Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Frågor till lackexperter
8 besök senaste veckan (7897 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Frågor till lackexperter

Jag håller på att lacka en glasfiberhuv.
Köpte PPG Deltron "splipgrund" och lack på Mekonomen.
Mattade ner huven, la på slipgrund som jag sen våtslipade med 400/800 papper.

Tvättade med cellulosaförtunning, torka med "klibbduk", blåste med tryckluft och gick över med varmluftspistol.
Har nu gått över huven med 4 lager lack, ökade andelen förtunning inför varje nytt lager.

Jag har lagt tillräckligt med lack, vissa ljusa partier (gelcoaten delvis syns igenom "slipgrunden") skiner igenom. Fick tyvärr 3 vattendroppar på huven när jag lackde, har gett "försänkningar" i lacken, har också några dammkorn men dom verkar vara rätt "ytliga". Lacken är också lite "apelsin", inte mycket, men det syns när man tittar nära.

Planen är att jag nu ska slipa och sen lägga på ytterligare några lager lack, våtslipa under rinnande vatten med 2.000 papper, polish/rubbing och sen vaxa.

Till mina frågor:
1. Vad kan man göra för att minska "apelsin" effekten, funderar på ett antal faktorer:
- Andelen luft och färg, kan jag ha för mycket luft?
- Hur mycket mer ska jag förtunna färgen, jag blandade första lagret (enligt spec) 2+1+1 (färg, förtunning, härdare), blandande nog ca 2+1,5+1 på slutet?
- Temperatur, jag har ca 25C när jag lackar?
2. Hur mycket av apelsineffekten kommer jag att kunna slipa bort med 2000 papper när jag lackat klart (inser att fråga är lite "hur lång är en bit rep", men ändå)?
3. Är det något speciellt jag ska tänka på nu när jag ska förbereda huven inför lackomgång 2, planen är att våtslipa 600/1200 och sen tvätta, klibbduk, tryckluft och värmepistol.

Tacksam för svar!

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Vad är det för färg du kör med, förtunnar du inte hemskt mycket?
Med 4 varv lack så ska det ju inte synas igenom ens med en gul färg som täcker dåligt.

om man lägger 4 normaltjocka varv så har du så mycket färg at du kan våtslipa den helt slät om det skulle bli lite apelsinyta.

Jönköping
Här sen Jun 2005

Är ingen riktig expert men har lackat en del motiv och bildelar.

På en glasfiberyta är det alltid bra med plastgrund - fråga snällt hos den lokala billackeraren, brukar gå att få lite grann för "fikapengar". Går inte åt speciellt mycket.

Cellulosaförtunning är egentligen alldeles för starkt för att tvätta med, skaffa silikontvätt/thinner istället.

Svar på dina frågor:
1.
- luft/färgblandingen har i stort sett inget med apelsineffekten att göra. Bara om du har väldigt lite färg och lackar väldigt snabbt. Blandningen har mer mad lackeringsteknik att göra. Mycket färg=snabb sprutrörelse och tvärt om.
- Däremot är lufttrycket desto viktigare. Har du för lågt tryck atomiseras färgen inte tillräckligt och då är det nästan omöjligt att undvika "apelsinskal". Vilken spruta använder du?. En HVLP är det svårare att få jämt resultat med.
- förtunna alltid enligt spec!! Jag förtunnar ibland lite extra men då är det för att få färgen mer transparant och flyta bättre genom airbrushen. Med vanlig spruta behöver du aldrig förtunna extra.
- 25 grader är lite i överkant, färgen härdar för snabbt, kan ge lite mer apelsinskal. Sänk värmen eller använd långsamare förtunning.

2. Med rätt applicerad lack kan du alltid slipa bort all apelsinskalseffekt, det handlar bara om ork och tålamod. Lacka med lugna jämna drag med 50% överlappning så får du bra täckning.

3. Det räcker med 600 eller 800 torrpapper. Mirka Goldflex Soft är kanonbra men lite svåra att få tag på. Scotch Brite Grå slipduk är också kanon om det är lite mer svåråtkomliga ställen, finns också för slipmaskin motsvarar ungefär 800 torrpapper. 1200 våt är lite för fint för att lacken ska fästa ordentligt. Tvätta med silikontvätt/thinner eller liknande mild thinner, kör med klibbduk samtidigt som du blåser av med tryckluft. Skippa värmepistolen den gör mer skada än nytta om huven fortfarande är varm när du lackar. Skaffa en engångs lackoverall, den mesta skiten och dammet kommer från dig om du har en någorlunda ren lokal att vara i.

Hoppas att du är noga med andningsskydd och ventilation, härdlacker är rätt otrevliga saker.

Lycka till!

Mvh
Sven

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Zwempha skrev:
Är ingen riktig expert men har lackat en del motiv och bildelar.

På en glasfiberyta är det alltid bra med plastgrund - fråga snällt hos den lokala billackeraren, brukar gå att få lite grann för "fikapengar". Går inte åt speciellt mycket.

om jag förstår dig rätt så menar du grundfärgen?
Jag tror att det jag har ska vara okej, det står uttryckligt att det ska funka på plast och är av samma "system" som lacken.

Cellulosaförtunning är egentligen alldeles för starkt för att tvätta med, skaffa silikontvätt/thinner istället.

Tack, känns onödigt att chansa, trodde det var ungefär samma styrka på cellulosaförtunning som thinner, kör med thinner i stället.

Svar på dina frågor:
1.
- luft/färgblandingen har i stort sett inget med apelsineffekten att göra. Bara om du har väldigt lite färg och lackar väldigt snabbt. Blandningen har mer mad lackeringsteknik att göra. Mycket färg=snabb sprutrörelse och tvärt om.
- Däremot är lufttrycket desto viktigare. Har du för lågt tryck atomiseras färgen inte tillräckligt och då är det nästan omöjligt att undvika "apelsinskal". Vilken spruta använder du?. En HVLP är det svårare att få jämt resultat med.
- förtunna alltid enligt spec!! Jag förtunnar ibland lite extra men då är det för att få färgen mer transparant och flyta bättre genom airbrushen. Med vanlig spruta behöver du aldrig förtunna extra.
- 25 grader är lite i överkant, färgen härdar för snabbt, kan ge lite mer apelsinskal. Sänk värmen eller använd långsamare förtunning.

Förmodligen lackar jag för snabbt har varit "rädd" för rinning, alternativt att jag ska prova att öka färgmängden.
Jag kör med 3.5 bar vilket är vad leverantören av färgsprutan rekommenderar vilket också är i linje med vad färgleverantören rekommenderar (tror dom skriver 3 bar). Sprutan är som på bilden nedan, köpt på Jula, har för mig att munstycket är på 1.8mm men blir tveksam när jag gick på Jula och tittade, står 1.5mm på den här (specen säger 1,6 - 1,8mm), ska kolla. Vad tror du om typen av spruta (vet inte vad HVLP är)?

Ja ska prova med lägre rumstemperatur, det härdar väldigt fort, och huven har varit varm pga av värmepistolen. Tror att den extra förtunningen nog bara har gjort färgen mer transparent precis som duskriver och det är därför jag inte fått bra täckning som också Per skriver ovan.

2. Med rätt applicerad lack kan du alltid slipa bort all apelsinskalseffekt, det handlar bara om ork och tålamod. Lacka med lugna jämna drag med 50% överlappning så får du bra täckning.

Skönt att höra!

3. Det räcker med 600 eller 800 torrpapper. Mirka Goldflex Soft är kanonbra men lite svåra att få tag på. Scotch Brite Grå slipduk är också kanon om det är lite mer svåråtkomliga ställen, finns också för slipmaskin motsvarar ungefär 800 torrpapper. 1200 våt är lite för fint för att lacken ska fästa ordentligt. Tvätta med silikontvätt/thinner eller liknande mild thinner, kör med klibbduk samtidigt som du blåser av med tryckluft. Skippa värmepistolen den gör mer skada än nytta om huven fortfarande är varm när du lackar. Skaffa en engångs lackoverall, den mesta skiten och dammet kommer från dig om du har en någorlunda ren lokal att vara i.

Hoppas att du är noga med andningsskydd och ventilation, härdlacker är rätt otrevliga saker.

Har nu slipat med 600 och 1000 papper, tar och går över med lite 800 för att matta ytterligare. Jag kör med overall, skyddsglasögon och en bra mask, ventilationen är obefintlig men jag ser till att inte "hänga kvar" i onödan.

Lycka till!

Mvh
Sven

Tack för hjälpen

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Per Eriksson skrev:
Vad är det för färg du kör med, förtunnar du inte hemskt mycket?
Med 4 varv lack så ska det ju inte synas igenom ens med en gul färg som täcker dåligt.

om man lägger 4 normaltjocka varv så har du så mycket färg at du kan våtslipa den helt slät om det skulle bli lite apelsinyta.

Tack Per, jo du har en nog en poäng här, färgen har nog blivit för transparent pga av för mycket förtunning.

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Köp en billig spruta med överliggande kopp, biltema och jula har några, blanda färgen utan så mycket förtunning och måla sen 2-3 varv enligt instruktionerna så får du troligtvis ett bra resultat annars har du material att våtslipa i.

Trycket bör mätas vid sprutan och inte vid kompressorn, det blir förvånansvärt mycket tryckfall genom en lång slang.

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Per Eriksson skrev:
Köp en billig spruta med överliggande kopp, biltema och jula har några, blanda färgen utan så mycket förtunning och måla sen 2-3 varv enligt instruktionerna så får du troligtvis ett bra resultat annars har du material att våtslipa i.

Trycket bör mätas vid sprutan och inte vid kompressorn, det blir förvånansvärt mycket tryckfall genom en lång slang.

Tack Per
I specen för grundfärgen rekommenderar man underliggande kopp, vet inte vad man rekommenderar för lacken men jag ska ta reda på det, i vilka sammanhang fungerar det ena bättre än det andra?

Du är inne på en sak jag glömde fråga om tidigare när det gäller tryck.
Jag har en tryckmätare mitt emellan kompressorn och färgsprutan, det tryck jag läser av är det som visas på den här mätaren när jag kör färgsprutan "för fullt", det borde väl rimligen ge mig flödet (det står ju betydligt mer på mätaren när inga "verktyg" används) ? Ska se om jag kan hitta en lite tryckmätare att sätta vid färgsprutan.

Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Överliggande är bra för oss som är snåla, det blir inte en massa färg kvar i koppen ju.....
Tycker de är smidigare att rengöra också.

Bara att mecka dit ett tkors o en manometer direkt på sprutan.

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Per Eriksson skrev:
Överliggande är bra för oss som är snåla, det blir inte en massa färg kvar i koppen ju.....
Tycker de är smidigare att rengöra också.

Bara att mecka dit ett tkors o en manometer direkt på sprutan.

Bra, jo jag har en 1/4 manometer någonstans.

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Var inne hos färgleverantören idag och fick dom att ringa till PPG för att få information.
Fick prata med en av deras färgtekniker.

Han sa att för den här färgen så bör trycket vara 2,5 - 3,0 bar (jag har lite mer idag), optimal temperatur är 20-25 grader, jag ska vänta 10min mellan varje lager och köra med 2-1-1 blandning hela tiden, eventuellt späda ut med 5-10% extra förtunning på sista lagret.

Frågade inte om "apelsinproblemet" men med tanke på att jag har kört med hyfsat rätt lufftryck så bör det vara att jag går över ytan lite väl fort eller borde ha lite mer färg.

Ska bli spännande och se om jag kan få till det här nu

Citera
Skruva banåkabil
Frågor till lackexperter
8 besök senaste veckan (7897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande