Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder från garage renoveringen :)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (49586 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mats Karlsson skrev:
Dude skrev:
Mats Karlsson skrev:
Biltemas tvåkomponents golvfärg är faktiskt helt ok för hobbygaragebruk.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78106

Fungerar i lokaler där man inte åker med halvfärska till nya däck på bilarna(bara riktigt gamla däck funkar).
Vattenbaserad 2k-färg löses upp av mjukgörarna i gummi thumbs down

Jag har inte haft några problem med färgen ihop med Sciroccons Yokohamadäck eller Passatens Contidäck... å andra sidan så står Passaten bara där över nån natt eller två och dom gånger Sciroccon står längre tid så hänger den på pallbockar.

Det brukar räcka med ett par timmar med nya däck
Med 2år gamla kunde jag stå i 2dagar.

Har man över 4år(använda), så brukar det fungera för det mesta .

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Så Feltemas färg är alltså inget att ha? Bilarna kommer ju köras in och ut rätt så ofta på alla möjliga däck, R-däck, gat-däck, slicks, dragradialer osv osv.

E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Jag och min far målade garagegolvet hemma hos honom med denna färg.
Efter att ha skruvat på min BMW E30 några veckor och rullade ut den så följde färgen med hjulen. Då stod bilen på hyffsat färska vinterdäck.
Alla tänkbara knep för att golvet innan målning utfördes men det hjälpte inte riktigt.

När det är dags för nästa renovering (har planerats sedan länge) har vi bestämt att det blir ett fogfritt golv som läggs av en firma här i närheten. Dom lägger nån tjock smet över hela golvet och sprider ett "grus" över smeten för att få struktur på det hela. Inte så dyrt som man kan tro plus att det håller för i princip allt. Vi har denna typ av golv på samtliga ytor i den fabrik jag jobbar till vardags i.
Mycket stryktåligt golv som är lätt att hålla rent. thumbs up

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

CobraErik skrev:
Så Feltemas färg är alltså inget att ha? Bilarna kommer ju köras in och ut rätt så ofta på alla möjliga däck, R-däck, gat-däck, slicks, dragradialer osv osv.

R-däck gillar färgen inte det minsta och definitivt inte slicks

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Anton Lillsund skrev:
Jag och min far målade garagegolvet hemma hos honom med denna färg.
Efter att ha skruvat på min BMW E30 några veckor och rullade ut den så följde färgen med hjulen. Då stod bilen på hyffsat färska vinterdäck.
Alla tänkbara knep för att golvet innan målning utfördes men det hjälpte inte riktigt.

När det är dags för nästa renovering (har planerats sedan länge) har vi bestämt att det blir ett fogfritt golv som läggs av en firma här i närheten. Dom lägger nån tjock smet över hela golvet och sprider ett "grus" över smeten för att få struktur på det hela. Inte så dyrt som man kan tro plus att det håller för i princip allt. Vi har denna typ av golv på samtliga ytor i den fabrik jag jobbar till vardags i.
Mycket stryktåligt golv som är lätt att hålla rent. thumbs up

Smeten dom lägger ut är en 2k Epoxi-gucka.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005

[quote="Dude...Det brukar räcka med ett par timmar med nya däck
Med 2år gamla kunde jag stå i 2dagar.
...[/quote]

Typiskt. Nu slapp jag uppleva det själv denna gång, men det är ju fördj***igt när de ljuger och säljer produkter som inte fungerar för sitt ändamål!
"Billigt" är en sak, bedrägeri en annan... >

(PCS #9240)
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004

Jag måste nog försvara Biltema`s golvfärg lite. Jag målade mitt Garagegolv för ca. 2 månader sedan. Nu står det 3 bilar där och jag har kollat efter färgsläpp, men inget hitills. Två bilar med årsgamla R-däck och en med vanliga "sulor". Alla tre bilarna är avställda så de står länge på samma plats. Jag har även varit inne med dubbdäck utan problem. Golvet är gjutet någon gång på 70-talet och obehandlat. Innan målning så testade jag med ett plaststycke så att golvet inte var fuktigt. Sedan målade jag det tre gånger och följde torkinstruktionerna på burkarna. Så hitills år iaf jag nöjd.

Anders Bohman

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Anders Bohman skrev:
Jag måste nog försvara Biltema`s golvfärg lite. Jag målade mitt Garagegolv för ca. 2 månader sedan. Nu står det 3 bilar där och jag har kollat efter färgsläpp, men inget hitills. Två bilar med årsgamla R-däck och en med vanliga "sulor". Alla tre bilarna är avställda så de står länge på samma plats. Jag har även varit inne med dubbdäck utan problem. Golvet är gjutet någon gång på 70-talet och obehandlat. Innan målning så testade jag med ett plaststycke så att golvet inte var fuktigt. Sedan målade jag det tre gånger och följde torkinstruktionerna på burkarna. Så hitills år iaf jag nöjd.

Anders Bohman

thumbs up Kanon att det funkade för dig. Förmodligen har dina däck förlorat den största delen av just mjukgörare. Jag skulle inte räkna med att du kan köra in en bil med näst intill nya vinter/R-däck med samma goda resultat.

Men det var inte specifikt just biltemas färg som är överkänslig utan alla vattenbaserade epoxifärger.

Det är ett känt faktum inom färgindustrin att det är just så. Fråga vilken fabrikant som helst och dom kommer avråda från just den typen av färg till golv som kommer i kontakt med däck.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004

Jo du har nog rätt. Jag får väl lägga ett par rader med klinkers där bilarna står! Det kostar ju mindre än att måla om golvet i framtiden. För det är ju så (tycker jag) att ett rent och snyggt garage är guld värt. Jag har t.ex. anordnat lite nödvändiga saker i direkt anslutning mitt garage. En liten pub där man kan sitta i lugn och ro. Fördriva tiden med gamla Motortidningar, VHS och eventuellt en riktigt mörk lager. Konstigt nog så brukar det dyka upp en och annan fantast som hellre lyssnar på ett par SU än något annat i ljudvärlden.

Anders Bohman som övervintrar.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Vi belade vårt garagegolv med polyuretanmassa som härdade och blev sjukligt fint.

Först lagade vi golvet och fyllde igen alla sprickor.
Sedan lade vi på en primer av polyuretan och isocyanat. (Stank så det lät om det)

Massan hälldes ut på golvet och rakades ut till rätt tjocklek med en distansskrapa.

Stolt sakkunnig och skicklig hanterare av polyuretan.
För övrigt överjävlig på det mesta.
Björnen med spikskor, funkar skitbra att gå med på det nylagda golvet!!

Såja!
Nylagt golv är som en isbana... men greppar sjukt bra när det härdat.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Franzén skrev:
Vi belade vårt garagegolv med polyuretanmassa som härdade och blev sjukligt fint.

Först lagade vi golvet och fyllde igen alla sprickor.
Sedan lade vi på en primer av polyuretan och isocyanat. (Stank så det lät om det)

Massan hälldes ut på golvet och rakades ut till rätt tjocklek med en distansskrapa.

Stolt sakkunnig och skicklig hanterare av polyuretan.
För övrigt överjävlig på det mesta.
Björnen med spikskor, funkar skitbra att gå med på det nylagda golvet!!

Såja!
Nylagt golv är som en isbana... men greppar sjukt bra när det härdat.

Nice!

Kostar ungefär per kvm??

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Skulle jag också gärna vilja veta!

Snyggt gjort!

E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Lyfter lite

Franzen?

Göteborg
Här sen Jun 2004

Re:

erikjakan skrev:

Nice!

Kostar ungefär per kvm??

