Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo Pv 544 16v. Projekt till salu.
20 besök senaste veckan (47849 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2   >>
   
Nicke Lindgren
Umeå



Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2007 00:34     Volvo Pv 544 16v. Projekt till salu. Citera

Lillhemsken, eller en fusk PV-sport berättas det om här.

Kaross:
Volvo PV 1962. Kommer besiktas som ombyggt fordon.
original förutom ny torpedvägg och kardantunnel.

Motor:
Volvo B230 med 16V-topp.
Dubbla Webrar med tändning från Prospark.

Växellåda:
Dogbox från Sellholm.

Bakaxel:
240 med lamelldiff, fyrkolvsok. Coiloverdämpare från Sellholm.

Framvagn:
Skivbromsar med fyrkolvsok. Coiloverdämpare från Öhlins.

Interiör:
Framstolar från Recaro. Pedalställ från Gockis.



_________________
/Nicke Lindgren
Senast ändrad av Nicke Lindgren, 16 Dec 2014 13:48, ändrad totalt 11 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Patrik Ö
Stockholm



Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2007 00:43     Citera

Vad sitter det under huven?

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nicke Lindgren
Umeå



Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2007 00:55     Re: Citera

poh99 skrev:
Vad sitter det under huven?


Nu fokuserar vi på väghållningen..


_________________
/Nicke Lindgren
Senast ändrad av Nicke Lindgren, 30 Jan 2009 19:16, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Barbapappa
Mölndal



Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2007 05:13     Citera

På tiden att 'lillhemsken' hamnade bland banåkarbilarna. Denna tråden ska följas med stort intresse. Är det standard framvagn som sitter där nu?


_________________
Peter Karlsson
Åker numera Polo 6R -14 & Pontiac Catalina 62.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
anton7
Umeå Hörnefors



Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2007 06:03     Citera

Hej den där bilen tror jag att jag tidigare har varit ägare till,i fall det är den så köpte jag den av en gubbe som passade på att pensle måla hela bilen sam tidigt som han ändå målade huset, Jag tror reg nr började på a och slutade på j. mvh Anton


_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicke Lindgren
Umeå



Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2007 09:50     Re: Citera

Barbapappa skrev:
Är det standard framvagn som sitter där nu?


Ja det är std. Ihop med skivor och ok av rekomenderad storlek kommer nog
bilen gå att åka något säkrare med. Håller på att blästra bärarmar etc. Så
efter jag fått på färg och bromsar på är det bara framvagnsinställning kvar.

Någon som har tips om det? Mannen som ska göra inställningen har säkert
koll, men är det några modifieringar jag borde göra innan framvagnen monteras?

Bakaxelns historia handlar om upphängning av en 240-axel i PV'n standard fästen.
Synpunkter på det? Förutom att det borde vara 4-link etc..


_________________
/Nicke Lindgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
nzorikko
Umeå. >up north<



Här sen Nov 2002
Inlägg: 308



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2007 19:44     Citera

Bra att det börjar röra på sig Nicke. Du har ju börjat i helt andra änden än vi gjort men med din mottor kommer du nog att ta en och annan på ren effekt.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Opel Vivaro till grabbens karttävlande. BMW E61 till bruks.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas Segerholm
Ö-vik



Här sen Aug 2003
Inlägg: 53



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2007 20:24     Citera

Berätta om lådan NU!!!!!!!


_________________
Jonas Segerholm
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8178

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2007 20:47     Citera

Citat:
Förutom att det borde vara 4-link etc..


Ääääääääää, kanske på en raktframbil ja, men inte på en svängbil.

Citat:
men är det några modifieringar jag borde göra innan framvagnen monteras?


Lättare att svara om man vet hur junket ser ut
Bilder tack


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel Steiner
Lund



Här sen Apr 2003
Inlägg: 4185

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2007 20:53     Re: Citera

Tuff bil =)

Vill du ha diverse tips så kolla med André http://www.bendixen.se/


_________________
Daniel Steiner
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MarcusG
Hässleholm



Här sen Dec 2005
Inlägg: 79



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2007 21:53     Citera

Trevligt bygge kommer följa detta....


_________________
Marcus Gunnnarsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
super7
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3977



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Maj 2007 00:23     Re: Citera

Jonas Segerholm skrev:
Berätta om lådan NU!!!!!!!

Jag vet...


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicke Lindgren
Umeå



Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Maj 2007 00:54     Citera

Till fuling.
Citat:
Ääääääääää, kanske på en raktframbil ja, men inte på en svängbil.

Citat:
Lättare att svara om man vet hur junket ser ut Bilder tack


A svarar jag tack och på B ordnar jag några bilder. Mått du behöver veta mätas.


Som ovan fast något större bild


Större bild


_________________
/Nicke Lindgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicke Lindgren
Umeå



Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Maj 2007 01:00     Citera

Jonas Segerholm skrev:
Berätta om lådan NU!!!!!!!

super7 skrev:
Jag vet...


Vad är det med växellådan?



okej, den är frän.


_________________
/Nicke Lindgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8178

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  31 Maj 2007 08:26     Re: Citera

Nicke Lindgren skrev:
Till fuling.


Som ovan fast något större bild


Större bild


Ja du, tryckt understyrt blir det pga att ytterhjulet får mer possetiv camber pga geometrin.

Spåntant så behöver övre bärarmsinfästing i framvagnsbalken ner en 0,5km, LITE överdrivet


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nicke Lindgren
Umeå



Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2007 01:20     Re: Citera

fuling skrev:

Ja du, tryckt understyrt blir det pga att ytterhjulet får mer possetiv camber pga geometrin.
Spåntant så behöver övre bärarmsinfästing i framvagnsbalken ner en 0,5km, LITE överdrivet


ok, då får det kanske vara som det är tillsvidare. Är det nåt sånt här du tänker? BILD

280 x 26mm skivor är inhandlade (volvo) så nästa vecka hoppas jag lillhemsken får på sina cymbaler.
Resterande framvagnsinställningar som går att göra inom ramen för std-framvagnen fungerar nog för mig.

Som "nzorikko" skrev kan jag ha kul på bana enbart med effekten i en så pass lätt bil. Men i dagsläget blir
hjullupphängningen uppdaterad till den grad så jag kan besikta den och börja köra. Men sitter någon vid datorn
och har lust får den gärna illustrera hur man kan/borde göra med bärarmen. Fort är man framme med svetsen..

Tack för idag, slut för idag.


_________________
/Nicke Lindgren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Guson
Uppsala



Här sen Sep 2003
Inlägg: 1143



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2007 08:45     Citera

Kul att se en PV här! Jag har själv en 61/62 och har haft liknande funderingar angående bakaxel. För de som är nybörjare på PV kan jag kort säga att axeln hänger i princip i ett triangelstag i axelhöjd med en tredje länk i diffhusets ovankant. Till detta kommer panhardstag. Det känns som ett överstigligt problem att fästa vilken axel som helst i ytterkanterna mot bärarmarna men mittfästet är knepigare. Jag snackade med en snubbe från Turbo Club North som hade satt någon sorts plattjärnsbygel från axelrör till axelrör i en båge över diffhuset för att skapa ett övre fäste. Om du kollar SFR Dannes Asconatråd så sätter han en 740-axel på sin bil. Det fina med den axeln är att det finns några fästen för en momentarm som man borde kunna fästa någonting i som man i sin tur fäster tredje länken i. Jag dumpade själv framvagnen till förmån för en 140-framvagn. Monteringen av framaxeln på bilen är relativt enkel, det knepiga är en vettig styrning (jag vill helst slippa originalsnäckan).

Guson


_________________
Tomas Gunnarsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8178

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2007 10:58     Citera

Ja något i den stilen, men man får kolla mer nogrant när det blir aktuelt.


140 framvagnen är kanske bättre men inte bra, finns en tråd om 140 framvagnen.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Guson
Uppsala



Här sen Sep 2003
Inlägg: 1143



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2007 12:11     Citera

Jaså, jag hittar ingen tråd med det ämnet vid en hastig sökning. Tips är välkomna.

Guson


_________________
Tomas Gunnarsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
C Upp
Uppsala



Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2007 12:33     Citera

Här är den tråden fuling pratar om:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23217

Det roliga med PV-framvagnen är ju att dom satt dämparen i övre och nedre a-armen, istället för att ha övre infästning i en fast punkt, så hela skiten fjädrar när det svänger.


_________________
Conny Uppvall
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Guson
Uppsala



Här sen Sep 2003
Inlägg: 1143



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2007 13:56     Citera

OK, det tog ett tag innan tråden spårade in på 140-framvagn! Med ledning av de skisser som förekom så hamnar man iaf på rätt sida om "camberkompensering eller inte" om man sänker till dess nedre bärarmens lagringspunkter ligger i våg med varandra. Det läget kommer man snabbt ganska nära när man börjar sänka lite. Sen kan man öka camberkompenseringen genom att sänka övre bärarmens infästning mer eller mindre.

Guson


_________________
Tomas Gunnarsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo Pv 544 16v. Projekt till salu.
20 besök senaste veckan (47849 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2   >>