Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kan man köra en växellåda baklänges?
6656 besök totalt
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare

ok, såhär...
Som jag har förstått det så använder Formel Vee-bilarna motor och växellåda från en bubbla, korrekt?
Men de har ju vänt hela motorpaketet om.
Har de konverterat motorerna, så att de går åt andra hållet eller hur lyckas de få hjulen att snurra åt andra hållet?

och om det är så som jag tror, fungerar detta även på andra växellådor?
Går det att köra en växellåda åt andra hållet utan att växlarna hoppar ur, att den rasar eller andra problem?

Horda
Här sen Nov 2002

Ingen aning om hur dom gör. Men det brukar ju va poppis att ta porschelådor och vända upp och ner och baklänges. Då blir det rätt. Vet inte om det va så du menade? Det va väl nån luftning bla. Man fick täta när man vände lådan. Antar att man då måste göra en ny luftning.

Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Ingen aning om hur dom gör. Men det brukar ju va poppis att ta porschelådor och vända upp och ner och baklänges. Då blir det rätt. Vet inte om det va så du menade? Det va väl nån luftning bla. Man fick täta när man vände lådan. Antar att man då måste göra en ny luftning.

Nja, det var nästan så jag menade, men istället för att vända lådan upp och ner så kan man ju ändra rotationsriktning på motorn, då får man ju samma resultat.
Går det?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Skip skrev:
Samuel Lindkvist skrev:

Nja, det var nästan så jag menade, men istället för att vända lådan upp och ner så kan man ju ändra rotationsriktning på motorn, då får man ju samma resultat.
Går det?

Riv isär lådan och kolla... Ibland har de 'skvalplåtar' och oljefällor för att ha rätt med olja i hela lådan. Dessa kommer inte fungera som tänkt om du ändrar rotationen.

och har du tänkt att ändra rotationen på en motor har du nog lite pyssel framför dig, typ tillverka nya kamaxlar och lite sånt.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Att köra moment genom snedskurna drev baklänges lär skapa krafter som inte konstruktionen designats för.
För en med rakskurna drev så är det "väl" bara ev "oljepumpar" som då kommer att sluta fungera som tänkt.

Det är väl bara Hondas B-serier (och säkert nån mer Hondamotor) som snurrar baklänges och brist på baklängesväxellådor brukar vara en grundanledning till att de inte kan monteras nord-syd i sevens och liknande.

Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:

Riv isär lådan och kolla... Ibland har de 'skvalplåtar' och oljefällor för att ha rätt med olja i hela lådan. Dessa kommer inte fungera som tänkt om du ändrar rotationen.

och har du tänkt att ändra rotationen på en motor har du nog lite pyssel framför dig, typ tillverka nya kamaxlar och lite sånt.

Nja, det är inget problem, men jag tvivlar på att lådan har rakskurna drev.
Lådan jag tänker på är nämligen från en Fiat 850 och den motorn roterar åt "fel" håll. Men Fiat har andra motorer som roterar åt "rätt" håll och som passar rakt på lådan.
Men Det var just det här med att dreven kanske gör att växlarna hoppar ur som jag tänkte på.

Fast frågan kvarstår...Hur har de gjort på en Formel Vee?

Lundsbrunn
Här sen Jul 2006

du kan vända diffen så blir de rätt

Kungälv
Här sen Feb 2003

Re: Kan man köra en växellåda baklänges?

Skip skrev:
ok, såhär...
Som jag har förstått det så använder Formel Vee-bilarna motor och växellåda från en bubbla, korrekt?
Har de konverterat motorerna, så att de går åt andra hållet eller hur lyckas de få hjulen att snurra åt andra hållet?

Formel Vee har vänd diff för att få hjulen att gå åt rätt håll. Lådan och motorn snurrar precis som vanligt.

Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Går inte lådan åt fel håll i Saab Sonett 1?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Problemet med en transaxellåda är att diffens kronhjul ofta används för att skyffla olja till bland annat pinjonglager. Om man kör hela skrotet baklänges så kan man få problem.

BMW 330i -05
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Re:

Skip skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Nja, det är inget problem, men jag tvivlar på att lådan har rakskurna drev.
Lådan jag tänker på är nämligen från en Fiat 850 och den motorn roterar åt "fel" håll. Men Fiat har andra motorer som roterar åt "rätt" håll och som passar rakt på lådan.
Men Det var just det här med att dreven kanske gör att växlarna hoppar ur som jag tänkte på.

Fast frågan kvarstår...Hur har de gjort på en Formel Vee?

Vet att Abarth använde Fiats 124 motor i Abarth Scorpione på en 850 växellåda, vände motorn och löste kamaxel problematiken med ett drev i stället för kamrem som det är på den orginal. Har inte mer info så, men forska omdet ltie så kanske du kan få mer svar! Stefan Svensson från Växjö kör en sådan Abarth RHK.

Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re: Kan man köra en växellåda baklänges?

Wankelsport skrev:
Skip skrev:
ok, såhär...

Formel Vee har vänd diff för att få hjulen att gå åt rätt håll. Lådan och motorn snurrar precis som vanligt.

Katchiiiing!!! Nu trillade poletten ner!
Passar den rakt på om man vänder den då? Eller måste man modifiera något?

Uppsala
Här sen Sep 2005

en fundering är hur lätt är det att ändra rikning på vanliga v-lådor?

och vad bör vara enklast att ändra riktning på en motor med dubla kammar ? för bör det inte bara vara att ställa dom typ 160-170 grader tå nått håll ? och ändta tändningen till rätt`??

eller brukar slutväxeln vara symetrisk i lager mm så man kan vända på dom så rotationsriktningen på hjulen ändras ?

tänkte bla att då borde en audi låda funka på typ en 911 eller göra nått annat kul!

så vad bör vara lättast?

Huddinge
Här sen Sep 2004

Jag hade 2 olika formel Vee bilar på 80 talet. På Hansen bilen vända man på kronhjulet.
På JBS bilen så vända man upp och ner på växellådan, detta gjorde att motorn sänktes med c:a 8 cm.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Rullen skrev:
en fundering är hur lätt är det att ändra rikning på vanliga v-lådor?

och vad bör vara enklast att ändra riktning på en motor med dubla kammar ? för bör det inte bara vara att ställa dom typ 160-170 grader tå nått håll ? och ändta tändningen till rätt`??

eller brukar slutväxeln vara symetrisk i lager mm så man kan vända på dom så rotationsriktningen på hjulen ändras ?

tänkte bla att då borde en audi låda funka på typ en 911 eller göra nått annat kul!

så vad bör vara lättast?

Finns massor att tänka på, har vi inte en tidigare tråd om detta i samband med nån Abarth vill jag minnas? Iaf så kommer spända sidan på drivremmar vara på andra sidan och oljepumpen kommer gå åt fel håll, finns säkert massor mer. Vissa vevar har assymetriska oljehål på veven för smörjning av närliggande vevlager och vevstakar t ex.

BMW 330i -05
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Det är väl inte helt ovanligt att man har offset på vevaxeln i förhållande till cylinderbanken heller, antingen genom kolvbultsoffset i kolvarna eller genom vevoffset i blocket.

Guson

Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

MaZ skrev:

Finns massor att tänka på, har vi inte en tidigare tråd om detta i samband med nån Abarth vill jag minnas?

Mickes Abarth R1 hade väl en BMW diff upp o ner.. men den var väl också lite tjurig på oljebiten, det var någon lösning med oljetillförsel och utspottande av olja där som kanske inte var optimal men fungerade. Sök funktionen tjurar för mig så jag ger upp där.

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

Eric Josefsson skrev:
MaZ skrev:

Finns massor att tänka på, har vi inte en tidigare tråd om detta i samband med nån Abarth vill jag minnas?

Mickes Abarth R1 hade väl en BMW diff upp o ner.. men den var väl också lite tjurig på oljebiten, det var någon lösning med oljetillförsel och utspottande av olja där som kanske inte var optimal men fungerade. Sök funktionen tjurar för mig så jag ger upp där.
Näe, jag vet att jag också läst någon tråd om det. Det var någon liknande grej med Fiat/Lancia/Abarth-motorer (eller någon annan intaliensk..?) som gick åt olika håll och frågan var om det gick att vända rotationsriktning...
Borde ju gå att hitta om man söker i forumet.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

De växellådor jag mekat med (AlfaRomeo) skulle fungera bättre om man körde dem baklänges.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Wankelsport skrev:
Eric Josefsson skrev:
MaZ skrev:

Näe, jag vet att jag också läst någon tråd om det. Det var någon liknande grej med Fiat/Lancia/Abarth-motorer (eller någon annan intaliensk..?) som gick åt olika håll och frågan var om det gick att vända rotationsriktning...
Borde ju gå att hitta om man söker i forumet.

Vill minnas att det var en mörkblå A112 det handlade om.

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
6656 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande