| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ställa hjulvinklar på bil utan inställningsmöjligheter...
|
1598 besök totalt |
|
Jag har ju McP fram på min Colt och har hittat detta hos Forza: H&R Triple C Camberjusteringssatser är ett kit med excentriska bultar, som ersätter övre bultinfästningen på spindeln till bilar med McPherson fjäderben. Satserna ger möjlighet till justering av cambervinklarna mellan + 3 grader till - 3 grader utöver original justering. H&R Triple C Camberjusteringssatser finns till de flesta bilmodeller med McPherson fjäderben. Är det nån som använder sig av dessa bultar? Funkar det bra? Finns för övrigt likadana på Mekonomen av märket Monroe. Dessutom; Vad kan jag göra bak? Fick ett tips om att jag helt sonika filar lite inåt i infästningshålen i fjädertornet så att jag kan luta hela rasket. Är detta en gångbar metod? Isf; hur mycket ska man ta? Mm eller cm? Nån som t o m gjort så här? Mvh, Andreas
_________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
|
Re: Ställa hjulvinklar på bil utan inställningsmöjligheter..
Så har jag gjort fram.. hur mycket du ska ta beror på hur mycket camber du vill ha och hur långt fjäderben du har, på ett 600mm långt ben så får man teoretiskt ca 1°/10mm flytt av topplagringen. Men man bör ha ganska liten diameter på fjädern annars kommer den krocka med tornet
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
_________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
|
Jag har hört både bra och dåligt om dessa skruvar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
De allra flesta standardbilar med McPhearson är utrustade med denna typ av excentriska bultar som original. Funkar klockrent men är inte det snabbaste sättet att justera camber på under tävling.
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||||
|
Ibland rör sig det åtdragna skruvförbandet, ibland inte. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1598 besök totalt |