Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Pannizzi på Ringen
<<   1, 2, 3, 4
8724 besök totalt
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Här finns lite mer info om bilen: http://www.wrc.com/en_GB/Profiles/Cars/Peugeot+206+WRC.htm

Mindre vikt och mindre effekt. Skulle gissa på att WRC-bilen är snabbare om den har aerodynamik anpassad för Ringen och om AWD inte blir till en belastning.

Kan dock inte påstå att det är många ställen som jag saknar grepp ut ur böjarna.

Jag såg ingen effekt-siffra där? Däremot väger de tydligen 1230 kg - det var ju en hel del... Kanske de inte har en överlägsen vikt/effekt då?

Nåväl - mest av akademiskt intresse.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Tor Helge skrev:

Det er dette jeg har prövd å si hele tiden, Ringen er ikke som andre baner man må ha litt kjennskap til den for å forstå hva hastigheter vi snakker om. De av dere som har varit der vet det, men jeg har inntrykk av at flere i diskusjonen ikke har varit der. Blir som jeg skal begynne å spekulere i tider på Karlskoga hvor jeg aldri har varit. Og den har vel ikke en höjdeforskjell på 300 meter og ca 170 kurver.

om jag ska kasta in en sten i glashuset..... Inte är ringen så speciell

Jag har kört Ringen baklänges onotat som rallysträcka och visst är det en ball racerbana men som rallysträcka är den inte så exceptionell.... har kört fler asfaltssträckor som går i samma stil.

Alla asfaltssträckor i Rally VM är inte hårnålar och kostigar... ta t.ex Bourzet - Bourzet i Monte som man höll under 1,5 mil en snittfart på ca 180 med Gr N Lancian (förvisso vart man inkastad på en kostig med ca 60 i snitt i en mil med för att få ner snittet totalt på sträckan men snabba partier finns och bilarna är byggda för att klara av det med.

Personligen tror jag att en WRC bil skulle gå fortare än en GT3RS i tävlingskick men inte väldigt mycket.....

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:

Personligen tror jag att en WRC bil skulle gå fortare än en GT3RS i tävlingskick men inte väldigt mycket.....

20,932 km 7,17 = 172 km/h Porsche GTR3-MR, olaf Manthey, VLN 2002.

Kört av en gammal kedjerökande gubbe med snurrmustach.

Du skrev tror Fredrik, vilket alltid är en bra gardering! Kommer du ihåg tiden du körde på?

Jag tror att det blir tufft för en WRC att slå denna tid. Med tanke på att vikten är ungefär samma och att GT3:an har ca 50-100 hästar mer + förmodligen lite bättre aerodynamik.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
johann skrev:
Här finns lite mer info om bilen: http://www.wrc.com/en_GB/Profiles/Cars/Peugeot+206+WRC.htm

Mindre vikt och mindre effekt. Skulle gissa på att WRC-bilen är snabbare om den har aerodynamik anpassad för Ringen och om AWD inte blir till en belastning.

Kan dock inte påstå att det är många ställen som jag saknar grepp ut ur böjarna.

Jag såg ingen effekt-siffra där? Däremot väger de tydligen 1230 kg - det var ju en hel del... Kanske de inte har en överlägsen vikt/effekt då?

Nåväl - mest av akademiskt intresse.

Senaste WRC-Forden skall väl vara uppe i 330 hk och den går ju minst sagt bra så min gissning är att Peggan har samma eller lägre effekt.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
Jag har kört Ringen baklänges onotat som rallysträcka och visst är det en ball racerbana men som rallysträcka är den inte så exceptionell.... har kört fler asfaltssträckor som går i samma stil.

Med all respekt men du körde den åt fel håll.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Jomän Johan! Har du aldrig hört talas om backtävling?

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

johann skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Äh , det är bara fegisar som gör som alla andra ..... baklänges och utan träning och onotat ger banan en dimension till , dessutom på för breda Slicks för första gången på GrA Suzukin... (vilket gav mycket suspekta vägegenskaper när den fjädrade ner)

Rallyt som innehöll Ringen hette förresten Köln- Ahrweiler Rally och var ett då unikt Tyskt rally för det var "onotat" dvs varenda lite värre kurva hade 1,2 eller 3 varningspilar.... dvs vi svenskar tyckte det var som notat.

P.s Jag vann tävlingen i lilla GrA

Bellof

Här sen Jul 2003

slettet

Här sen Jul 2003

slettet

Pannizzi på Ringen
<<   1, 2, 3, 4
8724 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande