Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo Pv 544 16v. Projekt till salu. | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (50075 totalt) |
Lillhemsken, eller en fusk PV-sport berättas det om här.
Kaross: Volvo PV 1962. Kommer besiktas som ombyggt fordon. original förutom ny torpedvägg och kardantunnel. Motor: Volvo B230 med 16V-topp. Dubbla Webrar med tändning från Prospark. Växellåda: Dogbox från Sellholm. Bakaxel: 240 med lamelldiff, fyrkolvsok. Coiloverdämpare från Sellholm. Framvagn: Skivbromsar med fyrkolvsok. Coiloverdämpare från Öhlins. Interiör: Framstolar från Recaro. Pedalställ från Gockis. _________________ /Nicke Lindgren |
||||
Hej den där bilen tror jag att jag tidigare har varit ägare till,i fall det är den så köpte jag den av en gubbe som passade på att pensle måla hela bilen sam tidigt som han ändå målade huset, Jag tror reg nr började på a och slutade på j. mvh Anton
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
||||
Ja det är std. Ihop med skivor och ok av rekomenderad storlek kommer nog bilen gå att åka något säkrare med. Håller på att blästra bärarmar etc. Så efter jag fått på färg och bromsar på är det bara framvagnsinställning kvar. Någon som har tips om det? Mannen som ska göra inställningen har säkert koll, men är det några modifieringar jag borde göra innan framvagnen monteras? Bakaxelns historia handlar om upphängning av en 240-axel i PV'n standard fästen. Synpunkter på det? Förutom att det borde vara 4-link etc.. _________________ /Nicke Lindgren |
||||
Bra att det börjar röra på sig Nicke. Du har ju börjat i helt andra änden än vi gjort men med din mottor kommer du nog att ta en och annan på ren effekt.
_________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks. |
||||
Ääääääääää, kanske på en raktframbil ja, men inte på en svängbil.
Lättare att svara om man vet hur junket ser ut Bilder tack _________________ Johan Sjölinder |
||||
_________________ Daniel Steiner |
||||
Till fuling.
På A svarar jag tack och på B ordnar jag några bilder. Mått du behöver veta mätas. Som ovan fast något större bild Större bild _________________ /Nicke Lindgren |
||||
Ja du, tryckt understyrt blir det pga att ytterhjulet får mer possetiv camber pga geometrin. Spåntant så behöver övre bärarmsinfästing i framvagnsbalken ner en 0,5km, LITE överdrivet _________________ Johan Sjölinder |
||||
ok, då får det kanske vara som det är tillsvidare. Är det nåt sånt här du tänker? BILD 280 x 26mm skivor är inhandlade (volvo) så nästa vecka hoppas jag lillhemsken får på sina cymbaler. Resterande framvagnsinställningar som går att göra inom ramen för std-framvagnen fungerar nog för mig. Som "nzorikko" skrev kan jag ha kul på bana enbart med effekten i en så pass lätt bil. Men i dagsläget blir hjullupphängningen uppdaterad till den grad så jag kan besikta den och börja köra. Men sitter någon vid datorn och har lust får den gärna illustrera hur man kan/borde göra med bärarmen. Fort är man framme med svetsen.. Tack för idag, slut för idag. _________________ /Nicke Lindgren |
||||
Kul att se en PV här! Jag har själv en 61/62 och har haft liknande funderingar angående bakaxel. För de som är nybörjare på PV kan jag kort säga att axeln hänger i princip i ett triangelstag i axelhöjd med en tredje länk i diffhusets ovankant. Till detta kommer panhardstag. Det känns som ett överstigligt problem att fästa vilken axel som helst i ytterkanterna mot bärarmarna men mittfästet är knepigare. Jag snackade med en snubbe från Turbo Club North som hade satt någon sorts plattjärnsbygel från axelrör till axelrör i en båge över diffhuset för att skapa ett övre fäste. Om du kollar SFR Dannes Asconatråd så sätter han en 740-axel på sin bil. Det fina med den axeln är att det finns några fästen för en momentarm som man borde kunna fästa någonting i som man i sin tur fäster tredje länken i. Jag dumpade själv framvagnen till förmån för en 140-framvagn. Monteringen av framaxeln på bilen är relativt enkel, det knepiga är en vettig styrning (jag vill helst slippa originalsnäckan).
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Här är den tråden fuling pratar om:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det roliga med PV-framvagnen är ju att dom satt dämparen i övre och nedre a-armen, istället för att ha övre infästning i en fast punkt, så hela skiten fjädrar när det svänger. |
||||
OK, det tog ett tag innan tråden spårade in på 140-framvagn! Med ledning av de skisser som förekom så hamnar man iaf på rätt sida om "camberkompensering eller inte" om man sänker till dess nedre bärarmens lagringspunkter ligger i våg med varandra. Det läget kommer man snabbt ganska nära när man börjar sänka lite. Sen kan man öka camberkompenseringen genom att sänka övre bärarmens infästning mer eller mindre.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo Pv 544 16v. Projekt till salu. | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (50075 totalt) |