| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Torrsump.. för/nackdelar??
|
3 besök senaste veckan (1466 totalt) |
|
jag funderar lite på att montera torrsump på min bil.. men vilka fördelar utöver konstant oljatryck är där med en sån ?? finns där någon nack-delar vid et torrsump system? motorn är en 2,7 rak 6'or med turbo.. ska levera upp emot 500 hk... _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
|
Fördelar; inte lika känslig som våtsump.
Nackdelar; -dyrt, minst dubbelt så dyrt som du räknar med -Betydligt fler felkällor om något skulle börja krångla -dyrt, minst dubbelt så dyrt som du räknar med
-tar plats, har du ett trångt motorrum får du vara riktigt kreativ om du ska klämma ner en 12L-oljetank -En extra rem som kan hoppa av/gå sönder eller liknande vilket kräver någon form av oljelampa för att du ska slippa stirra på mätaren hela tiden -oljepumpen och slangarrangemanget är stort, se till att inte väsentliga saker så som motorfästen/rambalkar osv är i vägen där du planerar att ha den. Jag talar av egen erfarenhet, jag byggde torrsumpssmörjning på min V8 i samband med motorrenovering och det var en hel del planerande och tänkande för att få plats med sakerna. Jag hade iof kunnat baffla tråget också, men tråget på en jänkåtta är stort och spontant känns det som det hade kunnat skalpa en hel del ändå. Många racinglegender som kört både Firebirdar och Camaros (med tidstypiska motorer) rekommenderade torrsump om man har över 1G i kurvkapacitet, främst för Pontiacmotorn. Jag kände att det var onödigt att tveka..." Har du tendenser till att tappa oljetryck i dagsläget? Har du i så fall bafflat tråget? Börja annars med att baffla tråget och se om det hjälper. EDIT: Det finns spaltmetrar om torrsump och dess fördelar i gamla trådar. Sök på tex "torr sump", "torrsump" osv. |
|
Torrsump har fler fördelar. Man kan köra med motorn betydligt närmare backen än med våtsump (kräver dock i regel fler modifikationer) och man kan även få ett par hk extra genom att dela in vevhuset i avdelningar samt köra med ett kraftigt undertryck (kräver i regel tätningar avsett för detta).
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (1466 totalt) |