MVH Erik

Har inga siffror men kan berätta att golvet är mycket trevligt men dock så jobbar poseraren Björn med dylika plaster och därav anförskaffningen ( som jag tror var en beställning som blivit fel kulör på ). Men vad jag hörde är att det INTE är billigt !

Volvo 242DL ( snart 242 T6 )
Nissan Sunny Gti-R
Honda CBR954RR
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

hoppas du hade skyddsmask när du målade med isocyanat.. sjukt giftigt och cancerframkallande

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

GtiR oscar skrev:
erikjakan skrev:

Nice!

Kostar ungefär per kvm??

MVH Erik

Har inga siffror men kan berätta att golvet är mycket trevligt men dock så jobbar poseraren Björn med dylika plaster och därav anförskaffningen ( som jag tror var en beställning som blivit fel kulör på ). Men vad jag hörde är att det INTE är billigt !

Allt är ju relativt, att lägga klinkers är inte heller så billigt.

Lomma
Här sen Jul 2004

Grage golv

Tjenare Grabbar

Har problem med ett tillbyggt garage där den gamla plattan blir lite fuktig på vintern så vågar ej måla golvet då fukten troligtvis kommer att lyfta färgen.

Men funderar om det skulle gå bra att lägga en fuktspärr precis som man gör i badrum och sedan måla med vanlig golv färg ???

Någon som testat ?

Tacksam för svar innan man går till verket...annars så får det bli klinkers men frost säkert klinkers är INTE biligt

Mvh
Björn

BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Lyften i trådens orginalgarage, måste man sitta under upphissade bilar där eller? Ser ut som normal takhöjd i garaget...

BMW 330i -05
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Re: Grage golv

Björn Persson skrev:
Tjenare Grabbar

Har problem med ett tillbyggt garage där den gamla plattan blir lite fuktig på vintern så vågar ej måla golvet då fukten troligtvis kommer att lyfta färgen.

Men funderar om det skulle gå bra att lägga en fuktspärr precis som man gör i badrum och sedan måla med vanlig golv färg ???

Någon som testat ?

Tacksam för svar innan man går till verket...annars så får det bli klinkers men frost säkert klinkers är INTE biligt

Mvh
Björn

Fuktspärren ska väl isåfall sitta på utsidan av plattan, annars kommer man bara stänga in fukten i betongen.. Skulle tro att det blir samma problem då oxå.. Dvs att både fuktspärr och färg lossnar.

Följdfråga: Kan man måla garagegolvet med någon färg som "andas" eller kommer då färgen att suga åt sig av olja och skit man spiller på det?

Jag skulle tro att det som gäller är att dränera golvplattan ordentligt så den inte blir fuktig till att börja med.

Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

oj!

Lite sömnig här borta...

GTIR oscar meddelade just att någon ropade efter mig här.

Pris på sådant, ingen aning, men det är förmodligen jävligt dyrt.
Vårt pris blev väldigt modest eftersom en av oss (mannen på bilderna) arbetar med det och har således tillgång till polyuretanmassan på sin arbetsplats.
Vi har ca: 100 kvm garage på bilden, och om vi skulle gjort detta jobbet idag skulle vi nog ha beställt 100 kg massa. (Polyol och isocyanat).
Tror att vi hade drygt 70 kg, och det räckte med nöd och näppe.

Men ring gärna till Elastogran Lagomat i Angered och be att få tala med en säljare som kan lite om det där.
Stellan eller Roger är nog de som har bäst kunskaper om det där.
om ni kan köpa massan genom jobbet eller så så lär det troligen bli smidigare.
Skulle de inte vilja sälja massan till er för att ni kanske beställer för lite så kan ni kanske köpa det igenom Lagotech som ligger i samma hus men som är ett annat bolag som är lite mindre och som tar till sig lite mindre kunder.
Då skall ni tala med Björn (mannen på bilderna), Mikael eller Roger.

Så var det med det.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Bilder o videos
Bilder från garage renoveringen :)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (49586 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande