| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fördelning bromskraft?
|
3150 besök totalt |
|
Fördelning bromskraft?
Hur brukar man i regel fördela bromskraften fram vs bak i en bil? Jag skall uppdatera min profil... men bilen kommer sannolikt att bli en aning framtung trots mina försök att skapa 50/50 viktfördelning. Har tänkt mig en bromsvåg och fram/bak på separata slingor samt hydraulisk handbroms. Och ja... bilen kommer att reggas som ombyggt fordon. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
|
Mycket svårt att svara då vi inte vet vad för bil det rör sig om.
Är den fram eller bakhjulsdriven? (Du har båda alternativen bland dina bilar) Hur kommer viktfördelningen bli ca 55-45, 60-40? Kommer du köra med samma däcks dimentioner fram och bak? (vilken/vilka) Det blir lite hjälp på vägen iaf för att kunna ge ett bättre tips än med infon "en aning framtung trots mina försök att skapa 50/50 viktfördelning". _________________ Emil Rehnfors |
|
ok, det är Mustangen jag tänkt bygga på.
Ja, den är bakhjulsdriven och har en tjänstevikt på 1610kg. Men det är innan jag börjar hitta på en massa dumheter. Det skall i en bur, stor motor, stor låda och en tung bakvagn men sedan skall den lättas så mycket som möjligt. Så det är bara gissningar om hur mycket den kommer att väga i slutändan. Kanske tar lättningarna ut den extra vikten och jag landar nära originalet? Bakhjulen kommer att vara riktigt feta, kanske 325/50-15. Fram kanske det blir 225'or. orsaken att jag drar upp bromsfrågan så tidigt i projektet är att jag måste veta när jag bygger bakaxeln. och det vore ju tokigt att bygga in obalans i bromsarna vid ett så tidigt skede. Har f.ö. seriösa tankar på att låna bromsar från någon äldre Volvo, bra bromsar för småpengar. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
|
I första hand är det klokt att balansera med vilka komponenter (ok, skivor) man väljer, dvs diameter och antal kolvar, beläggsarea och diameter på skivorna (ja, eller motsvarande för trummor).
Som steg två tycker jag att man tittar på huvudbromscylinder/cylindrar, enklast en bromsvåg där cylindern till fram respektive bak matchas mot komponenterna för axeln ifråga. Som steg tre justerar man balansen i själva bromsvågen men det kräver att steg 1 och 2 är i rätt "ballpark". Vill man inte ha bromsvåg får man välja en integrerad huvudcylinder med rätt diameter, kanske stegborrad så den har två olika diametrar, och i värsta fall använda bromskraftregulator för att minska bromsverkan bak. Men helst ska man klara sig utan den. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Precis det jag tänkte. Få skivor/ok att hamna i ungefär rätt område i första hand.
Därefter kommer frågan om bromsvåg. Om bilen är för tung för broms utan servo så blir det bromsreduceringsventil bak men om det går att göra med bromsvåg väljer jag självklart det alternativet i första hand. Bromscylindrar väljs då i rätt dimensioner. Frågan blir då vilka förhållanden fram/bak man brukar utgå ifrån... Skivorna blir förmodligen 280-290mm med 2- eller 4-kolvs ok. Större skivor får ej plats i 15" fälgar. om möjligt blir det nog även hydraulisk handbroms. (Bara för att jag kan...) _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
![]() |
Skruva banåkabil
Fördelning bromskraft?
|
3150 besök totalt |