmark |
||
|
Biltema 52-3227 är samma pump som Facet red top.
Du behöver ingen Catch Tank om du kör med förgasare (flottörhusen fungerar som Catch Tank). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Re:
Skojj att man köpt en dyr från roadster.se =) Har samma funderingar ang effekten, jag kommer att ha runt 220-250hk i min maskin, räcker en redtop till det? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Men biltema pumpen flödar 70lit/h medans Facet red top pumpen pressar 170-200 lit/h...
Är inte flödesmängden en avgörande faktor när det gäller att hålla soppa i fuggarna? det är ju tre fuggar trots allt å dom ska ju kunna leverera soppa även vid en hård vänster/höger med fullgas på bana. jag kör med returledning till fuelcellen också. finns det någon som är hemma på flödesmänger i förhållande till hk osv? _________________ Alexander Engelmark |
||
|
Re:
2 stycken parallellkopplade? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
Re:
Då jag saknar lite bestyckningsdelar som inte levererats än kan jag inte utala mig om den praktiska funktionen men flödet verkar det dock inte vara något fel på. Monterade alltså två pumpar bak i bilen, vid tanken, och de trycker genom varsit 8 mm rör. I motorrummet går de ihop och in i tryckkregulatorn. Kör man bägge samtidigt så flödar det mycket!! Tanken med att ha två pumpar är dels att få gott om flöde och dels att ha backup om en skulle visa sig gå sönder, man lär ju kunna köra hem i alla fall. Har sett uppgifter på Savarturbo om att 70l/h ska räcka för ca 170 hk. Om det verkligen stämmer vet jag dock inte... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Hmm...
Hittade en liten räknare som kanske kan vara till hjälp! http://www.slowgt.com/Calc1.htm#FPHP _________________ Jan-Eric Enlund |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2247 besök totalt |