| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sinterlamell för tunn - vad göra?
|
1905 besök totalt |
|
Till banåkaralfan har jag skaffat ny sinterlamell. Men vid provmontering visade den sig vara för tunn. Den hade typ noll förspänning!
Däm! Den nya lamellen är någon millimeter tunnare än den gamla. Ska det vara så?
Hur mycket förspänning är lämpligt? Jag antar att man åtminstone inte ska kunna skruva dit tryckplattan med fingrarna...
Nu undrar jag vad man gör åt det. Ska jag svarva av en millimeter på svänghjulet? Eller vad gör man?
Kan man nita om puckarna med någon slags distans? Finns det andra tryckplattor att tillgå? Rosso, som jag handlade lamellen av, hade ingen bra rekommendation. |
||
|
Re: Sinterlamell för tunn - vad göra?
Kör du med samma (likadan) tryckplatta ska den nya lamellen vara lika tjock, eller svarva av anliggningsytan på svänghjulet med så mycket det diffar. Eller lägg bricka under solfjädern som är lika tjock som lamellen är tunnare. Kan hända någon firma har tjockare beläggbitar. _________________ Roland Johansson |
||
|
Svarven låter smidigast om du garanterat gått bet på en tjockare lamell...
Det står väl fortfarande en svarv i hörnet. Kanske du får tälja en adapter att bulta svänghjulet i...men sen är det ju bara att ta ett slick...bara...
Nä, så svårt är det väl inte...men jobb som ska göras och som måste bli bra liksom. Övertygad att du reder ut den saken...ev med lite hjälp. |
||
|
om du lämnar de två lamellerna till Anders på BBS, så löser han dina problem.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1905 besök totalt |