| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Generatorkylning
|
1294 besök totalt |
|
Generatorkylning
På min M3 -96 så har generatorn en kylning, jag skulle behöva ha hjälp med att reda ut åt vilket håll kylluften går i luftkanalen. Här är en länk på hur det ser ut, och min fråga är då om det möjligtvis skulle kunna vara så att det bildas ett undertryck i detta rör (som sitter ner i bromskylningskanalen ) eller om det är som jag tror, att generatorn suger luft med turbinen i framkant, genom sig, och alltså bara hämtar luft från bromskylningskanalen, vilket i så fall alltså gör att den lika gärna kunde ta den luften någon annanstans ifrån, fast utanför själva motorutrymmet då förstås !?
http://www.realoem.com/bmw/showparts _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Den tar luften via denna kanalen TILL generatorn, kan alltså tas från annat håll men är säkert uträknat o fungera bra som det är.
Men du bygger bättre kylkanaler till bromsarna antar jag, så låt generatorn suga luft från fronten, alt. under bilen nånstans i framkant.
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Re:
Tjena Magnus
Som jag tänker borde det vara så mycket turbulens etc där innanför innerskärmen från glipor etc vid fronten, att det inte blir särskilt mycket sämre om man helt enkelt låter generatorn få sin luft där ifrån !? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Hur tar den luften från början, från fronten nånstans va?
I hjulhuset går säkert bra det oxå, fast kan nog bli ganska varmt där vid bankörning etc. Nu är det ju bara kylning till generatorn vi pratar om så det är inte så allvarligt. Jag skulle göra kylkanaler från fronten till bromsarna helt separat o väl dimensionerat med slangar ända fram till skivorna och sen ta kylluft till generetorn underifrån bilen (tror inte det finns plats i fronten, spelar ingen större roll heller) eller har jag missuppfattat dig? Det vikitga är iallafall att kyla bromsarna
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Re:
Generatorn tar från början sin luft just i bromskylningskanalen, och just i det flödet kan den ju inte längre ta luften då jag monterar bort den till förmån för den nya bromskylningsslangen. Mellan innerskärmen och fronten är det ju lite utrymme, och där hamnar ju då det lilla intaget till generatorkylnignen om jag bara låter den vara, och där tror jag det är relativt sval luft tack vare en massa glipor i fronten, så det får bli på det viset
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Generatorkylning
|
1294 besök totalt |